نوای معطر الهی سایتی :مذهبی -داستانی-علمی-المپیادی-نرم افزار-فیلمی
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پیغام مدیر سایت سلام دوست من به سایت نوای معطر الهی خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات
دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید
تصوير
آخرین ارسال های تالار گفتمان
10 تاثیر مضر مواد مخدر بر بدن
مصرف مواد مخدر تاثیرات مخرب جبران ناپذیری را چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی بر جای می گذارد. تمام اعضای بدن فرد معتاد درگیر مصرف مواد مخدر می شوند، حتی داخلی ترین اعضای بدن، از پوست و دندان گرفته تا ریه و قلب. ![]() برخی از اثرات سوء مصرف مواد مخدر بر بدن برگشت پذیر هستند و برخی دیگر غیر قابل برگشت، طوری که تاثیرات آنها به طور دائمی باقی خواهد ماند.
در این مقاله 10 تاثیر مضر مواد مخدر را بر بدن انسان بیان می کنیم.
1- بد هیکل: بسته به داروی مخدر مصرفی، وزن فرد معتاد ممکن است طی زمان کوتاهی به طور غیرطبیعی افزایش و یا کاهش پیدا کند. پس چاقی و لاغری در طی مدت کوتاه، از اثرات مضر مصرف مواد مخدر می باشد.
2- یکی دیگر از تاثیرات مضری که مصرف مواد مخدر روی بدن فرد دارد، اثرات آن روی بهداشت و نظافت شخصی می باشد .فرد معتاد، آدمی کثیف و آشفته می باشد.
3- بیماری های دهان و دندان: بیماری های لثه به صورت خفیف یا شدید، در معتادان به مواد مخدر وجود دارد. این افراد معمولا لثه هایی قرمز رنگ دارند که با خونریزی همراه است. افرادی که معتاد می شوند، مسئولیت پذیری خود را در قبال زندگی از دست می دهند و به فردی بی مسئولیت تبدیل می شوند. متاسفانه آنها در مورد مسایل مربوط به سلامت شخصی خود هم احساس مسئولیت نمی کنند؛ مثلا به وفور مشاهده شده که این افراد، بیماری لثه خود را درمان نمی کنند و در نهایت با بیماری حاد لثه و از دست دادن دندان ها مواجه می شوند .
4- عفونت دستگاه تنفسی فوقانی: بروز عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از بارزترین اثرات مضر مصرف مواد مخدر می باشد. معمولا افراد معتاد سیگار می کشند و یا مواد مخدر را با عمل دم وارد ریه های خود می کنند. این فرد با علایمی مانند خونریزی بینی، سرفه شدید و التهاب قفسه سینه مواجه می شود که در صورت ادامه مصرف و یا مصرف طولانی مدت مواد مخدر، علایم مذکور تشدید شده و فرد به نارسایی ریوی مبتلا می شود که حتی خطر مرگ را به دنبال خواهد داشت.
یکی از عوارض مصرف مواد مخدر، از دست دادن آب بدن می باشد که به دنبال آن مشکلی به نام یبوست ایجاد می شود
5- اختلالات پوستی: پوست افراد معتاد به مواد مخدر، به رنگ قرمز متمایل می شود. با مصرف مواد مخدر، ضربان قلب و فشار خون افزایش پیدا می کند و سرخرگ ها و سیاهرگ های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند پوست آنها را لکه دار کند. به همین ترتیب غدد عرق و چربی بدن آنها بیش از حد فعال می شوند و زمینه را برای ابتلای فرد معتاد به ناراحتی ها و بیماری های پوستی از جمله آکنه فراهم می کنند.
6- اختلالات عصبی و شناختی: مواد مخدر به محض ورود به بدن، روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد. مصرف مواد مخدر می تواند حافظه و میزان توجه فرد و توانایی استدلال و برهان او را به طور کامل و یا نسبی مختل کند؛ مثلا قدرت تصمیم گیری او را در شرایط بحرانی کاهش و یا کلا از بین ببرد. با افزایش مصرف، شدت این تاثیرات بر بدن بیشتر می شود و فرد ناتوان تر از گذشته می شود.
7- اختلالات خواب و هذیان گویی: یکی از تاثیرات مضر مصرف مواد مخدر بر روی سیستم عصبی، اختلالات خواب می باشد. طی این تاثیر، فرد به مرور بی خواب می شود و شروع به هذیان گویی می کند .
8- تهوع: تهوع یکی از عوارض شایع بسیاری از انواع مواد مخدر می باشد. آستانه تحمل بدن فرد در مواجهه با مصرف مواد مخدر متفاوت است. حال اگر میزان دوز مصرفی افراد، زیادتر از آستانه تحمل آنها باشد، حالت تهوع در فرد ایجاد می شود. این حالت، هنگام اولین مصرف و موقع افزایش دوز مصرفی، به طور فراوان مشاهده می شود.
9- یبوست: یکی از عوارض مصرف مواد مخدر، از دست دادن آب بدن می باشد که به دنبال آن مشکلی به نام یبوست ایجاد می شود. فرد مصرف کننده مواد مخدر با کمبود آب بدن مواجه می شود و برای رفع این مشکل باید آب بیشتر و مواد غذایی با فیبر بالا مثل سبزیجات، مصرف کند.
10- تداخل دارویی: مصرف برخی داروها به طور هم زمان و بدون اجازه پزشک توسط معتادان، بسیار خطرناک می باشد و حتی می تواند منجر به مرگ شود.
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 190
قوه قضاییه در قانون اساسی وظایفی از جمله استخدام قضات عادل، احیای حقوق عامه و همچنین اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم را بر عهده دارد. موج: دستگاه قضایی به عنوان یکی از
قوای سهگانه در کشور پس از انقلاب و به ریاست سید محمد بهشتی با هدف برقراری
عدالت به عنوان مرجع دادخواهی تأسیس شد.
