نوای معطر الهی زندگانی و داستان ها وسخنان وفضیلت ها ی امام مهدی(ع)-امام دوازدهم
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پیغام مدیر سایت سلام دوست من به سایت نوای معطر الهی خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات
دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید
تصوير
آخرین ارسال های تالار گفتمان
سيرت و آثار امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف
) ختامه مسك درباره ((سيرت ))و (( آثار )) امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف )، مطالب متعددى دست ما رسيده است در پايان و به عنوان ((ختامه مسك ))به برخى از آنها اشاره اى كوتاه داشته باشيم . سيرت روش ، رفتار و سيرت امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف ) از دو جهت قابل بررسى است ؛ يكى در ((عصر غيبت )) و ديگرى در ((دوران ظهور)) . از آنجا كه اين سيرت ها مى تواند براى ما نمونه ها و سرمشق هاى خوبى باشد، مناسب است در اين مقام درباره برخى از اين سيرت ها به اشاره سخنى بياوريم . الف - عصر غيبت امام شؤ ونى دارد ؛ شاءن هدايت و رهبرى ، حفظ مسلمين و شيعيان ، ايجاد زمينه و تهيه ياور براى انقلاب جهانى خود و... آن حضرت به تمامى شؤ ون و وظائف خود به بهترين وجه اقدام مى كند، و جز آنچه با ((غيبت )) ناسازگار باشد، تماما مورد عنايت آن حضرت مى باشد. هم چنان كه در روايتى نيز آمده است : الانتقاع بى فى غيبتى فكالانتفاع بالشمش اذا غيبها عن الابصارالسجاب (895) بهره بودن از من در عصر غيبتم ، مانند بهره بردن از آفتاب است هنگامى كه زير ابرها باشد. اصولا آن حضرت را غايب ناميده اند، چون ((ظاهر )) نيست ، نه آن كه ((حاضر )) نيست . غيبت به معناى ((حاضر نبودن )) ، تهمت ناروايى است كه به آن حضرت زده اند، و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان ((ظهور))است ، نه ((حضور )) و شيفتگان آن حضرت ، ظهورش را از خدا مى طلبند نه حضورش را. همين است كه وقتى ظاهر مى شود همه انگشت حيرت به دندان مى گزند و با تعجب مى گويند كه او را پيش از اين هم ديده اند. براى به دست آوردن ((سيرت )) آن حضرت در دوران غيبت مى توان از برخى روايات ، دعاها، زيارت نامه ها، توقيعات و نامه هاى آن حضرت به بعضى از شيعيان و يا نقل قول هاى متواتر از افراد كاملا مورد وثوق كه به شرف حضور نائل آمده اند، استفاده برد. آنچه بيش از همه در ميان ادعيه ، توقيعات و... به چشم مى خورد، عنايت خاص آن حضرت به وضعيت شيعيان و گرفتارى هاى آنان در ((عصر غيبت )) است . به برخى از نكاتى كه در اين متون آمده ، اشاره مى شود: 1 - آگاهى از وضعيت و احوال شيعيان در توقيعى كه براى ((شيخ مفيد )) صادر شده ، آمده است : فانا نحيط علما باءنبائكم و لا يعزب عنا شى من اخباركم (896) ما بر اخبار و احوال شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده و مخفى نمى ماند. 2 - حفظ و نجات شيعيان از گرفتارى ها وشر دشمنان نيز در همان توقيع اين گونه است : انا غير مهملين لمراعاتكم و لا ناسين لذكركم ، و لو ذلك لنزل بكم اللاءواء و اصطلكم الاعداء (897) ما در رسيدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود، دشوارى ها و مصيبت ها بر شما فرود مى آمد، و دشمنان ، شما را دشمنان ، شما را ريشه كن مى نمودند.