close
تبلیغات در اینترنت
تفاسیر قرآنی
وبلاگicon
وبلاگکد ماوس

نوای معطر الهی
تفاسیر قرآنی
قالب وبلاگ
درباره ي سايت


اگر قدری شنوا باشیم نوای معطر الهی را می شنویم........................... سایتی مذهبی -داستانی-علمی-نرم افزاری...................................... با نظرات خود ما را یاری دهید.................................................
موضوعات سايت
چهارده معصوم
مطالب وفایل های مذهبی
داستان و ادبیاتی
خبری از زندگی
تفسیری از قرآن
خبری برای آن دنیا
قرآن
معرفی کتاب
پیامبران
سوره ها
کتاب خانه:
سفر مجازی
نرم افزار موبایل
ادیان
گالری تصاویر
مطالب علمی از دنیای علم وهنر
زندگانی بزرگان علم وادب ایران وجهان
المپیاد
رایانه وموبایل
فیلم
نويسندگان
احمد ارسالی: 3
مطالب تصادفي
سوره قرآن
سوره قرآن
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
اوقات شرعی
اوقات شرعی
آرشيو
امکانات وب




در اين وبلاگ
در كل اينترنت



RSS


POWERED BY
rozblog.COM
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت نوای معطر الهی خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







تصوير
آخرین ارسال های تالار گفتمان

سوره ممتحنه


مقدمه
ايـن سـوره در مـديـنـه نـازل شده و داراى 13 آيه است
محتواى سوره ممتحنه
اين سوره در حقيقت از دو بخش تشكيل مى گردد:
بخش اول : از مساءله حب (فى الله ) و (بغض فى الله ) و نهى از طرح دوستى با مـشـركـان سـخـن مـى گـويد، و مسلمانان را به الهام گرفتن از پيامبر بزرگ خدا ابراهيم (عليه السلام ) دعوت مى كند، و خصوصيات ديگرى را در اين زمينه بر مى شمرد.
اين معنى همانگونه كه در آغاز سوره آمده است در پايان سوره نيز تكرار و تاءكيد شده .
بخش دوم : پيرامون زنان مهاجر و آزمايش امتحان آنها و احكام ديگرى در اين رابطه بحث مى كـنـد، و انتخاب نام (ممتحنه ) براى اين سوره نيز به خاطر همين مساءله امتحان است كه در آيه 10 آمده است .
نام ديگرى براى سوره ذكر شده و آن سوره مودت است به خاطر نهى از مودت مشركان در نخستين آيه سوره .
فضيلت تلاوت سوره ممتحنه
در حـديـثـى از رسـول خـدا (صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ) مـى خوانيم : (من قرء سورة المـمـتـحـنـة كـان المؤ منون و المؤ منات له شفعاء يوم القيامة ): (هر كس سوره ممتحنه را قرائت كند تمام مؤ منين و مؤ منات ، شفيعان او در روز قيامت خواهند بود).
در حـديث ديگرى از امام على بن الحسين (عليه السلام ) آمده است : (من قرء سورة الممتحنة فـى فـرائضـه و نـوافـله امتحن الله قلبه للايمان ، و نور له بصره ، و لا يصيبه فقر ابدا، و لا جنون فى بدنه ، و لا فى ولده : (كسى كه سوره ممتحنه را در نمازهاى واجب و نافله بخواند، خداوند قلبش را براى ايمان ، خالص و آماده مى كند، نور بصيرت به او مـى بـخـشـد، و هرگز فقر دامان او را نمى گيرد، و خود و فرزندانش به جنون گرفتار نمى شوند).
نـاگـفـتـه پـيـدا است اينهمه فضيلت و افتخار از آن كسانى است كه آيات اين سوره را در زمـيـنـه (حـب فى الله ) و (بغض فى الله ) و (جهاد در راه خدا) و به كار بستن مـحـتـواى آن ، مـورد تـوجـه قـرار مـى دهـنـد، و تـنـهـا بـه تـلاوت بـى روح و فاقد علم و عمل قناعت نكنند.




امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی , سوره ها , بقیه ی سوره ها ,

تاریخ : پنجشنبه 17 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 43

سوره حشر


مقدمه
اين سوره در مدينه نازل شده و داراى 24 آيه است
محتواى سوره حشر:
اين سوره كه بيشتر ناظر به داستان مبارزه مسلمانان با جمعى از يهود به نام يهود بنى نـضـير است و سرانجام منتهى به بيرون راندن همه آنها از مدينه و پاكسازى اين سرزمين مـقـدس شـد، از سـوره هـاى مـهـم و بيدارگر و تكان دهنده قرآن مجيد است ، و تناسب بسيار نـزديـكـى بـا آخرين آيات سوره قبل دارد كه وعده پيروزى در آن به (حزب الله ) داده شده است ، و در حقيقت اين يك نمونه روشن آن پيروزى است .
محتواى اين سوره را مى توان در شش بخش خلاصه كرد:
در بخش اول كه تنها يك آيه است و مقدمه اى براى مباحث مختلف اين سوره محسوب مى شود سخن از تسبيح و تنزيه عمومى موجودات در برابر خداوند عظيم و حكيم است .
در (بخش دوم ) كه از آيه 2 تا آيه 10 (مجموعا 9 آيه ) است ماجراى درگيرى مسلمان را با يهود پيمان شكن مدينه بازگو مى كند.
در (بـخـش سـوم ) كـه از آيـه 11 تـا 17 را تـشـكـيـل مـى دهـد داستان منافقان مدينه آمده است كه با يهود در اين برنامه همكارى نزديك داشتند.
(بـخـش چـهـارم ) كـه چـنـد آيه بيشتر نيست مشتمل بر يك سلسله اندرزها و نصايح كلى نسبت به عموم مسلمانان است و در حقيقت به منزله نتيجه گيرى از ماجراهاى فوق مى باشد.
(بـخـش پـنـجـم ) كـه فـقط يك آيه است (آيه 21) توصيف بليغى است از قرآن مجيد و بيان تاءثير آن در پاكسازى روح و جان .
و بالاخره در بخش ششم كه آخرين بخش اين سوره است و از آيه 22 شروع و به 24 ختم مى شود قسمت مهمى از اوصاف جمال و جلال خدا و اسماء حسناى او را بَر مى شمرد كه به انسان در طريق معرفة الله كمك شايان مى كند.
ضـمـنـا نام اين سوره از آيه دوم آن گرفته شده كه سخن از (حشر) يعنى اجتماع يهود براى كوچ كردن از مدينه ، و يا حشر مسلمين براى بيرون راندن آنها به ميان آمده است ، و از اينجا روشن مى شود كه اين حشر ارتباطى با حشر در قيامت ندارد.
بـعـضـى نـام ايـن سـوره را سـوره (بـنـى نضير) گفته اند، چرا كه قسمت عمده آياتش پيرامون آنها است .
و بـالاخـره ايـن سـوره نـيـز يكى از سوره هاى مسبحات است ، كه با تسبيح خداوند شروع شده ، و اتفاقا پايان آن نيز با تسبيح الهى است .
فضيلت تلاوت اين سوره
بـراى ايـن سـوره فـضـيلت بسيار گفته شده از جمله در حديثى از پيغمبر گرامى (صلى الله عـليـه و آله ) مـى خـوانـيـم : مـن قـراء سـورة الحشر لم يبق جنة و لا نار و لا عرش و لا كرسى و لا حجاب و لا السموات السبع و لا الارضون السبع و الهوام و الرياح و الطير و الشـجر و الدواب و الشمس و القمر و الملائكة الا صلوا عليه ، و استغفروا له و ان مات من يومه او ليلته مات شهيدا!: (هر كس ‍ سوره حشر را بخواند تمام بهشت و دوزخ و عرش و كـرسـى و حـجـاب و آسـمانها و زمينهاى هفتگانه و حشرات و بادها و پرندگان و درختان و جنبندگان و خورشيد و ماه و فرشتگان همگى بر او رحمت مى فرستند، و براى او استغفار
مى كنند، و اگر در آن روز يا در آن شب بميرد شهيد مرده است ).
و در حـديـث ديـگـرى از امـام صـادق مـى خـوانـيـم مـن قـراء اذا امـسـى الرحـمـن و الحـشـر وكـل الله بـداره مـلكا شاهرا سيفه حى يصبح : (هر كس سوره الرحمن و حشر را به هنگام غروب بخواند خداوند فرشته اى را با شمشير برهنه ماءمور حفاظت خانه او مى كند).
بـدون شـك اينها همه آثار انديشه در محتواى سوره است كه از قرائت آن ناشى مى شود و در زندگى انسان پرتوافكن مى گردد.






امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی , سوره ها , بقیه ی سوره ها ,

تاریخ : پنجشنبه 17 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 38

سوره حديد


مقدمه
اين سوره در مدينه نازل شده و داراى 29 آيه است
محتواى سوره حديد
بـا تـوجـه بـه ايـنـكـه ايـن سـوره از سـوره هـائى اسـت كـه در مـديـنـه نـازل شـده و حـتى ادعاى اجماع بر (مدنى ) بودن آن كرده اند طبعا خصائص سوره هاى مـدنـى را دارا اسـت و عـلاوه بـر تـحـكـيـم پـايـه هـاى عـقيدتى به دستورهاى عملى متعددى مـخـصـوصـا در زمينه هاى اجتماعى و حكومتى مى پردازد كه نمونه هاى آنرا در آيات 10 و 11 و 25 به خواست خدا خواهيم ديد.
محتواى اين سوره را به هفت بخش مى توان تقسيم كرد:
1 - آيـات نـخـسـتين سوره بحث جامع و جالبى پيرامون توحيد و صفات خدا دارد و در حدود بـيـسـت صفت از صفات الهى در آن منعكس است كه درك آنها انسان را در سطح بالاى معرفت الهى قرار مى دهد.
2 - بخش ديگرى از عظمت قرآن اين نور الهى كه در ظلمات شرك تابيد سخن مى گويد.
3 - در بـخـش سـوم از وضـع مـؤ مـنـان و مـنـافـقـان در قـيـامـت كـه گـروه اول در پـرتـو نـور ايـمـان راه خود را به سوى بهشت مى گشايند، و گروه دوم در ظلمات شرك و كفر مى مانند، بحث مى كند.
و بـه ايـن تـرتـيـب اصول سه گانه اسلام يعنى توحيد و نبوت و معاد در اين سوره به خوبى منعكس است .
4 - در بـخش ديگرى دعوت به ايمان و خروج از شرك ، و سرنوشت جمعى از اقوام كافر پيشين منعكس شده است .
5 - بخش مهمى از اين سوره پيرامون انفاق در راه خدا و مخصوصا براى
تـقـويـت پـايـه هـاى جـهـاد فـى سـبـيـل الله ، و بـى ارزش بـودن اموال دنيا مى باشد.
6 - در بخشى كوتاه ، اما گويا و مستدل ، سخن از عدالت اجتماعى به ميان آمده كه يكى از اهداف مهم انبيا است .
7 - و بـالاخره در بخش ديگرى مساءله رهبانيت و انزواى اجتماعى مورد مذمت قرار گرفته ، و جدائى خط اسلام از آن مشخص ‍ شده است .
البـتـه در لابـلاى ايـن بـحـثـهـا نـكـات ديـگـرى بـه تـناسب آمده ، و در نهايت مجموعه اى بيدارگر و هدايت آفرين را تشكيل داده است .
ضمنا نامگذارى اين سوره به (حديد) به خاطر تعبيرى است كه در آيه 25 سوره آمده است .
فضيلت تلاوت سوره حديد
در روايـات اسـلامـى نـكـتـه هـاى جـالب تـوجهى پيرامون فضيلت تلاوت اين سوره آمده ، البـتـه تـلاوتـى كـه تـواءم بـا فـكـر، و تـفـكـرى كـه تـواءم بـا عمل باشد.
در حـديـثـى از پـيـغمبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله ) مى خوانيم : من قراء سورة الحـديـد كـتـب مـن الذين آمنوا بالله و رسوله : (كسى كه سوره حديد را بخواند در زمره كسانى كه به خدا و پيامبرش ايمان آورده اند نوشته خواهد شد).
در حـديـث ديـگـرى از هـمـان حـضـرت (صـلى الله عـليـه و آله ) نـقـل شـده كـه قـبـل از خواب مسبحات را تلاوت مى فرمود (مسبحات سوره هائى است كه با سبح لله يا يسبح لله آغاز مى شود و آن پنج سوره است : سوره حديد، حشر، صف جمعه و تـغـابن ) و مى فرمايد: ان فيهن آية افضل من الف آية : (در آنها آيه اى است كه از هزار آيه برتر است )!.
البـته پيامبر (صلى الله عليه و آله ) اين آيه را تعيين نفرموده ، ولى بعضى از مفسران احـتـمـال داده انـد كـه مـنـظـور آخـريـن آيـه سـوره حـشـر اسـت ، هـر چـنـد دليل روشنى براى اين معنى در دست نيست .
در حـديـث ديـگـرى از امـام بـاقـر (عـليـه السـلام ) مـى خـوانـيـم : مـن قـراء المـسبحات كلها قـبـل ان يـنـام لم يـمـت حـتـى يـدرك القـائم (عـليـه السـلام ) و ان مـات كـان فـى جـوار رسـول الله (صـلى الله عـليـه و آله ): (كـسـى كـه (مسبحات ) (سوره هاى پنجگانه فـوق ) را بـخـوانـد از دنيا نمى رود تا حضرت مهدى (عليه السلام ) را درك كند، و اگر قـبـلا از دنـيـا بـرود در جـهـان ديـگـر در هـمـسـايـگـى رسول خدا خواهد بود).




امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی , سوره ها , بقیه ی سوره ها ,

تاریخ : پنجشنبه 17 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 40

سوره مجادله


مقدمه
اين سوره در مدينه نازل شده و داراى 22 آيه است
محتواى سوره مجادله
ايـن سـوره در مـديـنـه نـازل شـده اسـت ، و طبق طبيعت سوره هاى (مدنى ) بيشتر از احكام فـقـهـى ، و نـظـام زنـدگـى اجـتـماعى ، و روابط با مسلمين و غير مسلمين سخن مى گويد، و مجموع بحثهاى آن را مى توان در سه بخش خلاصه كرد:
1 - در بـخـش اول سـخـن از حـكـم (ظـهـار) مى گويد كه در جاهليت نوعى طلاق و جدائى دائمى محسوب مى شد، و اسلام آن را تعديل كرد و در مسير صحيح قرار داد.
2 - در بـخـش ديـگرى يك سلسله دستورها درباره آداب مجالست از جمله منع از (نجوى ) (سخنان در گوشى ) و همچنين جا دادن به كسانى كه تازه وارد مجلس مى شوند.
3 - در آخـريـن بخش ، بحث گويا و مشروح و كوبنده اى درباره منافقان ، و آنها كه ظاهرا دم از اسـلام مـى زدند اما با دشمنان اسلام سر و سر داشتند، مطرح كرده ، مسلمين راستين را از ورود در حزب شياطين و منافقين بر حذر مى دارد و آنها را به رعايت (حب فى الله ) و (بغض فى الله ) و ملحق شدن به (حزب الله ) دعوت مى كند.
نـامـگـذارى سوره به سوره (مجادلة ) به خاطر تعبيرى است كه در آيه نخستين آن آمده است .
فضيلت تلاوت سوره مجادله
در فـضـيـلت ايـن سـوره دو روايـت از پيغمبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله ) و امام صادق (عليه السلام ) نقل شده است :
در روايـت نـخـست آمده است : من قراء سورة المجادلة كتب من حزب الله يوم القيامة : (هر كس سـوره مجادله را تلاوت كند (و در آن بينديشد و به كار بندد) در قيامت در زمره حزب الله خواهد بود).
و در حديث دوم مى خوانيم : من قراء سورة الحديد و المجادلة فى صلاة فريضة و ادمنها لم يـعـذبـه الله حتى يموت ابدا، و لا يرى فى نفسه و لا فى اهله سوءا ابدا، و لا خصاصة فـى بـدنـه : (هـر كس سوره حديد و مجادله را در نمازهاى فريضه بخواند و آنرا ادامه دهـد، خـداونـد هـرگـز او را در تـمـام طـول زنـدگى عذاب نمى كند، و در خود و خانواده اش هرگز بدى نمى بيند، و نيز گرفتار فقر و بدحالى نمى شود).
تـنـاسـب مـحـتـواى اين سوره ها با پاداشهاى فوق روشن است ، و اين خود نشان مى دهد كه هـدف از تـلاوت پـيـاده كـردن مـحـتواى آن در زندگى است نه تلاوتى خالى از انديشه و عمل 




امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی , سوره ها , بقیه ی سوره ها ,

تاریخ : پنجشنبه 17 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 49


سوره واقعه


مقدمه
اين سوره در مكه نازل شده و داراى 96 آيه است
محتواى سوره واقعه
در (تـاريـخ ‌القـرآن ) از (ابـن نـديـم ) نـقـل شـده كـه سـوره (واقـعـه ) چـهـل و چـهـارمـيـن سـوره اى اسـت كـه بـر پـيـغـمـبـر اكـرم (صـلى الله عـليـه و آله ) نازل شد قبل از آن سوره (طه )، و بعد از آن (شعرا) بوده است .
ايـن سـوره هـمـانـگـونـه كه از لحن آن پيدا است ، و مفسران نيز تصريح كرده اند، در مكه نـازل شـده اسـت ، هـر چـنـد بـعـضـى گـفـتـه انـد آيـه 81 و 82 در مـديـنـه نـازل گـرديـده ، ولى دليلى براى اين گفته در دست نيست ، و نشانه اى در آيات مزبور بر اين ادعا وجود ندارد.
سوره واقعه چنانكه از نامش پيدا است از قيامت و ويژگيهاى آن سخن مى گويد، و اين معنى در تـمـام آيات 96 گانه سوره مساءله اصلى است ، اما از يك نظر مى توان محتواى سوره را در هشت بخش خلاصه كرد:
1 - آغاز ظهور قيامت و حوادث سخت و وحشتناك مقارن آن .
2 - گـروه بـنـدى انـسـانها در آن روز و تقسيمشان به (اصحاب اليمين ) و (اصحاب الشمال ) و (مقربين ).
3 - بحث مشروحى از مقامات مقربين و انواع پاداشهاى آنها در بهشت .
4 - بحث مشروحى درباره گروه دوم يعنى اصحاب اليمين و انواع مواهب الهى بر آنها.
5 - بحث قابل ملاحظه اى درباره (اصحاب الشمال ) و مجازاتهاى دردناك آنها در دوزخ .
6 - ذكـر دلائل مـختلفى پيرامون مساءله معاد از طريق بيان قدرت خداوند، و خلقت انسان از نـطـفـه نـاچـيـز، و تـجـلى حـيات در گياهان ، و نزول باران ، و فروغ آتش ، كه در ضمن نشانه هائى از توحيد نيز محسوب مى شود.
7 - تـرسـيـمـى از حـالت احـتـضـار و انـتقال از اين جهان به جهان ديگر كه آن خود نيز از مقدمات رستاخيز است .
8 - نظر اجمالى ديگرى روى پاداش و كيفر مؤ منان و كافران و سرانجام سوره را با نام پروردگار عظيم پايان مى دهد.
فضيلت تلاوت اين سوره
دربـاره تـلاوت ايـن سـوره روايـات زيـادى در مـنـابـع اسـلامى ذكر شده است ، از جمله در حـديـثـى از رسـول خـدا مـى خـوانـيـم : (من قراء سورة الواقعه كتب ليس من الغافلين ): (كسى كه سوره واقعه را بخواند نوشته مى شود كه اين فرد از غافلان نيست ).
چـرا كـه آيات سوره آنقدر تكاندهنده و بيداركننده است كه جائى براى غفلت انسان باقى نمى گذارد.
بـه همين دليل در حديث ديگرى از پيامبر (صلى الله عليه و آله ) مى خوانيم : وقتى از آن حـضـرت سـؤ ال كردند: چرا با اين سرعت آثار پيرى در چهره مبارك شما ظاهر شده است ؟ در پاسخ فرمود: شيبتنى هود، والواقعه ، والمرسلات ، و عم يتسائلون : (سوره هاى هود و واقعه و مرسلات و عم مرا پير كرد)! (چرا كه
در ايـن سـوره هـا اخبار تكاندهنده اى از قيامت و رستاخيز و حوادث هولناك و مجازات مجرمان آمـده ، هـمـچـنـيـن داستانهاى تكاندهنده اى از سرگذشت اقوام پيشين و بلاهائى كه بر آنها نازل شد).
در حـديـث ديـگـرى از امـام صـادق (عـليـه السـلام ) مـى خـوانـيـم : مـن قـراء فـى كـل ليـلة جمعة الواقعة احبه الله ، و حببه الى الناس اجمعين ، و لم ير فى الدنيا بؤ سا ابـدا، و لا فـقـرا و لا فـاقـة و لا آفـة مـن آفـات الدنيا، و كان من رفقاء اميرالمؤ منين (عليه السلام ): (هر كس ‍ سوره واقعه را در هر شب جمعه بخواند خداوند او را دوست دارد و نزد هـمـه مـردم مـحـبوب مى كند، و هرگز در دنيا ناراحتى نمى بيند، و فقر و فاقه و آفتى از آفات دنيا دامنگيرش نمى شود، و از دوستان اميرمؤ منان على (عليه السلام ) خواهد بود).
در حديث ديگرى آمده است كه عثمان بن عفان به عنوان عيادت وارد بر عبدالله بن مسعود شد در همان بيمارى كه با آن از دنيا رفت ، پرسيد: از چه ناراحتى ؟ گفت : از گناهانم ، گفت : چـه مـيـل دارى ؟ گـفـت : رحـمـت پـروردگـارم ! گـفـت : اگـر موافق باشى طبيب براى تو بـيـاوريـم ؟ گـفـت : طـبـيـب بـيـمـارم كـرده ، گـفـت : اگـر مايل باشى دستور دهم عطاى تو را از بيت المال بياورند، گفت : آن روز كه نيازمند بودم به من ندادى و امروز كه بى نيازم به من مى دهى ؟!
گـفـت : مـانعى ندارد براى دخترانت باشد، گفت : آنها هم نيازى ندارند، چرا كه من سفارش كـردم سـوره (واقعه ) را بخوانند، من از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) شنيدم كه مـى فـرمـايد: من قراء سورة الواقعة كل ليلة لم تصبه فاقة ابدا: (هر كس سوره واقعه را هر شب بخواند هرگز فقير نخواهد شد).
و به همين دليل در روايت ديگرى سوره واقعه سوره (غنى ) ناميده شده است .
روشـن اسـت كـه تـنـهـا نـمـى توان با لقلقه زبان اينهمه بركات را در اختيار گرفت ، بـلكـه بـايـد بـه دنـبـال تـلاوت فـكـر و انـديـشـه ، و بـه دنبال آن حركت و عمل باشد




امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی , سوره ها , بقیه ی سوره ها ,

تاریخ : پنجشنبه 17 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 46


سوره قمر


مقدمه
ايـن سـوره در (مـكـه ) نـازل شده و داراى 55 آيه است
محتواى سوره (قمر)
ايـن سـوره ويـژگـى سـوره هـاى مـكـى كـه بـحـثهاى داغ از مبداء و معاد است در بر دارد، و مـخـصـوصـا بـيـانـگـر كـيـفـرهاى گروهى از اقوام پيشين است كه بر اثر لجاجت و عناد و پـيمودن راه كفر و ظلم و فساد يكى ، پس از ديگر، به عذابهاى كوبنده الهى گرفتار و هلاك شدند.
و بـه دنـبـال هـر يـك از ايـن سـرگـذشـتـهـا جـمـله و (لقـد يـسـرنـا القـرآن للذكـر فهل من مدكر) (ما قرآن را براى تذكر سهل و آسان ساختيم آيا كسى هست كه پند گيرد تكرار مى كند تا درسى باشد براى مسلمين و كفار.
رويهمرفته محتواى اين سوره را در چند بخش مى توان خلاصه كرد:
1 - آغـاز سـوره اسـت كـه از مـسـاءله نـزديـكـى قـيامت و موضوع (شق القمر) و اصرار مخالفان در انكار آيات الهى سخن مى گويد.
2 - در بخش ديگر از نخستين قوم سركش و متمرد و لجوج يعنى قوم نوح و مساءله طوفان به صورت فشردهاى بحث مى كند.
3 - بخش ديگر داستان قوم عاد و عذاب دردناك آنها را شرح مى دهد.
4 - در چهارمين بخش سخن از قوم ثمود و مخالفت آنها با پيامبرشان صالح است ، و همچنين (معجزه ناقه ) و بالاخره مجازات آنها با (صيحه آسمانى ) است .
5 - سپس به سراغ قوم (لوط) مى رود، و ضمن اشاره گويا و فشرده اى
به كفر و انحراف اخلاقى آنها، به قسمتى از عذاب دردناكشان اشاره مى كند.
6 - در بخش ديگر سخن بسيار كوتاهى از (آل فرعون ) و مجازات آنها آمده .
7 - و در آخـريـن بـخـش مـقـايـسـه اى مـيان اين اقوام و مشركان مكه و مخالفان پيامبر اسلام (صـلى الله عـليـه و آله ) كـرده ، آيـنـده خطرناكى را كه در صورت ادامه اين راه در پيش دارند بازگو مى كند، و سوره را با شرح قسمتى از مجازات مجرمان در قيامت و پاداشهاى عظيم پرهيزگاران پايان مى دهد.
آيات سوره غالبا كوتاه و بسيار داغ و تكان دهنده است .
نـامـگـذارى سـوره بـه نـام (قـمـر) بـه مناسبت نخستين آيه اين سوره است كه از (شق القمر) بحث مى كند.
فـضـيـلت تـلاوت ايـن سـوره در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ميخوانيم : من قراء سورة اقـتـربـت السـاعـة فى كل غب بعث يوم القيامة و وجهه على صورة القمر ليلة البدر، و من قراءها كل ليلة كان افضل ، و جاء يوم القيامة و وجهه مسفر على وجوه الخلائق : (هر كس ‍ سـوره اقـتـربـت را يـكـروز در مـيـان بـخـواند روز قيامت در حالى برانگيخته مى شود كه صـورتـش هـمـچـون مـاه در شـب بـدر اسـت ، و هـر كـس آنـرا هـر شـب بـخـوانـد افضل است ، و در قيامت نور و روشنائى صورتش بر ساير خلايق برترى دارد).
مـسـلمـا ايـن درخـشـندگى صورت در صحنه قيامت نشانه ايمان قوى و راستينى است كه در سـايـه تـلاوت ايـن سـوره و تـفـكـر و سـپـس ‍ عـمـل بـه آن حـاصـل شـده اسـت نـه تـلاوت خـالى از انـديـشـه و عمل .




امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی , سوره ها , بقیه ی سوره ها ,

تاریخ : پنجشنبه 17 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 45

سوره الرحمن


مقدمه
اين سوره در مكه نازل شده و داراى 78 آيه است
محتواى سوره الرحمن
ايـن سـوره به طور كلى بيانگر نعمتهاى مختلف (معنوى ) و (مادى ) خداوند است كه بـر بـنـدگـان خـود ارزانـى داشـتـه ، و آنها را غرق در آن ساخته است ، به طورى كه مى تـوان نـام ايـن سـوره را (سـوره رحـمـت ) يـا سـوره نـعـمـت گـذارد، و بـه هـمـيـن دليل با نام مبارك (الرحمن ) كه (رحمت واسعه الهى ) را بازگو مى كند آغاز شده ، و بـا جـلال و اكـرام خـداونـد پـايـان گـرفـتـه اسـت ، و 31 بار جمله (فباى آلاء ربكما تكذبان ) كه به وسيله آن از بندگانش اقرار برنعمتهاى خود مى گيرد در آن ذكر شده .
بنابراين از يك نظر مجموع سوره يك بخش به هم پيوسته پيرامون نعمتهاى خداوند منان است ، و اما از نظر ديگر مى توان محتواى آن را به چند بخش تقسيم كرد:
(بـخـش اول ) كـه مـقدمه و آغاز سوره است از نعمتهاى بزرگ خلقت ، تعليم و تربيت ، حساب و ميزان ، وسائل رفاهى انسان ، و غذاهاى روحى و جسمى او سخن مى گويد.
(بخش دوم ) توضيحى است بر مساءله چگونگى آفرينش انس و جن .
(بخش سوم ) بيانگر نشانه ها و آيات خداوند در زمين و آسمان است .
در بـخـش چهارم از نعمتهاى دنيوى فراتر رفته ، سخن از نعمتهاى جهان ديگر است كه با دقـت و ظـرافـت خـاصـى ريـزه كـاريـهـاى نـعـمتهاى بهشتى اعم از باغها، چشمه ها، ميوه ها، همسران زيبا و باوفا، و انواع لباسها، توضيح داده شده است .
و بـالاخـره در (بـخش پنجم ) اين سوره اشاره كوتاهى به سرنوشت مجرمان و قسمتى از مجازاتهاى دردناك آنها آمده است ، ولى از آنجا كه اساس سوره بر بيان رحمت الهى است در ايـن قـسـمـت تـوضيح زيادى داده نشده ، به عكس نعمتهاى بهشتى كه به طور مشروح و گـسـتـرده آمـده اسـت آنـچـنـان كـه دلهـاى مـؤ مـنان را غرق سرور و اميد كرده ، غبار غم را از دل برمى دارد، و نهال شوق را در خاطر مى نشاند.
تـكـرار آيه (فباى آلاء ربكما تكذبان ) آن هم در مقطعهاى كوتاه آهنگ جالب و زيبائى بـه سـوره داده ، و چون با محتواى زيبايش آميخته مى شود و جاذبه خيره كننده اى پيدا مى كـنـد، لذا جاى تعجب نيست كه در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله ) نـقـل شـده اسـت كـه فـرمـود: لكـل شـى ء عـروس و عـروس القـران سـورة الرحـمـن جل ذكره : (براى هر چيزى عروسى است ، و عروس قرآن سوره الرحمن است ).
قـابـل توجه اينكه واژه (عروس ) گرچه در زبان فارسى به خصوص زن اطلاق مى شـود، ولى در فـرهنگ عرب به مرد و زن هر دو مادام كه در مراسم عروسى هستند اطلاق مى گردد.
و از آنجا كه مرد و زن در چنين مراسمى در بهترين و زيباترين حالات و كاملترين احترامات قرار دارند اين واژه به موجودات بسيار زيبا و گرامى اطلاق مى شود.
علت انتخاب نام (الرحمن ) براى اين سوره و نيز تناسبش ناگفته پيداست .
فـضـيـلت تـلاوت سـوره الرحمن از آنجا كه اين سوره حس شكرگزارى را در انسانها به عـاليـتـريـن وجـهـى برمى انگيزد، و بيان نعمتهاى مادى و معنوى دنيا و آخرت شوق طاعت و بندگى را در دل او افزايش مى دهد فضيلتهاى فراوانى براى تلاوت آن در روايات آمده اسـت ، البـتـه تـلاوتـى كـه در اعـمـاق روح انـسـان نفوذ كند و مبداء حركت گردد نه مجرد لقلقه زبان .
از جـمـله در حـديـثى از رسول خدا مى خوانيم : من قراء سورة الرحمن رحم الله ضعفه و ادى شـكـر ما انعم الله عليه : (هر كس ‍ سوره الرحمن را بخواند خداوند به ناتوانى او (در اداى شـكـر نعمتها) رحم مى كند، و حق شكر نعمتهائى را كه به او ارزانى داشته خودش ادا مى كند).
در حـديـث ديگرى در (ثواب الاعمال ) از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم : تلاوت سـوره الرحـمـن ، و قـيـام بـه آن را هـرگـز رهـا نكنيد، چرا كه اين سوره در قلوب منافقان هـرگـز اسـتـقـرار نمى يابد، و خداوند آن را در قيامت در صورت انسانى قرار مى دهد كه زيـباترين چهره ، و خشبوترين رائحه را دارد، سپس در جائى قرار مى گيرد كه از همگان به خداوند متعال نزديكتر است ! خداوند از اين سوره مى پرسد: چه كسى در زندگى دنيا به محتواى تو قيام داشت و تلاوت تو را ادامه مى داد؟
در پـاسـخ مـى گـويـد: خـداونـدا! فـلان و فـلان در اينحال صورتهاى آنها سپيد مى شود، خدا به آنها مى فرمايد: اكنون هر كه را مى خواهيد شـفـاعـت كـنـيد، آنها تا آنجا كه آرزو دارند شفاعت مى كنند، و براى هيچكس شفاعت نمى كنند مگر اينكه به آنها گفته مى شود وارد بهشت شويد و هر كجا مى خواهيد ساكن
گرديد!.
و در حـديـث ديـگـرى از آن حـضـرت آمـده اسـت : مـن قـراء سـورة الرحـمـن فـقـال عـنـد كـل (فباى آلاء ربكما تكذبان ) لا بشى ء من آلائك رب اكذب ، فان قراءها ليلا ثم مات مات شهيدا، و ان قراءها نهارا فمات مات شهيدا:
هـر كـس سوره الرحمن را بخواند و هنگامى كه به آيه (فباى آلاء ربكما تكذبان ) مى رسـد بـگـويد لا بشى ء من الائك رب اكذب : (خداوندا هيچيك از نعمتهاى تو را انكار نمى كـنـم ) اگـر ايـن تـلاوت در شـب باشد و در همان شب بميرد شهيد خواهد بود، و اگر در روز باشد و در همان روز بميرد نيز شهيد خواهد بود)!.