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 268
بسم الله الرحمن الرحیم درباره ی شرکت پست
کسانی که به هر دلیل آدرس دقیق پستی ندارند، میتوانند از فرستندگان مرسولات تقاضا کنند تا مرسولات خود را به آدرس یک دفتر و ارائه کارت شناسایی معتبر، دریافت کنند. به این قبیل مرسولات، پست رستانت میگویند. در محل نشانی اینگونه مرسولات رستانت، باید نام گیرنده، نام شهر و یا دفتری که باید مرسوله در آن جا نگهداری شود، درج و عبارت رستانت نیز با حروف درشت در کنار نشانی نوشته شود. این سرویس میتواند انتخاب مناسبی برای گردشگران، مسافران و کسانی که اقامت دائمی در جایی ندارند، باشد. پست پیشتاز پست پیشتاز سریعترین سرویس پستی است که کلیه عملیات پستی مربوط به آن از لحظه قبول تا توزیع مرسوله در داخل و یا خارج از کشور در کوتاهترین زمان ممکن انجام میشود؛ سرویس پیشتاز، تحویل و توزیع نامهها را در سطح کشور حداقل در 24 ساعت و حداکثر در 48 ساعت انجام میدهد. هر موسوله پیشتاز دارای یک بارکد 10 و یا 20 رقمی است که امکان رهگیری آن از طریق سایت اینترنتی www.post.ir و پیام کوتاه شماره 2000441 برای همگان جهت اطلاع از سرنوشت مرسوله میسر است. صندوق شخصی هر فرد میتواند با مراجعه به پست، تقاضای اجاره صندوق شخصی کند. کلیهی مرسولاتی که برای فرد واصل میشود، در این صندوق قرار داده شده و با مراجعهی مشتری به او تحویل میشود. این سرویس در اکثر دفاتر پستی موجود است. امتیاز این سرویس این است که به جای اعلام نشانی کامل شمارههایی به عنوان آدرس اعلام میگردد. پست اکسپرس شرکت پست در پاسخ به نیاز مشتریان از اول آبانماه 1387 سرویس پست اکسپرس را مجددا ساماندهی و راهاندازی کرد. این سرویس، قابلیت توزیع ویژهی مرسولات را دارد. سرویس پست اکسپرس خدمت خاصی است که در آن مرسولات پستی به درخواست فرستنده و در قبال پرداخت هزینهی مربوطه، با اولویت و حق تقدم بیشتری نسبت به سایر مرسولات توزیع میشود. پست تبلیغ در این سرویس شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با بهرهگیری از امکانات موجود و فضاهای تبلیغاتی درون و برون سازمانی شبکه پستی، نسبت به انجام تبلیغات گسترده و موثر برای اشخاص حقوقی اقدام میکند. این تبلیغات شامل خدماتی نظیر درج آگهیهای تبلیغاتی روی سقف، کف، پیشخوان، دیوارهای داخلی و بیرونی واحدهای پستی تلویزیونهای دفاتر پستی، استند، تابلو اعلانات، صندوق شخصی، کیوسک اینترنتی و مخازن ویژهی توزیع بروشور، بیلبورهای متعلق به پست، پشتبام واحدهای اجرایی، پوشش موزعین و ناوگان حمل و نقل پستی، پاکات و کارتنهای پستی، نوارچسب، مهر ابطال نقش تمبر، سایت شرکت، نشریات پستی نظیر بروشور، کتابچهها و نشریات داخلی، سوشها و اوراق پستی، قبوض پستی، توزیع بروشور و نشریاتی تبلیغاتی شرکتها به صورت بدون نشانی در صندوقهای شخصی و باجههای پستی و همچنین در منازل به صورت با نشانی از طریق تعیین مخاطب و با استفاده از بانک غنی اطلاعاتی پست مستقیم و کدپستی ده رقمی میوشد. پست مستقیم یکی از سرویسهای نوینی که در شرکت پست راهاندازی شده و حلقهی اتصال تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالا و خدما با مصرفکنندگان و مشتریان است، پست مستقیم میباشد. پست مستقیم تنها روش تبلیغاتی است که به عوامل کسب و کار اجازه می دهد تا از طریق بانکهای اطلاعاتی ویژهی این سرویس، با مخاطبان مورد نظر خود بهطور مستقیم ارتباط برقرار نمایند. صندوق پست صوتی در این سرویس تماس گیرنده بدون محدودیتهای زمانی و مکانی میتواند برای مشترکین این سرویس پیغام ارسال کند. مدیران ارشد مسوولان روابط عمومی و بخش بازاریابی سازمانها، وزارتخانهها، شرکتها، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، کسبه و بازاریان، رسانههای ارتباط جمعی و... با استفاده از این سرویس میتوانند ارتباط با اقشار مختلف مردم، مشتریان و مصرفکنندگان خود را حفظ کرده و ارتباطات مردمی خود را سامان بخشند. مشتریان در تهران میتوانند پس از اخذ اشتراک و دریافت شماره صندوق پستی صوتی، شماره رمز خود را وارد و پیامهای مورد نظر را بشنوند یا با وارد کردن شماره صندوق مورد نظر برای مشترک آنها پیام بگذارند. متقاضیان این سرویس میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفنهای 88749308 و 88749249 مرکز فنآوری اطلاعات شرکت پست تماس حاصل بگیرند. پست تلفن 193 (پیک ویژه) ترددهای غیرضروری در شهرها، علاوه بر افزایش انواع آلودگیهای محیط زیست، از میزان بهرهوری نیز میکاهد. به همین منظور شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، با راهاندازی سرویس پست تلفنی این امکان را ایجاد کرده است تا شهروندان بتوانند مرسولات و امانات خود را در کمتر از دو ساعت از منزل به مقصد مورد نظر ارسال کنند. سرویس مذکور در حال حاضر در گستره تهران بزرگ راهاندازی شده است. متقاضیان این سرویس میتوانند به جای مراجعهی مستقیم به پست، با شماره تلفن 193 تماس گرفته و تمامی عملیات را به کارکنان پست واگذار کنند؛ همچنین در حال حاضر دو شرکت خصوصی با شماره تلفنهای 8410 و 8420 نیز با شرکت پست در ارائهی این سرویس همکاری میکنند. سرویس بیمه مرسولات با ارزش اظهارشده این سرویس به منظور تامین نیاز مشتریان، برای ارسال وجه نقد، اسناد و اوراق بهادار و در جهت تضمین و امنیت محتویات مرسولات راهاندازی شده است. فرستندگان براساس نیاز و با توجه به ارزشمند بودن محتویات مرسولهی خود میتوانند از سرویس فوق استفاده کنند. در این سرویس فرستنده، ارزش واقعی مرسولهی خود را اعلام میکند و در ازای آن مبلغی از ارزش