(898) از جمله اين موارد، نجات مردم ((بحرين )) از دست نوكران و دست نشاندگان استعمار است . آنگاه كه نخست وزير اين كشور حيله و نقشه اى ريخت تا با شيعيان همچون كفار حربى از اهل كتاب رفتار شود؛ يا ((جزيه )) پرداخته و ذلت پرداخت آن را تحمل كنند، و يا مردانشان كشته و زنان و كودكانشان به اسارت گرفته شوند، كه آن حضرت در خنثى ساختن اين توطئه نقش بزرگى داشت (899) 3 - حضور در ميان مردم ان يكون صاحبكم المظلوم ، المجحود، حقه ، صاحب هذاالامر يتردد بينهم و يمشى فى اسواقهم و يطاء فرشهم و لايعرفوقه حتى ياءذن الله له ان يعرفهم نفسه ... (900) صاحب اين امر... در ميان آنها راه مى رود، در بازارهايشان رفت و آمد مى كند، روى فرش هايشان گام برمى دارد، ولى او را نمى شناسند، مگر خداوند به او اجازه دهد تا خودش را به آنان معرفى كند. در روايتى ديگر از امام اميرالمؤ منين عليه السلام نيز چنين آمده است : فو رب على ان حجتها عليها قائمة ، ماشية فى طرقاتها، داخلة فى دورها و قصورها، جوالة فى شرق الارض و غربها، تسمع الكلام و تسلم على الجماعة ، ترى ... (901) سوگند به خداى على ، حجت خدا در ميان آنان هست ، در كوچه و بازار آنها گام برمى دارد و بر خانه هاى آنان وارد مى شود و در شرق و غرب جهان به سياحت مى پردازد و گفتار مردمان را مى شنود و بر اجتماعات آنان وارد شده ، سلام مى دهد. او مردمان را مى بيند... . در دعاى ندبه نيز چنين مى خوانيم : بنفسى انت مغيّب لم يخل منا، بنفسى انت من نازح ما نزح عنا. جانم فدايت ! تو آن غايبى هستى كه از ميان ما بيرون نيستى ، جانم فدايت ! تو آن دور شده از وطنى هستى كه از ما دور نيستى . 4 - حضور هميشگى در مراسم حج يحضر الموسم كل سنة فيرى الناس فيعرفهم و يرونه و لايعرفونه .(902) آن حضرت هر سال در موسم حج حضور مى يابد، همگان را مى بيند و مى شناسد، اما ديگران او را مى بينند ولى نمى شناسند. 5و 6 - ... دستگيرى درماندگان ، راهيابى گمشدگان ، شفاى بيماران لاعلاج ، خيرخواهى و دعا براى مؤ منان ، شركت در تشييع برخى از آنان ، حل بعضى از مشكلات علمى علماء، خبردادن از پاره اى رويدادهاى مهم ،(903) دستگيرى باطنى افراد و... (904) از جمله كارهاى آن حضرت در اين دوران است ، چه او را بشناسند و چه نشناسند، و چه مستقيما توسط خود آن حضرت صورت گيرد و يا توسط برخى ياران و خواص آن حضرت . ب : دوران ظهور 1 - سيرت تربيتى و اخلاقى 1 - اذا قام قائمنا وضع يده على رؤ وس العباد فجمع به عقولهم و اكمل به اخلاقهم . (905) چون ((قائم )) ما قيام كند، دستش را بر دستش را بر سر بندگان مى گذارد و عقول آنها را متمركز ساخته و اخلاقشان را به كمال مى رساند. در پرتو عنايات و ارشادات حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف )، مغزها و انديشه ها شكوفا مى شود و بدين وسيله تمام كوته بينى ها، تنگ نظرى ها و رذايل اخلاقى كه منشاء بسيارى از درگيرى هاى اجتماعى است ،از بين مى رود. 2 - تؤ تون الحكمه فى زمانه . (906) در دولت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف ) به همه مردم ، حكمت و علم بياموزند. 