از تفسیر نمونه

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی , سوره ها , بقیه ی سوره ها ,

تاریخ : پنجشنبه 17 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 50

آية 37 - ظرف غذا وطعام بهشتي حضرت فاطمه س در نزد حضرت مهدي 
متن آيه
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَـذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ إنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَاب
ترجمه آيه
پس پرودگارش او را به صورت نيكويى پذيرفت ، و به طرز نيكويى نشو و نما داد ، و زكريا را كفيلِ [ رشد و تربيت معنوى ] او قرار داد . هر زمان كه زكريا در محراب [ عبادت ] بر او وارد مي شد ، رزق ويژه اى نزدش مي يافت . [ روزى در كمال شگفتى ] گفت : اى مريم ! اين رزق ويژه براى تو از كجاست ؟ ! گفت : از سوى خداست ، يقيناً خدا هر كس را بخواهد ، رزق بى حساب مي دهد

متن حديث
( الإمام الباقر عليه السلام ) " إن فاطمة عليها السلام ضمنت لعلي عليه السلام عمل البيت والعجين والخبز وقم البيت وضمن لها علي عليه السلام ما كان خلف الباب ، من نقل الحطب ، وأن يجيء بالطعام ، فقال لها يوما : يا فاطمة هل عندك شئ ؟ قالت : لا والذي عظم حقك ما كان عندنا منذ ثلاثة أيام شئ نقريك به . قال : أفلا أخبرتني ؟ قال : كان رسول الله صلى الله عليه وآله نهاني أن أسئلك شيئا فقال : لا تسألي ابن عمك شيئا إن جاءك بشئ عفوا وإلا فلا تسئليه . قال : فخرج الإمام عليه السلام فلقي رجلا فاستقرض منه دينارا ، ثم أقبل به وقد أمسى فلقي مقداد بن الأسود ، فقال للمقداد : ما أخرجك في هذه الساعة ؟ قال : الجوع ، والذي عظم حقك يا أمير المؤمنين . - قال : قلت لأبي جعفر : ورسول الله صلى الله عليه وآله حي ؟ قال : ورسول الله صلى الله عليه وآله حي ، فهو أخرجني فقد استقرضت دينارا وسأوثرك به ، فدفعه إليه . فأقبل فوجد رسول الله صلى الله عليه وآله جالسا وفاطمة تصلي وبينهما شئ مغطى ، فلما فرغت أحضرت ذلك الشيء فإذا جفنة من خبز ولحم ، قال : يا فاطمة أنى لك هذا ؟ قالت : " هو من عند الله إن الله يرزق من يشاء بغير حساب " فقال رسول الله صلى الله عليه وآله ؟ ألا أحدثك بمثلك ومثلها ؟ قال : بلى ، قال : مثل زكريا إذا دخل على مريم المحراب فوجد عندها رزقا ، قال : يا مريم أنى لك هذا ؟ قالت : هو من عند الله ، إن الله يرزق من يشاء بغير حساب فأكلوا منها شهرا وهي الجفنة التي يأكل منها القائم عليه السلام وهي عندنا "

ترجمه حديث
سيف ، از نجم ، از امام باقر ( ع ) روايت كرده كه فرمود : فاطمه ( س ) امور خانه از قبيل خمير كردن ، نان پختن ونظافت را عهده دار شد وعلي ( ع ) كارهاى خارج از خانه را از قبيل جمع آورى هيزم وآوردن مواد غذائى . روزى علي ( ع ) به فاطمه ( س ) گفت : چيزى دارى ؟ گفت سه روز است كه چيزى موجود نيست ، علي ( ع ) فرمود : چرا نگفتى ؟ فاطمه ( س ) فرمود : رسول خدا ( ص ) فرموده است كه از تو چيزى نخواهم . امام از منزل خارج شد واز كسى پولى قرض گرفت ، به سوى خانه برگشت ، در راه مقداد را ملاقات كرد از او پرسيد : چه چيز باعث شده كه در اين ساعت از روز از خانه خارج شده اى ؟ گفت : گرسنگى . راوى مى گويد : به امام باقر عرض كردم : اين جريان در زمان حيات رسول خدا بوده ؟ فرمود : آرى . على فرمود : من هم به همين علت بيرون آمده ام ، پولى قرض گرفته ام وآن را به تو مىدهم وبه او داد . على به خانه بر گشت ديد رسول خدا ( ص ) نشسته وفاطمه ( س ) مشغول نماز است وظرفى كه روى آن پوشيده شده در جلوى آنان قرار دارد فاطمه پس از نماز ظرف را جلو آورد ديد ظرفى است كه نان وگوشت در آن وجود دارد
مصادر حديث
المصادر :
* : العياشي : ج 1 ص 171 ح 41 - عن سيف ، عن نجم ، عن أبي جعفر عليه السلام : -
* : أمالي الصدوق : على ما في تأويل الآيات ، ولم نجده فيه .
* : تأويل الآيات : ج 1 ص 110 ح 16 - عن العياشي ، مختصرا .
* : الصافي : ج 1 ص 332 - عن العياشي ، وليس فيه الجملة الاعتراضية من الراوي .
* : البرهان : ج 1 ص 282 ح 9 عن العياشي ، بتفاوت يسير .
* : البحار : ج 14 ص 197 ب 16 ح 4 - عن العياشي ، بتفاوت ، وفيه " . . . ثلاث إلا شئ آثرتك به " .
وفي : ج 43 ص 31 ب 3 ح 38 - عن العياشي .
* مرآة العقول : ج 5 ص 347 ( هامش ) آخره ، عن العياشي .
* : نور الثقلين : ج 1 ص 333 ح 117 - عن العياشي ، بتفاوت يسير


ادامه مطلب

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : چهارده معصوم , حضرت زهرا (س) , امام مهدی(ع) , مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی ,

تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 44

سوره طور


مقدمه
اين سوره در مكه نازل شده و داراى 49 آيه است
محتواى سوره طور
ايـن سـوره نـيـز از سـوره هـائى است كه سنگينى بحثهاى آن روى مساءله معاد و سرنوشت نـيـكـان و پـاكـان از يـكـسو، و بدان و مجرمان در آن روز عظيم از سوى ديگر است ، هر چند مطالب ديگرى در زمينه هاى مختلف عقيدتى نيز در آن ديده مى شود.
روى هم رفته مى توان محتواى اين سوره را به شش بخش تقسيم كرد.
1 - آيـات نخستين سوره كه با سوگندهاى پى درپى شروع مى شود بحث از عذاب الهى و نشانه هاى قيامت و آتش دوزخ و كيفر كافران مى كند (آيه 1 تا آيه 16).
2 - بـخـش ديـگـرى از ايـن سـوره نـعـمـتهاى بهشتى و مواهب الهى را در قيامت كه در انتظار پرهيزگاران است مشروحا برمى شمرد، و يكى را پس از ديگرى مورد توجه قرار مى دهد، و در حقيقت به غالب نعمتهاى بهشتى در اين بخش از سوره اشاره شده است (از آيه 17 تا 28).
3 - در بـخـش ديـگـرى از ايـن سـوره از نـبـوت پـيـامـبر (صلى الله عليه و آله ) سخن مى گـويـد، و اتـهـامـاتـى را كـه دشـمـنـان براى او ذكر مى كردند برمى شمرد، و به طور فشرده به آن پاسخ مى دهد (از آيه 29 تا 34).
4 - در بخش چهارمين سخن از توحيد است ، و با استدلالى روشن اين مساءله را تعقيب مى كند (از آيه 35 تا 43).
5 - در بـخـش ديـگـر سـوره بـاز بـه مساءله معاد و پاره اى از مشخصات روز قيامت بازمى گردد (از آيه 44 تا 47).
6 - سرانجام در آخرين بخش سوره كه دو آيه بيشتر نيست با دستوراتى
به پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله ) در زمينه صبر و استقامت و تسبيح و حمد پـروردگـار و وعـده حمايت او از سوى خداوند بحثهاى گذشته را پايان مى بخشد، و به ايـن تـرتـيـب يـك مـجـمـوعـه مـنـسـجـم گـيـراى مـنـطـقـى و عـاطـفـى را تشكيل مى دهد كه قلوب شنوندگان را مسخر خود مى سازد.
ضمنا نامگذارى اين سوره به (طور) به تناسب نخستين آيه آن است .
فضيلت تلاوت اين سوره
در حـديـثـى آمـده كه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) فرمود: من قراء سورة الطور كان حقا عـلى الله ان يؤ منه من عذابه و ان ينعمه فى جنته : هر كس سوره طور را بخواند بر خدا است كه او را از عذابش ايمن سازد، و او را در بهشتش متنعم دارد.
در حديث ديگرى از امام باقر (عليه السلام ) مى خوانيم : (من قرء سورة الطور جمع الله له خـير الدنيا و الاخرة ): (كسى كه سوره طور را تلاوت كند خداوند، خير دنيا و آخرت را براى او جمع مى كند).
روشـن اسـت كـه ايـنـهـمـه اجـر و پـاداش عـظـيـم در دنـيـا و آخرت از آن كسانى است كه اين (تـلاوت ) را وسـيـله اى بـراى (تـفكر)، و آنرا نيز به نوبه خود وسيله اى در راه عمل قرار دهد.
//////////////////

تفسیر نمونه


ادامه مطلب

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی , سوره ها , بقیه ی سوره ها ,

تاریخ : چهارشنبه 18 دي 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 102

سوره النجم


مقدمه
اين سوره در مكه نازل شده و 62 آيه دارد
محتواى سوره النجم
اين سوره به گفته بعضى نخستين سوره اى است كه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) بعد از عـلنـى كـردن دعـوت خـود آن را آشـكـارا و بـا صـداى بـلنـد در حرم مكه تلاوت كرد، و مشركان به آن گوش دادند، و همه مؤ منان آن روز و حتى مشركان سجده كردند!.
ايـن سـوره بـه عـقـيـده بـعـضـى از مـفـسـران در مـاه مـبـارك رمـضـان سال پنجم بعثت نازل گرديد.
بـعـضـى گـفـتـه انـد ايـن سـوره نـخـسـتـيـن سـوره اى اسـت كـه آيـه سـجـده واجـب در آن نـازل گـرديـده ولى بـا تـوجـه بـه ايـنـكـه طـبـق نـقـل مـعـروف سـوره (اقـراء) قـبـل از آن نـازل شـده و در پـايـان آن آيـه سـجـده اسـت ايـن نقل بعيد به نظر مى رسد.
بـه هـر حـال ايـن سـوره بـه خـاطـر (مـكـى ) بـودنـش بـحـثـهـائى از اصـول اعتقادى مخصوصا (نبوت ) و (معاد) دارد، و با تهديدهاى كوبنده و انذارهاى مكرر به بيدارى كفار مى پردازد.
محتواى اين سوره را در هفت بخش مى توان خلاصه كرد:
1 - در آغاز سوره بعد از سوگند پرمعنائى ، از حقيقت وحى سخن مى گويد و تماس مستقيم پـيـامـبـر (صـلى الله عـليـه و آله ) را بـا پـيـك وحـى (جـبـرئيـل ) روشـن مى سازد، و ساحت مقدس پيامبر (صلى الله عليه و آله ) را از اينكه چيزى جز وحى الهى بگويد مبرا مى كند.
2 - در بخش ديگرى از اين سوره از معراج پيامبر سخن گفته ، و گوشه هائى از آن را با عباراتى كوتاه و پرمعنى مجسم مى كند كه آن نيز رابطه مستقيمى با وحى دارد.
3 - سـپـس به خرافات مشركان در زمينه بتها، و عبادت فرشتگان ، و امور ديگرى كه جز از روى هـوا و هـوس نـبـود، پـرداخـتـه و آنـهـا را سـخـت در ايـن رابطه نكوهش مى كند، و از پرستش آنها برحذر مى دارد، و با منطقى نيرومند اين معنى را اثبات مى نمايد.
4 - در بـخـش ديگرى راه توبه را به روى اين منحرفين و عموم گنهكاران باز مى كند، و آنـهـا را بـه (مـغـفـرت واسـعـه ) حـق نـويـد مـى دهـد، و تـاءكـيد مى كند كه هر كس مسؤ ول اعمال خويش است و هيچكس بار گناه ديگرى را بر دوش نمى كشد.
5 - براى تكميل اين اهداف در بخش ديگرى از اين سوره گوشه هائى از مساءله (معاد) را منعكس مى سازد، و دليل روشنى براى اين مساءله از آنچه در نشاءه دنيا وجود دارد اقامه مى كند.
6 - مـطـابـق معمول اشاراتى به سرنوشت دردناك اقوام پيشين كه در طريق دشمنى با حق پـافـشـارى و لجـاج و عـنـاد داشـتـنـد، (هـمچون اقوام عاد و ثمود و نوح و لوط) مى كند تا غافلان بيخبر را از اين طريق بيدار سازد.
7 - و سرانجام سوره را با امر به سجده و عبادت براى پروردگار پايان مى بخشد.
از امـتيازات اين سوره آيات كوتاه و آهنگ خاص اين آيات است ، كه به مفاهيم آن نفوذ عميقى مى دهد، و قلب و روح خفتگان را بيدار كرده ، همراه خود به آسمانها مى برد.
ضمنا نامگذارى اين سوره به (النجم ) به خاطر نخستين آيه اين سوره است .
فضيلت تلاوت اين سوره
در روايات فضائل مهمى براى تلاوت اين سوره بيان شده است :
در حديثى از رسول الله (صلى الله عليه و آله ) مى خوانيم : من قراء سورة النجم اعطى مـن الاجر عشر حسنات ، بعدد من صدق بمحمد (صلى الله عليه و آله ) و من جحد به : (هر كـس سـوره (النـجم ) را بخواند خداوند به عدد هر يك از كسانى كه به پيامبر ايمان آوردند و كسانى كه او را انكار كردند ده حسنه به او عطا مى كند).
و در حـديثى از امام صادق جعفر بن محمد (عليهم السلام ) مى خوانيم : من كان يدمن قرائة و النجم فى كل يوم ، او فى كل ليلة ، عاش محمودا بين الناس ، و كان مغفورا له و كان محببا بين الناس :
(كـسـى كـه پـيـوسـتـه سـوره النجم را در هر روز يا در هر شب تلاوت كند در ميان مردم فـردى شـايـسته شناخته مى شود، خداوند او را مى آمرزد، و محبوبيت در ميان مردم به دست مى آورد).
مـسـلمـا چـنـيـن پـاداشهاى عظيمى از آن كسانى است كه تلاوت اين سوره را وسيله اى براى انـديـشـيـدن ، و سـپـس عـمـل ، قـرار دهـنـد، و تـعـليـمـات مـختلف اين سوره در زندگى آنها پرتوافكن شود.
/////////////////////////