اظهارشده مرسوله را به تفکیک داخله و خارجه میپردازد؛ در صورت آسیب، فقدان یا ضایع شدن این مرسولات، ادارات پست موظفند علاوه بر کرایه پرداختشده، حداکثر برابر ارزش اظهار شده مرسوله را به فرستنده یا حسب مورد گیرنده، غرامت پرداخت کنند. پست سفارشی در سرویس پست سفارشی، در ازای دریافت مرسولات مشتریان، به آنان رسید یا قبض داده میشود. متقاضیان با استفاده از این سرویس میتوانند انواع مرسولات اعم از نامه، مطبوعات، کارت پستال، بسته کوچک و امانات را به مقاصد مورد نظر خویش ارسال کنند. ماموران پست درهنگام رسیدن مرسوله به دست گیرنده از آنها تاییدیه دریافت میکنند و فرستنده میتواند سرنوشت مرسولهی خود را پیگیری کند. پست یافته سرویس پستیافته با هدف استرداد مدارک و اسناد یافته شده از سوی مردم و بازگرداندن آن به صاحبانش از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، در راستای ارائهی تسهیلات و خدمات رفاهی به هموطنان عزیز در کشور راهاندازی شده است. اطلاعات مربوط به این اسناد و مدارک شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارتهای نظامی، اسناد ازدواج و مالکیت مدارک خودرو، چک و دستهچک، دفترچه پسانداز، عابربانک و دفترچه بیمه از طریق سایت رسمی شرکت پست قابل دسترسی است. برای استفاده از سرویس پست یافته، مردم میتوانند با مراجعه به دفاتر پستی و پرکردن فرم مشخصات و تعیین نوع سند گمشده، از شرکت پست درخواست کنند تا مدارک یافته شده برایشان ارسال شود و با پرداخت هزینهی ارسال این اسناد، پست پیشتاز سند یا مدرک یافته شده را به دست آنان برساند. بازار الکترونیکی (خرید و فروش اینترنت) با استفاده از این سرویس، مشتری میتواند از طریق خطوط اینترنتی در فروشگاههای مجازی حضور یافته و کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کند و سپس طرف قرارداد با اطلاع از خرید مشتریان در فروشگاههای مربوطه حاضر و کالای خریداری شده را دریافت و آن را در در منازل مشتریان تحویل دهد. همچنین مشتریان میتوانند با استفاده از کارت شتاب هزینهی کالای خریداری شده را پرداخت کنند. آدرس اینترنتی سرویس فوق برروی وبسایت http://ebazaar.post.ir است. پست ویژه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، سرویس پست ویژه بینشهری با تعهد زمان توزیع را که از سریعترین خدمات پستی بهشمار میرود، با هدف پاسخگویی به نیازها و صرفهجویی در وقت و رفاه حال هموطنان ساماندهی کرده است. در حال حاضر این سرویس بین تمامی مراکز استانهای کشور با استفاده از سریعترین خطوط حمل و نقل و بهرهگیری از موزعین ویژه دایر شده و براساس آن مرسولات مشتریان حداکثر تا ساعت 10 فردای روز بعد از تحویل به پست در مقصد و در نشانی گیرنده توزیع میگردد. پست زمان فوق را تعهد کرده و در صورت تاخیر دو برابر کرایه پستی غرامت پرداخت خواهد کرد. بهرهگیری از فنآوریهای نوین ارتباطی برای اطلاع فرستنده از تحویل مرسوله به گیرنده و عودت رسید تحویل به گیرنده در صورت نیاز از جمله قابلیتهای این سرویس است. پست جواب قبول پژوهشگران، همواره دربارهی موضوعات مختلف از مردم نظرسنجی میکنند. علاوه بر این سازمانها، نهادها و بخشهای اقتصادی - تجاری هم آگاهی از نگرشها، نیازها، علایق و ذائقههای مصرفکنندگان و مشتریان کالا یا خدمات، از نظرسنجی استفاده میکنند. با این همه شناسایی و دسترسی به همه مشتریان بالقوه، مخاطبان و اقشار مختلف مردم در سراسر کشور به منظور انجام پرسشگری، کاری دشوار و پرهزینه است. شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با راهاندازی سرویس پست جواب قبول که درواقع مکمل سرویس پست مستقیم است، گردآوری و ارسال فرمهای نظرسنجی را برای پژوهشگران و موسسات تحقیقاتی امکانپذیر ساخته است. این سرویس امکان ارتباط دوطرفه را برای فرستنده و گیرنده فراهم میکند. تمبرهای جاری این تمبرها هدف اصلی ایجاد تمبر بودهاند. یعنی برای پرداخت هزینههای پستی استفاده میشوند. تمبرهای جاری در تیراژهای میلیونی چاپ میشوند. قیمت آنها متفاوت است و بنا به مسافت ارسالنامه از تعداد مختلف آنها استفاده میکنند. تمبرهای یادگاری اینها تمبرهایی هستند که به مناسبتهای خاص، موضوعهای معین، بزرگداشت یک شخصیت و یا نشان دادن یک واقعهی مهم منتشر میشوند. معمولا شاخصه یا نماد فرهنگی خاصی دارند و نشانههایی از مردمشناسی کشور در آن دیده میشود. از نظر تنوع رنگ و طرح، ارزش هنری بیشتری نسبت به تمبرهای جاری دارند. این تمبرها به ندرت به مصارف پستی میرسند. شمارگان کمی داشته، در مدت محدودی منتشر میشوند و ارزش کلکسیونری دارند. تمبرهای شخصی هرکسی میتواند از عکس و یا طرح مورد نظر خود یک تمبر شخصی سفارش دهد. این تمبر به تعداد محدود و براساس سفارش مشتریان به مناسبتهای مختلف مانند اعیاد جشنها مناسبتهای شخصی مثل تولد یا ازدواج یا حتی قبولی کنکور در کنار تمبرهای ویژه که به همین منظور تهیه شدهاند چاپ و منتشر میشوند. هر تمبر شخصی از دو قطعه تشکیل شده است. یک قطعه ثابت و یک قطعهی متغیر، قطعهی ثابت همان قطعهی دارای ارزش است. در واقع این قطعه، تمبرهای جاری ارائه شده توسط شرکت پست است تا با سلیقهی خودتان یکی را انتخاب کنید تا در کنار تصویری که شما در نظر گرفتید، قرار گیرد. قطعه دیگر قطعهی متغیر یا همان تصویر آرم یا لوگوی دلخواه شماست. باید بدانید که اگر مایلید تمبرهای شخصی خود را بر روی مرسولاتتان استفاده کنید باید هر دو قطعه را با هم بر روی پاکت الصاق کنید. مشتریان شرکت پست میتوانند با مراجعه به دفاتر پستی و یا سایت شرکت پست به آدرس http://stamp.post.ir درخواست چاپ تمبر شخصی کنند.