3 - اذا خرج المهدى القى الله الغنى فى قلوب العباد. (907) زمانى كه مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف ) قيام كند، خداوند در قلب بندگان بى نيازى افكند. 4 - لو قام القائمنا... لذهب الشحناء من قلوب العباد. (908) اگر ((قائم )) ما قيام كند... كينه ها از سينه ها بيرون رود 5- اذا قام القائم عرض الايمان على كل ناصب ، فان دخل فيه بحقيقته و الاضرب عنقه (909) چون ((قائم )) قيام كند، ايمان را بر هر ناصبى (دشمن اهل بيت ) عرضه مى كند، اگر به راستى آن را بپذيرد از او مى گذرد و اگر نپذيرد، گردنش را مى زند 6- يدعو الناس الى كتاب الله و سنة نبيه و الولاية لعلى بن ابى طالب و البراءة من عدوه .(910) او مردم را به سوى كتاب خدا، سنت پيامبر صلى الله عليه واله وسلم ، ولايت على ابن ابى طالب عليه السلام و بيزارى از دشمنان او دعوت مى كند. 7 - سنته يقيم الناس على ملتى و شريعتى و يدعوهم الى كتاب ربى عزوجل . (911) سيرت و سنت او
سيرت و سنت من است . مردم را بر دين و آيين من به پا خواهد داشت و آنان را به كتاب
پروردگارم دعوت مى كند. - سيرت اجتماعى
تاریخ : جمعه 07 آذر 1393 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 179
فضيلت خواندن نماز در مسجد جمكران ادامه مطلب
تاریخ : پنجشنبه 17 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 481
نام مركز پاسخ دهنده: مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها موضوع اصلي: اطلاعات عمومي موضوع فرعي: شبهات زمان غيبت-شبهات زمان ظهور سوال: شبهات زمان غيبت و زمان ظهور امام زمان(عج) چيست؟ جواب: طبيعي است كه در زمان غيبت، شبهات و ترديدها بيشتر و قوي تر شده است. بررسي تمام شبهاتي كه در عصر غيبت پديد آمده، نيازمند بررسي تاريخي است و از حوصله پاسخ هاي ما خارج است. البته عمده شبهات در مورد مسأله طول عمر امام زمان(عج) و يا موضوع مدعيان مهدويت است. ---------------------------------------------------------------------- ادامه مطلب
تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 139
نام مركز پاسخ دهنده: تبيان موضوع اصلي: اسلام موضوع فرعي: جريان ولادت امام مهدي (ع) سوال: نحوة ولادت حضرت مهدي (عج) در روايات اسلامي چگونه است؟ جواب: گزارش و تفصيلات ولادت سراسر بركت امام ، در كتب معتبر و اخبار، مشروحاً بيان شده است؛ از جملة اين اخبار روايتي است كه در ينابيع الموده، ص449 و 451 فاضل قندوزي كه از علماي اهل سنّت است و شيخ طوسي در كتاب غيبت و شيوخ ديگر روايت كردهاند و صدوق در كتاب كمال الدين به سند صحيح و معتبر ازجناب موسي بن محمد بن قاسم بن حمزة بن موسي بن جعفر (ع) از حضرت حكيمه خاتون دختر والامقام امام محمد تقي(ع) كه از بانوان با عظمت و شخصيّت و فضيلت خاندان رسالت است، حديث كرده است. حكيمه فرمود: امام حسن عسكري(ع) فرستاد(فردي را) نزد من كه عمه! امشب در نزد ما افطار كن كه شب نيمة شعبان است و خداوند حجت را در اين شب ظاهر فرمايد و او حجت خدا در زمين است. من عرض كردم : مادرش كيست؟ فرمود: نرجس گفتم: فدايت شوم به خدا سوگند در او اثري نيست. فرمود: همين است كه براي تو ميگويم. حكيمه گفت: پس آمدم چون سلام كردم و نشستم نرجس خواست پاي افزارم را بيرون آورد، گفت: اي سيدة من و سيدة خاندان من، چگونه شب كردي؟ گفتم: بلكه تو سيده من و سيده خاندان مني. گفت: اي عمه اين چه سخن است؟! گفتم: اي دخترم، خدا امشب به تو پسري كرامت فرمايد كه در دنيا و آخرت آقا است؛ پس او خجلت كشيد و حيا كرد، وقتي از نماز عشا فارغ شدم افطار كردم و در بستر خوابيدم چون نيمه شب رسيد برخاستم براي نماز شب، نماز را خواندم و فارغ شدم و نرجس همچنان در خواب و راحت بود، من نشستم براي تعقيب و سپس خوابيدم و هراسان بيدار شدم، او همچنان خواب بود پس برخاست نماز شب را خواند و خوابيد. حكيمه فرمود: براي فحص از صبح بيرون آمدم فجر اوّل ظاهر شده بود، هنوز نرجس در خواب بود، در شك افتادم، امام فرياد زد، عمه شتاب مكن كه مطلب نزديك گرديده. گفت: نشستم و سوره الم سجده و يس خواندم كه ناگاه نرجس هراسناك بيدار شد، من به بالينش شتافتم و گفتم: «بسم الله عليك» آيا چيزي احساس ميكني؟ گفت: بله اي عمه. گفتم: آسوده خاطر باش همان است كه به تو گفتم. حكيمه گفت: پس مرا سستي و از خود بي خودي فرا گرفت و او نيز چنين شد، وقتي به حس آقايم بيدار شدم، جامه را از روي نرجس به يك سوز دم و آقاي خود را ديدم كه در حال سجده است و مواضع سجودش را بر زمين گذارده، او را در بر گرفتم ديدم نظيف و پاكيزه است حضرت امام حسن عسكري به من صيحه زد: اي عمه پسرم را به نزد من بياور. او را نزد امام بردم، امام دستهايش را زير دو ران و پشت او گذارد و پاهايش را در سينه خود قرار داد و زبانش را در دهان او نهاد و دست بر چشمها و گوش و مفاصلش كشيد. پس فرمود: سخن بگو اي پسرم. فرمود: «اَشْهَدُ أَنَّ لا اِلهَ اِلَّاالله وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» سپس بر امير المؤمنين و بر امامان تا پدرش صلوات فرستاد و سكوت فرمود. امام فرمود: او را نزد مادرش ببر تا به او سلام كند و به نزد من آور؛ پس او را نزد مادرش بردم، به مادرش سلام كرد، سپس او را برگرداندم در مجلس امام گذاردم. فرمود: اي عمه روز هفتم كه شد نزد ما بيا. حكيمه فرمود: بامدادان رفتم كه به امام سلام عرض كنم، پرده را بالا زدم تا از آقاي خود تفقد كنم او را نديدم گفتم: فدايت شوم چه شد آقاي من؟ فرمود: اي عمه او را به آن كس سپردم كه مادر موسي او را به او سپرد. حكيمه گفت: روز هفتم كه شد به نزد آن حضرت رفتم و سلام كردم و نشستم. امام فرمود: پسرم را به نزد من بياور، پس من آقايم را در حاليكه در پارچهاي بود به نزد آن حضرت بردم با او مانند روز اول رفتار كرد، پس زبان در دهانش گذارد مثل آنكه شير و عسل به او ميدهد سپس فرمود: سخن بگو: گفت: اشهد ان لا اله الاالله و صلوات بر محمد و اميرالمؤمنين و امامان تا پدرش ـ صلوات الله عليهم اجمعين ـ فرستاد و اين آيه را تلاوت كرد: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةَ وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ» موسي بن محمد بن قاسم، راوي حديث گفت: اين سرگذشت را از عقيد خادم پرسيدم گفت: حكيمه راست فرموده است. (منتخب الاثر نگارنده، ص321 تا 341) و در حديث ديگر شيخ ثقه جليل فضل بن شاذان كه پس از ولادت حضرت ولي عصر و پيش از وفات امام حسن عسكري(ع) (بين 255 تا 260) وفات كرده، در كتاب غيبت خود از حضرت امام حسن عسكري(ع) به واسطه محمد بن علي بن حمزة بن حسين بن عبيدالله بن عباس بن امير المؤمنين(ع) روايت كرده است كه فرمود: متولد شد وليّ خدا و حجت خدا بر بندگان خدا و جانشين من بعد از من، ختنه كرده شده، در شب نيمه شعبان سال 255 هنگام طلوع فجر و نخستين كسي كه او را شست، رضوان خازن بهشت بود كه با جمعي از ملائكه مقربين او را به آب كوثر و سلسبيل غسل دادند. (منتخبالاثر ص 320) و در احاديث ديگر روايت است كه وقتي امام عصر متولد شد، حضرت امام حسن عسكري(ع) دستور فرمود: ده هزار رطل نان و ده هزار رطل گوشت بين فقراي بني هاشم تقسيم كنند و سيصد گوسفند عقيقه نمايند. ---------------------------------------------------------------------- ادامه مطلب
تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 138
نام مركز پاسخ دهنده: تبيان موضوع اصلي: اصحاب امام زمان (ع) موضوع فرعي: عدد اصحاب و ياران امام زمان (ع) سوال: عدد اصحاب و ياران حضرت مهدي((عليه السلام)) چه تعدادي خواهد بود؟ جواب: از برخي روايات ائمه اطهار((عليهم السلام)) چنين استفاده مي شود كه ياران آن حضرت از مردمان نيك و صالح همان زمانند و در بعضي از روايات عدد آنها به عدد اهل بد يعني 313 نفر و در روايات ديگري 10 هزار نفر تعيين شده اند و ممكن است 313 نفر عدد ياران و اصحاب خاص آن حضرت باشد كه نهضت با آنها شروع مي شود و بعد رفته رفته به 10 هزار و بيشتر مي رسد تا آنكه تمام جهان به تصرّف و تسخير آن حضرت درآيد. (بخش پاسخ به سؤالات ) ـ4ـ ---------------------------------------------------------------------- ادامه مطلب
تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 168
نام مركز پاسخ دهنده: مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها موضوع اصلي: اخلاق و عرفان-تاريخ و سيره موضوع فرعي: ارتباط امام زمان(ع) سوال: كدام يك از علما و مراجع با امام زمان(عج) ارتباط دارند؟ جواب: عنايت امام عصر(عج) به شيعه و عالمان و خدمتگزاران دين، يك مسأله واقعي است؛ اما كيفيت اعمال آن براي ما روشن نيست و نمي توانيم بگوييم فلان شخص با ايشان ارتباط دارد يا نه. ----------------------------------------------------------------------
ادامه مطلب
تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 132
نام مركز پاسخ دهنده: پاسخگوئي به سؤالات ديني آستان قدس رضوي موضوع اصلي: ائمه موضوع فرعي: امام هر زمان سوال: برطبق حديثي از پيامبر «صلي الله عليه واله » كه فرموده اند { من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليت } بسياري از علماي شيعه توانسته اند هم حقانيت امير المؤمنين « عليه السلام » را اثبات نمايند و هم وجود مقدس آقا امام زمان , حال در روايت آمده كه بعد از ظهور آقا امام زمان و حكومت برزمين به دست پيرزني شهيد مي شوند, پس بعد از اين ماجرا تكليف اين حديث بسيار مهم و متواتر چيست ؟ جواب: معناي حديث فوق اين است كه انسان بايد امام « عليه السلام » را « مفترض الطاعه» بداند يعني : اطاعتش را واجب بداند در جميع ابعاد وگرنه اسم و شخص را كه كافر هم مي تواند بداند واين تحقق نمي يابد مگر اينكه امام سابق و نَصَب او را به نص از امام سابق بشناسد و اگر به يكي از ائمه معرفت نباشد , معرفت او كامل نيست . بنابراين خود اين سئوال اولا: به وسيله خود حضرت ولي عصر «عج » پاسخ صريح داده ميشود . و خيلي دور از ذهن و اشتباه ايست كه فرض كنيم امام «عليه السلام» خودش محيط به علمي امامت خويش باشد ولي نداند بعد از شهادت خود چه كسي را براي شيعيان تعريف كند . ثانيا: برطبق آيات قرآن و نيز تأويل آن در احاديث كاملا صحيح , موضوعي وجود دارد بنام «رجعت» حتي در زيارت جامعه همه بوضوح به آن بر مي خوريم : آيه 82 سوره نمل اشاره به «رجعت» دارد {يوم نحشر من كل امه فوجا... } فردي به امام صادق « عليه السلام » عر ض كرد مردم گمان ميكنند مراد از اين آيه قيامت است . حضرت فرمودند: «آيا روز قيامت خدا از هر اُمتي گروهي را محشور مي سازد و بقيه را رها مي سازد ؟ خير اين زمان « رجعت» ما واقع خواهد شد. آيه اي كه دال برقيامت است مثل اين است : { و حشرنا هم فلم نغادر منهم احدا }( كهف 47 ) مأمون از امام رضا « عليه السلام » پرسيد اي ابو الحسن در باره «رجعت» چه مي گويي ؟ حضرت فرمودند : مسأله اي ايست حق كه در امتهاي پيشين هم اتفاق افتاده و قرآن درباره آن سخن ميگويد. (بحار ,ج 53,ص 59) آري بنابر اين روايات و تأويلات قرآن اياب و« رجعت» بازگشت گروهي از مردم است از عالم برزخ به دنيا چنانكه حضرت عيسي «عليه السلام » مرده را زنده مي كرد و براي همه از تعجب ساقط شد الا اينكه دانستند به امر خدا معجزه شدني است و چنانكه حضرت ابراهيم «عليه السلام » درباره جمع شدن اجساد مردگان عملا به يقين رسيده و چنانكه اصحاب كهف بعد از سيصد سال خواب بيدرا شدند . هيچيك را نمي توان توجيه دنيوي كرد ولي فقط حقايقي است كه اتفاق افتاده و شدني است بعد از شهادت حضرت امام مهدي «عليه السلام » اول امام حسين «عليه السلام » بعد حضرت امير المومنين « عليه السلام » بعد از رسول خدا « صلي الله عليه واله » و بعد باقي ائمه « عليهم السلام » رجوع مي نمايند . اين مسئله رجعت به نقل از كتاب الانوار النعانيه سيد نعمت الله جزايري موجود است البته رجعت از عقايد خاص علوي است و غير از شيعه به آن اعتقاد ندارند چه كه اصلا اهل اقامت نبوده اند كه به آن قائل باشند - در آيه 11 سوره مؤمن آمده است كه گروهي مي گويند : خدايا ما را دوباره ميراندي و دوباره زنده كردي حضرت باقر « عليه السلام » مي فرمايد : اين سخن خداي تعالي مخصوص اقوامي است كه پس از مرگشان در «رجعت» واقع مي شوند مي توانيد به كتاب امام مهدي «عج » از ولادت تا ظهور , سيد محمد كاظم قزويني و نيز كتاب در محضر علامه طباطبائي پرسشهاوپاسخها مراجعه كنيد . ----------------------------------------------------------------------
ادامه مطلب
تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 115