تفسیر نمونه


ادامه مطلب

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی , تفسیری از قرآن , تفاسیر قرآنی , سوره ها , بقیه ی سوره ها ,

تاریخ : چهارشنبه 18 دي 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 55

مطالب گذشته
» سخنی از صدق وصفا »» جمعه 08 شهریور 1392
» ضرورت طراحی سایت حرفه ای »» شنبه 07 مرداد 1396
» اربعین »» شنبه 29 آبان 1395
» درازگودال ماریانا »» شنبه 29 آبان 1395
» آدانسونیا یا بائوباب »» شنبه 29 آبان 1395
» یون--سدیم »» شنبه 29 آبان 1395
» محمد بن موسی خوارزمی »» شنبه 29 آبان 1395
» دانلود Internet Download Manager 6.26 – نرم افزار دانلود منیجر IDM »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود انیمیشن 6 ابر قهرمان دوبله فارسی با کیفیت عالیbig hero 6 2014 »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود انیمیشن زندگی پنهان حیوانات The Secret Life of Pets 2016 با دوبله فارسی و لینک مستقیم »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود فیلم بارکد با کیفیت اورجینال و لینک مستقیم »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» فیلم بادیگارد با کیفیت 1080p و لینک مستقیم-nava1.rzb.ir »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود انیمیشن رودنسیا و دندون شازده خانم با دوبله فارسی و کیفیت Rodencia and the Princess’ Tooth -HD »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» 10 تاثیر مضر مواد مخدر بر بدن »» جمعه 22 آبان 1394
» وظایف قوه قضائیه چیست؟ درباره ی قوه ی قضاییه »» جمعه 22 آبان 1394
» درباره ی شرکت پست »» جمعه 22 آبان 1394
» انواع تقویم( -تقویم قمری-تقویم قمری شمسی-تقویم شمسی-تقویم جولیوسی-تقویم گرگوری--تقویم خورشیدی خیام:) »» جمعه 22 آبان 1394
» ویژگی رفتاری زنبور ها-زنبورها »» جمعه 22 آبان 1394
» موضوع تاثیر رسانه بر روی زندگی مردم »» جمعه 22 آبان 1394
» سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(2) »» جمعه 08 آبان 1394
» سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(1) »» جمعه 08 آبان 1394
» امامت ، از اصول مذهب(سوال وجواب) »» جمعه 08 آبان 1394
» ائمه و پيشوايان اسلام »» جمعه 08 آبان 1394
» امامت در باطن اعمال »» جمعه 08 آبان 1394
» فرق ميان نبى و امام »» جمعه 08 آبان 1394
» امامت در بيان معارف الهيّه »» جمعه 08 آبان 1394
» قصه هاى زندگى فاطمه عليها السلام »» دوشنبه 03 فروردین 1394
» داستانهاى ما »» جمعه 29 اسفند 1393
» داستان های زیبا2 »» پنجشنبه 28 اسفند 1393
» داستان های زیبای 2 »» چهارشنبه 27 اسفند 1393
» داستان های زیبا 1 »» چهارشنبه 27 اسفند 1393
» آمینو اسیدها »» سه شنبه 26 اسفند 1393
» موضوع حالات جوانی »» یکشنبه 24 اسفند 1393
» خلاصه حالات آخرين پيامبر و اشرف مخلوقات و فضایل »» جمعه 03 بهمن 1393
» نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی »» جمعه 03 بهمن 1393
» زندگانی حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله »» جمعه 03 بهمن 1393
» قسم یا غیبت »» جمعه 19 دی 1393
» نماز و امام حسين عليه السلام »» چهارشنبه 03 دی 1393
» قرآن و ياد شهدا »» چهارشنبه 03 دی 1393
» زيارت عاشورا در سايه قرآن »» چهارشنبه 03 دی 1393
تعداد صفحات : 7 1 2 3 4 5 6 7 صفحه بعد
آمار کاربران

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
سخنی از بهشت
آیه قرآن
آیه قرآن
ذکر روزهای هفته
ذکر روزهای هفته
جنگ دفاع مقدس
جنگ دفاع مقدس
وصیت شهدا
وصیت شهدا
مهدویت امام زمان (عج)
مهدویت امام زمان (عج)
مطالب محبوب
سخنی از صدق وصفا بازدید : 175
) دعاى گنج العرش بازدید : 171
فیض کا شانی بازدید : 157
امام شناسی بازدید : 153
آداب سخن گفتن بازدید : 151
امام علی (ع) بازدید : 143
حضرت يونس بازدید : 143
عکس و تصویر بازدید : 137
عکس امام علی(ع) بازدید : 127
حضرت يوسف بازدید : 127
ديان و مذاهب هند بازدید : 125
زلزله بازدید : 119
نظر سنجي
چند صلوات برای ظهور امام زمان می فرستید؟





کدامین مطالب را می پسندید؟





نظرتان در مورد سایت چیست؟






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به نوای معطر الهی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

نوای معطر الهی