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 203
مقدمه تقویم به هر کدام از روشهایی اطلاق میشود که برای
نگهداشتن حساب روزها بکار گرفته میشوند. تقویم مجموعه قواعدی را گویند که بتوان
شرح وقایعی را به ترتیب زمانی و گاهشماری بر آن مبنأ ، بنا نهاد. در محل ، تقویم
ممکن است بصورت یک جدول ، یک کتاب و یا یک سری از صفحات باشد که نشانگر روزهای
هفته ، ماهها و گاهی شماره ترتیب روز در سال باشد. کاهش یک تقویم اطلاعات بیشتری
را شامل میشود، مثل تاریخ تعطیلیها و وقایع تاریخی و همچنین اطلاعات نجومی مانند اهله قمر ، طول روز ، ساعتهای طلوع و غروب خورشید ، خورشید و ماه گرفتگی و جذر و مد. انواع تقویم سه نوع اصلی تقویم توسط شبر وضع
شده است. این سه تقویم عبارتند از: تقویم
قمری ، تقوین
شمسی و تقویم
قمری شمسی که
بر اساس اهله قمر و حرکت سالیانه
ظاهری خورشید استوارند. تقویم قمری قدیمیترین نوع تقویم و متداولترین آن درقدیم ،
تقویم قمری است. در این تقویم ماه عرضی تقریبا همان قمری واقعی و اولین روز هر ماه
عرضی تقریبا روزی است که ماه نو ، حادث میشود. یک شخص بیسواد که قادر به
خواندن تقویم نباشد، بسادگی از روی اهله قمر میتواند با تقریب خوبی تاریخ روز در
ماه را بداند. در تقویم قمری ماه شمسی ملاک عمل نیست و برای اینکه طول ماههای قمری
عدد صحیح باشد و مطابقتی بین ماهها بوجود آید، یک راه حل قدیمی این بود که ماههای
قمری عرضی را بجای 5306/29 روز ، یک درمیان 29 روز بگیرند. بدین ترتیب طول متوسط
ماه قمری 5.29 روزمیشد و این به مقدار 0306/0 روز از طول متوسط ماه قمری کمتر
بود. بعدها تقویم قمری عموما به 12 ماه قمری در یکسال قمری 354 روزه تبدیل شد و
بدین ترتیب ، سال قمری به اندازه (روز 3672/0=0306/0×12) از دوره اهله قمر عقب میماند. تقویم قمری شمسی زمانی که طول مدت یک سال شمسی در 25/365 روز معلوم
شد، جستجو برای یک ارتباط دقیق بین سال شمسی و ماههای قمری آغاز گشت. مسأله این
بود که چگونه ، با بهترین روش ، بین سال قمری(که تقریبا 11 روز از سال شمسی
کوتاهتر است) وسال شمسی ارتباط ایجاد شود. یکی از اولین راه حلها ، اضافه کردن یک
ماه به سال قمری در هر دوره سه ساله بود. راه حل دیگر برای ایجاد برابری اضافه کردن
سه ماه به 8 سال قمری و یا 7 ماه 3 19 سال قمری استد که این تعدیل ، به ترتیب
برابر یک دوره 8 ساله و یا 19 ساله شمسی است و دوره 19 ساله به دوره متونیک (Metonic) موسوم
است که اسم آن از نام منجم یونانی ، متون (433 قبل از میلاد) گرفته شده است. متون
کشف کرد که در هر دوره 19 ساله شمسی ، 235ماه قمری وجود دارد. هر دو دوره 8 ساله و
دوره متونیک ، توسط یونانیان بکار گرفته شده است. دوره 19ساله متونیک تا حدی دقیق
است و هنوز در محاسبات تقویم کلیسایی بکار گرفته میشود. تقویم شمسی درحال حاضر تقویم قمری در بین بسیاری از ممالک رواج
ندارد. به منظور انطباق بیشتر ماههای عرضی در سال شمسی ، کاربرد قمری مورد توجه
قرار نمیگیرد. تعداد ماهها ، به همان 12 ماه در سال محدود شده ، اما دیگر ماهها
قمری نیستند و فازهای ماه در هر روزی از ماه عرضی ممکن است اتفاق افتد. فقط
طول2422/365 روز به عنوان طول متوسط سال شمسی مبنای کار تقویم شمسی است. جزء
2422/0 تقریبا نزدیک به کسر 25/0 است. بنابراین سال 365 روزه شمسی بکار میرود و
هر چهار سال یک روز به عنوان جبران جزء 25/0 به سال اضافه میگردد. سالی که یک روز
به آن اضافه میشود به سال کبیسه (Leap Year)
موسوم است. تقویم جولیوسی اصلاح تقویم رومیان توسط ژولیوس سزار عملی شد. او
منجم یونانی به نام سوس جنز (Sos igenes)
را به عنوان مشاور
بکار گرفت. تقویم در سال 46 قبل از میلاد تغییر پیدا کرد که به نام سال پایانی در
هم بر همی نامیده شد. اول از همه ، تصمیم گرفته شد که اعتدال بهاری روز254 ماه
مارس باشد و برای این منظور 85 روز به سال 46 قبل از میلاد اضافه شد. طول سال در
365 روز باعث قرار داده شد، گر چه آنها میدانستند سال شمسی 25/365 روزبه طول میانجامد
و همچنین میدانستند که با اضافه کردن هر چهار سال یک روز ، سال با حدوث فصول
تطبیق میکند. یک روزه که به آخر ماه فوریه اضافه میشد، مطابق آنچه که امروزه
صورت میگیرد، انجام نمی گشت، بلکه بعد از 24 فوریه اضافه میگردید. در اصطلاح
جولیوس ، روز اول ژانویه ، به عنوان شروع کارکنسولها در روز اول سال تعیین گردید.
بنابراین روز اول ژانویه سال 45 قبل از میلاد ، شروع تقویم جولیوس است. نسلهای
جولیوسی با طول 365 روز و شش ساعت ، در حقیقت از سال شمسی با طول 2422/365 روز
بلندتر است. تفاوت به 0078/0 روز در سال و یا در حدود 3 روز در هر چهار قرن میرسد. تقویم گرگوری (Gregorian Calender) تقویم جولیوسی با
مرور زمان دچار اشتباه شد، بدین ترتیب که عید پاک (برابر عید فطر یا عید فصح یهود
که مسیحیان این عید را به یادبود برخواستن حضرت عیسیعلیهالسلام از مردگان جشن میگیرند)
که یک عید بهاری است، نهایتا میتوانست به وسط تابستان بیفتد. در زمان پاپ گرگوری
13 در اواخر قرن 16 میلادی میزان اختلاف تقویم جولیوس به ده روز بالغ شد، اعتدال بهاری
سال 1582 به یازدهم مارس افتاد، چنانچه طول سال شمسی کمتر از 25/365 روز بود.
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 193
ویژگی رفتاری زنبور ها
۱) انتخاب الگو:
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 257
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع تاثیر رسانه بر روی زندگی مردم
تاثیرات و نقش مهم رسانه ها بر زندگی و افکار مردم
سانه های جمعی را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد: رسانه های چاپی و رسانه های ا لکترونیکی. رسانه های چاپی:کتاب: قدیمی ترین رسانه است. بعدها اولین روز نامه در سال 1605 توسط یوهان کارلوس در شهر استراسبورگ در اروپا منتشر شد... سپس در فرانسه، انگلیس ، آمریکا و استرالیا اولین روزنامه ها وارد زندگی مردم شدند. روز نامه ها در سراسر دنیااز جمله ابزار هایی اند که پیام دولت ها ، احزاب و مردم را به دیگران منتقل می کنند. بیشتر مردم روز نامه ها را به طورمرتب می خوانند. افرادی که روز نامه ها را مطالعه می کنند، بیشتر در جریان حوادث و مسائل کشور خود یا سایر کشورهاقرار دارند. این افراد به لحاظ اجتماعی و سیاسی فعّال تر از بقیه اند و از سواد بالاتری برخوردارند. مجله: یکی دیگر از رسانه های مکتوب است. مجله کتابچه کوچکی است که ممکن است به صورت هفتگی، دو هفته یکبار یافصلی منتشر شود. موضوع یک مجله میتواند موضوعات مختلفی باشد. نفوذ رسانه های چاپی بر افکار، تصمیمات و شیوه زندگی ما بسیار زیاد است. نقش روزنامه ها در حفظ امنیت و ثبات جامعه، هدایت مردم و مسئولان در جهت صحیح، آگاهی از اقدامات دولت در زمینه های مختلف یا بسیج مردم در زمینه های مختلف بسیار مهم است؛ به همین علت دولت ها به روی مطالب روزنامه ها حساسیت زیادی دارند. رسانه های چاپی در مقایسه با سایر منابع خبری مسئولیت بیشتری دارند و باید به صحت اخبار و اطلاعاتی که به مردم می دهند توجه داشته باشند، بیشتر اخبار در تلویزیون معمولا تکرار مطالبی است که در روزنامه ها نوشته می شود. رسانه های جمعی دیداری و شنیداری مهمترین این رسانه ها رادیو و تلویزیون اند.بسیاری از مردم جهان اخبار، اطلاعات، یا فیلم های مورد علاقه خود را از طریق تلویزیون دنبال می کنند. امروزه تلویزیون ها علاوه بر اطلاعات و اخبار داخل کشور می توانند اخبار و اطلاعات سایر کشورها ر دریافت کنند.دولت ها با توجه به عقاید، نوع فرهنگ، مقاصد اقتصادی و فرهنگی و اختلافات سیاسی خود با دیگر کشورها از رادیو یا تلویزیون هایی که قادر به دریافت اطلاعات از سایر کشورها هستند، به صورت های مختلف استفاده می کنند.در موارد زیادی تلویزیون های بیگانه به ویژه دشمنان ایران و اسلام سعی دارند که اعتقادات، ارزش های اخلاقی یا وحدت ملی کشور ما را مود تهدید قرار می دهند. به همین دلیل جوانان و مردم باید بسیار هوشیار باشند. اینترنت: با اختراع کامپیوتر و گسترش ماهواره ها، شبکه های رایانه ایتوعه یافت و امکانات تازه ای در اختیار مردم جهان قرار گرفت و اینترنت وارد زندگی مردم شد. "اینترنت یعنی مجموعه ای از شبکه های رایانه ای که به یکدیگر و مراکز اصلی تأمین کننده خدمات و اطلاعات متصل است". این رسانه امروزه زندگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.از طریق اینترنت این امکان برای افراد فراهم شده است که به آسانی بتواند پیام ها و یا تصاویرخود را به سایر نقاط جهان بفرستند؛ به صورت مستقیم با یکدیگر گفت و گو کنند و به انواع مقالات علمی و اخبار روز در سراسر جهان دسترسی پدا کنند. منبع: تفکر وسبک زندگی: محمد جعفر جامه بزرگی
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 188
سيّد محمدحسن طباطبائى ميرجهانى به نقل از : عنايات حضرت مهدى (ع) به علماء و
طلاب -محمد رضا بافقى اصفهانى - نصايح قم - چاپ اول 1379 - ص 71و 72. مرحوم سيّد
محمدحسن طباطبائى ميرجهانى جريان ملاقاتش با حضرت ولى عصر(عليه السلام) را اين گونه
بيان مى كند: نرم افزار شمیم نرگس
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 187
سيّد محمدحسن طباطبائى ميرجهانى به نقل از: محمد رضا بافقى اصفهانى - عنايات
حضرت مهدى (ع) به علماء و طلاب - نصايح قم - چاپ اول 1379 - ص 184و 185. دانشمند
فرزانه، علامه ميرجهانى (قدس سره الشريف)، بعد از مدتى اقامت در نجف اشرف به اصرار
پدرش به اصفهان بازگشت و به نشر معارف و فضائل اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم الصلاة
و السلام) پرداخت و بعد از فوت پدر بزرگوارش به مشهد مقدّس مشرّف گرديد و در آنجا
ساكن شد. در اين بين مدتى به كسالت نقرس، سياتيك و عرق النساء، مبتلا شده بود و
چندين سال در اصفهان و تهران و خراسان معالجه نمود؛ ولى اصلاً بهبودى حاصل نشده
بود، تا اينكه خود ايشان مى فرمود: «بعضى از دوستان آمدند و مرا به شيروان بردند و
در مراجعت، در قوچان توقف كرديم. روزى به زيارت امامزاده اى كه در خارج شهر قوچان و
معروف به «امامزاده ابراهيم» است رفتيم و چون هواى لطيف و منظره جالبى داشت، رفقا
گفتند: «ناهار را در اينجا بمانيم، خيلى خوب است.» گفتم: «عيبى ندارد.» نرم افزار شمیم نرگس
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 209
امامت ، از اصول مذهب س- آيا امامت از اصول دين است ؟ ج - از اصول مذهب است ، زيرا خود ائمه اطهار عليهم السلام با كسانى كه اين اصل را قبول نداشته و شيعه نبودند، مانند مسلمانان عمل مى كردند. مقام امامت ، بالاتر است يا نبوت ؟ س- آيا امامت بالاتر است يا نبوت ؟ ج - امامت از نبوت بالاتر است ، زيرا حضرت ابراهيم عليه السلام ، عبد، نبى ، رسول اولوالعزم و خليل بود، ولى بعد از اين همه مقامات ، خداوند متعال به او فرمود:1() انى جاعلك للناس اماما (بقره : 124) من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم . س - آيا پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم امام هم بود؟ ج - يقينا امام بود، زيرا هيچ وقت زمين از حجت خالى نمى ماند. 1) ر، ك : اصول كافى ، ج 1، ص 174، روايت 1. ازکتاب665پرسش وپاسخ(در محضر علامه طباطبایی)
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 199
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 216
امامت در باطن اعمال امام چنانكه نسبت به ظاهر اعمال مردم ، پيشوا و راهنماست ، همچنان در باطن نيز سمت پيشوايى و رهبرى دارد و اوست قافله سالار كاروان انسانيت كه از راه باطن به سوى خدا سير مى كند. براى روشن شدن اين حقيقت بدو مقدمه زيرين بايد توجه نمود. اوّل : جاى ترديد نيست كه به نظر اسلام و ساير اديان آسمانى يگانه وسيله سعادت و شقاوت (خوشبختى و بدبختى ) واقعى و ابدى انسان ، همانا اعمال نيك و بد اوست كه دين آسمانى تعليمش مى كند و هم از راه فطرت و نهاد خدادادى نيكى و بدى آنها را درك مى نمايد. و خداى متعال از راه وحى و نبوت اين اعمال را مناسب طرز تفكر ما گروه بشر با زبان اجتماعى خودمان ، در صورت امر و نهى و تحسين و تقبيع بيان فرموده و در مقابل طاعت و تمرد آنها، براى نيكوكاران و فرمانبرداران ، زندگى جاويد شيرينى كه مشتمل بر همه خواستهاى كمالى انسان مى باشد، نويد داده و براى بدكاران و ستمگران زندگى جاويد تلخى كه متضمن هرگونه بدبختى و ناكامى مى باشد خبر داده است . و جاى شك و ترديد نيست كه خداى آفرينش كه از هر جهت بالاتر از تصور ماست ، مانند ما تفكر اجتماعى ندارد و اين سازمان قراردادى آقايى و بندگى و فرمانروايى و فرمانبرى و امر و نهى و مزد و پاداش در بيرون از زندگى اجتماعى ما وجود ندارد و دستگاه خدايى همانا دستگاه آفرينش است كه در آن هستى و پيدايش هر چيز به آفرينش خدا طبق روابط واقعى بستگى دارد و بس . و چنانكه در قرآن كريم )11() و بيانات پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اشاره شده دين مشتمل به حقايق و معارفى است بالاتر از فهم عادى ما كه خداى متعال آنها را با بيانى كه با سطح فكر ما مناسب و با زبانى كه نسبت به ما قابل فهم است ، براى ما نازل فرموده است . از اين بيان بايد نتيجه گرفت كه ميان اعمال نيك و بد و ميان آنچه در جهان ابديت از زندگى و خصوصيات زندگى هست ، رابطه واقعى برقرار است كه خوشى و ناخوشى زندگى آينده به خواست خدا مولود آن است . و به عبارت ساده تر: در هر يك از اعمال نيك و بد، در درون انسان واقعيتى به وجود مى آيد كه چگونگى زندگى آينده او مرهون آن است . انسان بفهمد يا نفهمد، درست مانند كودكى است كه تحت تربيت قرار مى گيرد، وى جز دستورهايى كه از مربى با لفظ ((بكن و نكن )) مى شنود و پيكر كارهايى كه انجام مى دهد، چيزى نمى فهمد ولى پس از بزرگ شدن و گذرانيدن ايام تربيت به واسطه ملكات روحى ارزنده اى كه در باطن خود مهيّا كرده در اجتماع به زندگى سعادتمندى نايل خواهد شد و اگر از انجام دستورهاى مربى نيكخواه خود سر باز زده باشد، جز بدبختى بهره اى نخواهد داشت . يا مانند كسى كه طبق دستور پزشك به دوا و غذا و ورزش مخصوصى مداومت مى نمايد وى جز گرفتن و به كار بستن دستور پزشك با چيزى سر و كار ندارد ولى با انجام دستور، نظم و حالت خاصى در ساختمان داخلى خود پيدا مى كند كه مبداء تندرستى و هر گونه خوشى و كاميابى است . خلاصه انسان در باطن اين حيات ظاهرى ، حيات ديگرى باطنى (حيات معنوى ) دارد كه از اعمال وى سرچشمه مى گيرد و رشد مى كند و خوشبختى و بدبختى وى در زندگى آن سرا، بستگى كامل به آن دارد. قرآن كريم نيز اين بيان عقلى را تاءييد مى كند و در آيات )12) بسيارى براى نيكوكاران و اهل ايمان حيات ديگر و روح ديگرى بالاتر از اين حيات و روشن تر از اين روح اثبات مى نمايد و نتايج باطنى اعمال را پيوسته همراه انسان مى داند و در بيانات نبوى نيز به همين معنا بسيار اشاره شده است (13) . دوم : اينكه بسيار اتفاق مى افتد كه يكى از ما كسى را به امرى نيك يا بد راهنمايى كند در حالى كه خودش به گفته خود عامل نباشد ولى هرگز در پيغمبران و امامان كه هدايت و رهبريشان به امر خداست ، اين حال تحقق پيدا نمى كند ايشان به دينى كه هدايت مى كنند و رهبرى آن را به عهده گرفته اند، خودشان نيز عاملند و به سوى حيات معنوى كه مردم را سوق مى دهند، خودشان نيز داراى همان حيات معنوى مى باشند؛ زيرا خدا تا كسى را خود هدايت نكند هدايت ديگران را به دستش نمى سپارد و هدايت خاص خدايى هرگز تخلف بردار نيست . از اين بيان مى توان نتايج ذيل را به دست آورد: 1)در هر امتى ، پيغمبر و امام آن امت در كمال حيات معنوى دينى كه به سوى آن دعوت و هدايت مى كنند، مقام اول را حايز مى باشند؛ زيرا چنانكه شايد و بايد به دعوت خودشان عامل بوده و حيات معنوى آن را واجدند. 2)چون اولند و پيشرو و راهبر همه هستند از همه افضلند. 3) كسى كه رهبرى امتى را به امر خدا به عهده دارد چنانكه در مرحله اعمال ظاهرى رهبر و راهنماست در مرحله حيات معنوى نيز رهبر و حقايق اعمال با رهبرى او سير مى كند (14) . 10سوره انبيا، آيه 73. 11-از باب نمونه :(وَالْكِتابِ الْمُبينِ اِنّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ وَانَّهُ فى اُمِّالْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِىُّ حَكيمٌ ) يعنى :((قسم به اين كتاب روشن ! ما قرآن را عربى قرار داديم شايد تعقل كنيد. و اين قرآن در ام الكتاب نزد ما عالى و حكيم است )). (سوره زخرف ، آيه 4) 12مانند اين آيات :(وَجاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَشَهيدٌ لَقَدْ كُنْتَ فى غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَديدٌ ). يعنى :((تمام نفوس با گواه و ماءمور در قيامت مبعوث مى گردند (و به آنان گفته مى شود) تو از اين زندگى غافل بودى ، پس ما پرده غفلت را از ديدگانت برداشتيم و اكنون ديده ات تيز بين شده است ))، (سوره ق ، آيه 21) (مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنْثى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِينَّهُ حَيوةً طَيِّبَةً ). يعنى :((هر كس عمل نيكى انجام دهد و مؤ من باشد، ما او را زنده مى كنيم ، زندگى پاكيزه و خوبى ))، (سوره نحل ، آيه 97) (اِسْتَجيبُوا للّهِِ وَلِلرَّسُولِ اِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ ). يعنى :((وقتى كه خدا و رسول شما را به چيزى دعوت كردند كه زنده تان مى كند اجابت كنيد))، (سوره انفال ، آيه 24) (يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ ). يعنى :((روزى كه هر كس هر كار خوب و بدى انجام داده حاضر بيابد))، (سوره آل عمران ، آيه 30) (اِنّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتى وَنَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَآثارَهُمْ وَكُلَّ شَىْءٍ اَحْصَيْناهُ فى اِمامٍ مُبينٍ ). يعنى :((ما مردگان را زنده مى كنيم و اعمال و آثارشان را ثبت مى كنيم و همه چيز را در امام مبين احصا كرده ايم ))، (سوره يس ، آيه 12) 13از باب نمونه : خداوند متعال در حديث معراج به پيغمبر مى فرمايد:((فَمَنْ عَمِلَ بِرِضائى اُلْزِمُهُ ثَلثَ خِصالٍ اَعْرِضُهُ شُكْراً لاُهُ الْجَهْلُ وَذِكْراً لايُخالِطُهُالنِّسْيانُ وَمَحَ4بَّةً لا يُؤْثِرُ عَلى مَحَبَّتى مَحَبَّةَ الْمَخْلُوقين . فَاِذا اَحَبَّنى ، احْبَبْتُهُ وَاَفْتَحُ عَيْنَ قَلْبِهِ اِلى جَلالى وَلا اُخْفى عَلَيْهِ خاصَّةَ خَلْقى وَاُناجيهِ فى ظُلَمِ الَّيْلِ وَنُورِالنَّهارِ يَنْقَطِعَ حَديثُهُ مَعَ الْمَخْلُوقينَ وَمُجالَسَتِهَ مَعَهُمْ واءسْمَعُهُ كَلامى وَكلامَ مَلائِكَتى واءعَرِّفُهُ السَّرَّ الَّذى سَتَرْتُهُ عَنْ خَلْقى واءَلْبَسُهُ الْحَيا حَتّى يَسْتَحِىَ مِنْهُ الْخَلْقُ وَيَمْشِىَ عَلَى اْلاَرْضِ مَغْفُوراً لَهُ وَاجْعَلُ قَلْبَهُ واعِياً وَبَصيراً وَلا اُخْفى عَلَيْهِ شَيْئاً مِنْ جَنَّةٍ وَلا نارٍ وَاُعَرِّفُهُ ما يَمُرُّ عَلَى النّاسِ فِى الْقِيامَةِ مِنَ الْهَوْلِ وَالِشّدَّةِ))، (بحارالانوار، چاپ كمپانى ، ج 17، ص 9) ْدِاللّهِ عَليْهِالسَّلامُقالَاسْتَقْبَلَ رَسُولُاللّه صَلى اللّه عَلَيْهِوَآلِهِ حارِثَةَبْنَ مالِكٍ بْنِ النُّعْمانِ اْلاَنْصارى فَقالَ لَهُ: كَيْفَ اَنْتَ يا حارِثَةُ بْنُ مالِكٍ؟ فَقالَ: يا رَسُولَاللّهِ مُؤ مِنٌ حَقّاً فَقالَ رَسُولُاللّهُ لِكُلِّ شَيْى ءٍ حَقيقَةٌ فَما قَوْلِك ؟ فَقالَ يا رَسُولَاللّه عَرَفْتُ نَفْسى عَنِ الدُّنْيا فَاَسْهَرْتُ لَيْلى وَاظَْماءْتُ هَو اجِرى فَكَاءَنّى اَنْظُرُ اِلى عَرْشِ رَبّى وَقَدْ وُضِعَ لِلْحِسابِ وَكَاءَنّى اَنْظُرُ اِلى اَهْلِ اْلجَنَّةِ يَتَزاوَرُونَ فِى الْجَنَّةِ وَكَاءَنّى اَسْمَعُ عُواَ اَهْلٍ فِى النّارِ فَقالَ رَسُولُاللّهِ: عَبْدٌ نَوَّراللّهُ قَلْبَهُ))، (وافى ، تاءليف فيض ، جزء سوم ، ص 33) )14وَجَعَلْناهُمْ اَئِمَّةً يَهْدُونَ بِاَمْرِنا وَاَوْحَيْنا اِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ )، يعنى :((ما آنها را امام قرار داديم كه به وسيله امر ما مردم را هدايت كنند و انجام كارهاى نيك را به آنها وحى كرديم ))، (سوره انبياء، آيه 73) (وَجَعَلْنا منهُمْ اَئِمَّةً يَهْدُونَ بِاَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا ). يعنى :((ما بعضى از آنها را امام قرار داديم تا مردم را به وسيله امر ما هدايت كنند؛ زيرا آنان صبر كردند))، (سوره سجده ، آيه 24) از اينگونه آيات استفاده مى شود كه امام ، علاوه بر ارشاد و هدايت ظاهرى ، داراى يك نوع هدايت و جذبه معنوى است كه از سنخ عالم امر و تجرد مى باشد. و به وسيله حقيقت و نورانيت و باطن ذاتش ، در قلوب شايسته مردم تاءثير و تصرف مى نمايد و آنها را به سوى مرتبه كمال و غايت ايجاد، جذب مى كند (دقت شود)
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 189
فرق ميان نبى و امام دليل گذشته در مورد دريافت داشتن احكام و شرايع آسمانى كه به واسطه پيغمبران انجام مى گيرد، همينقدر اصل وحى يعنى گرفتن احكام آسمانى را اثبات مى كند نه استمرار و هميشگى آن را به خلاف حفظ و نگهدارى آن كه طبعا امرى است استمرارى و مداوم ، و از اينجاست كه لزوم ندارد پيوسته پيغمبرى در ميان بشر وجود داشته باشد ولى وجود امام كه نگهدارنده دين آسمانى است ، پيوسته در ميان بشر لازم است و هرگز جامعه بشرى از وجود امام خالى نمى شود، بشناسند يا نشناسند و خداى متعال در كتاب خود مى فرمايد: (فَاِنْ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوابِها بِكافِرينَ )(8) يعنى ((:و اگر به هدايت ما - كه هرگز تخلف نمى كند - كافران ايمان نياوردند ما گروهى را به آن موكل كرده ايم كه هرگز به آن كافر نخواهند شد)). و چنانكه اشاره شد، نبوت و امامت گاهى جمع مى شود و يك فرد داراى هر دو منصب پيغمبرى و پيشوايى (اخذ شريعت آسمانى و حفظ بيان آن ) مى شود و گاهى از هم جدا مى شوند چنانكه در ازمنه اى كه از پيغمبران خالى است در هر عصر امام حقى وجود دارد و بديهى است عدد پيغمبران خدا محدود و هميشه وجود نداشته اند. خداى متعال در كتاب خود جمعى از پيغمبران را به امامت معرفى فرموده است چنانكه در باره حضرت ابراهيم مى فرمايد: (وَاِذِ ابْتَلى اِبْرهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّى جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتى قالَ لا يَنالُ عَهْدِى الظّالِمينَ )(9) يعنى :((وقتى كه خداى ابراهيم او را به كلمه هايى امتحان كرد پس آنها را تمام كرده و به آخر رسانيد، فرمود: من تو را براى مردم امام و پيشوا قرار مى دهم ، ابراهيم گفت و از فرزندان من ، فرمود عهد و فرمان من به ستمكاران نمى رسد)). و مى فرمايد: (وَجَعَلْناهُمْ اَئِمَّةً يَهْدُونَ بِاَمْرِنا )(10) يعنى :((و ما ايشان را پيشوايانى قرار داديم كه به امر ما هدايت و رهبرى مى كردند)). 7البداية والنهايه ، ج 6، ص 311. 8سوره انعام ، آيه 89. 9سوره بقره ، آيه 124. 10سوره انبيا، آيه 73.
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 220
امامت در بيان معارف الهيّه در بحثهاى پيغمبرشناسى گذشت كه طبق قانون ثابت و ضرورى هدايت عمومى ، هر نوع از انواع آفرينش از راه تكوين و آفرينش به سوى كمال و سعادت نوعى خود هدايت و رهبرى مى شود. نوع انسان نيز كه يكى از انواع آفرينش است از كليت اين قانون عمومى مستثنا نيست و از راه غريزه واقع بينى و تفكر اجتماعى ، در زندگى خود به روش خاصى بايد هدايت شود كه سعادت دنيا وآخرتش را تاءمين نمايد و به عبارت ديگر: بايد يك سلسله اعتقادات و وظايف عملى را درك نموده روش زندگى خود را به آنها تطبيق كند تا سعادت و كمال انسانى خود را به دست آورد و گفته شد كه راه درك اين برنامه زندگى كه به نام ((دين )) ناميده مى شود راه عقل نيست بلكه راه ديگرى است به نام ((وحى و نبوت )) كه در برخى از پاكان جهان بشريت به نام انبيا (پيغمبران خدا) يافت مى شود! پيغمبرانند كه وظايف انسانى مردم را به وسيله وحى از جانب خدا دريافت داشته به مردم مى رسانند، تا در اثر به كار بستن آنها تاءمين سعادت كنند. روشن است كه اين دليل چنانكه لزوم و ضرورت چنين دركى را در ميان افراد بشر به ثبوت مى رساند، همچنين لزوم و ضرورت پيدايش افرادى را كه پيكره دست نخورده اين برنامه را حفظ كنند و در صورت لزوم به مردم برسانند، به ثبوت مى رساند. چنانكه از راه عنايت خدايى لازم است اشخاصى پيدا شوند كه وظايف انسانى را از راه وحى درك نموده به مردم تعليم كنند، همچنان لازم است كه اين وظايف انسانى آسمانى براى هميشه در جهان انسانى محفوظ بماند و در صورت لزوم به مردم عرضه و تعليم شود يعنى پيوسته اشخاصى وجود داشته باشند كه دين خدا نزدشان محفوظ باشد و در وقت لزوم به مصرف برسد. كسى كه متصدى حفظ و نگهدارى دين آسمانى است و از جانب خدا به اين سمت اختصاص يافته ((امام )) ناميده مى شود چنانكه كسى كه حامل روح وحى و نبوت و متصدى اخذ و دريافت احكام و شرايع آسمانى از جانب خدا مى باشد ((نبى )) نام دارد و ممكن است نبوت و امامت در يكجا جمع شوند و ممكن است از هم جدا باشند و چنانكه دليل نامبرده عصمت پيغمبران را اثبات مى كرد، عصمت ائمه و پيشوايان را نيز اثبات مى كند؛ زيرا بايد خدا براى هميشه دين واقعى دست نخورده و قابل تبليغى در ميان بشر داشته باشد و اين معنا بدون عصمت و مصونيت خدايى صورت نبندد.
تاریخ : جمعه نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 209
|