نام مركز پاسخ دهنده: تبيان موضوع اصلي: آزمايشات انسانها موضوع فرعي: آزمايش انسانها توسط امام زمان (ع) سوال: آيا آزمايش انسانها توسط امام زمان((عليه السلام)) در زمان ظهور هم وجود دارد؟ جواب: آزمايش انسانها توسط خداوند منان از سنّت هاي الهي مي باشد كه تخلف ناپذير است و در هر برهه اي از زمان وجود دارد. آياتي كه در قرآن مجيد مي باشد و صراحت در اين امر دارد كه خلقت انسانها براي امتحان و آزمايش الهي است و مي فرمايد: «لبنلونكم حتّي نعلم المجاهدين منكم و الصابرين و نبلوا خباركم;(1) ما همه شما را قطعاً مي آزمائيم تا معلوم شود مجاهدان واقعي و صابران از ميان شما كيانند و اخبار شما را بيازمائيم». و نيز آيات بسيار زياد ديگري كه دلالت صريح بر امتحان الهي دارد كه مخصوص هر فردي در هر زمان و دوره اي است و هيچ گاه اين امر جدا از نظام الهي نمي باشد. حتّي در دوره حضرت حجّة((عليه السلام)) اين سنّت الهي جراين دارد تا روز قيامت كه ديگر روز حساب است نه روز عمل و امتحان. (بخش پاسخ به سؤالات ) ـــــــــــــــــــــ 1 - سوره محمّد((صلي الله عليه وآله))، آيه 31. ـ2ـ ---------------------------------------------------------------------- ادامه مطلب
تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 108
موضوع اصلي: آخر الزمان موضوع فرعي: حاكمان دوره آخر الزمان سوال: طبق احاديث در دورة آخر الزّمان چه افرادي در جامعه حكومت خواهند كرد و آن افراد در كدام ديار حاكمند؟ جواب: اگر مراد از آخر الزّمان، قبل از ظهور حضرت ولي عصر(عج) مي باشد يا بعد از ظهور؟ به يقين نمي تان گفت كه قبل از ظهور چه حوادثي پيش خواهد آمد و چه افرادي در جامعه حكومت خواهند كرد. در روايات آمده است كه بايد آنقدر حكومت هاي رنگارنگ در جهان تأسيس شود و مرام ها و احزاب فريبنده به وجود ايد تا نهايتاً بي لياقتي آن ها ثابت شود و بشر از آن ها مأيوس گردد و تشنة اصلاحات خدايي شود و براي پذيرفتن حكومت توحيد آماده گردد. حضرت صادق(ع) فرمود: "تا همة اصناف مردم به حكومت نرسند، صاحب الأمر (عج) قيام نمي كند. براي اين كه وقتي حكومتش را تشكيل داد، كسي نگويد: اگر ما هم به حكومت مي رسيديم، با عدالت رفتار مي كرديم".[1] امام باقر(ع) فرمود: "دولت ما آخرين دولت است. هر خانداني كه لياقت حكومت داشته باشند، قبل از ما به حكومت مي رسند، تا وقتي حكومت ما تأسيس شد و رفتار آن را ديدند، نگويند: ما هم اگر به حكومت رسيده بوديم مانند آل محمد(ص) عمل مي كرديم و اين است معناي آية "والعاقبة للمتّقين"".[2] حوادث بعد از ظهور، يكي از مسائلي كه جزء اعتقادات شيعيان محسوب مي شود، رجعت مي باشد. علامة مجلسي ره در بحارالانوار، در اين خصوصو به آيات و رواياتي استناد مي كند. از جمله مباحث مطرح در زمان رجعت، دولت آل محمد(ص) مي باشد. رواياتي در اين خصوص آورده شده است، كه به بعضي اشاره مي كنيم: حسن بن شاذان واسطي گفت: نامه اي به محضر امام رضا(ع) نوشتم و از ناسازگاري و تعدّي مردم واسط كه از پيروان عثمان بودند، و به من آزار مي رساندند، شكايت نمودم. امام(ع) مرقوم فرمود: "خداوند متعال از دوستان خود عهد و پيمان گرفته كه در دولت باطل صبر پيشه سازند، بنابراين شما هم به حكم پروردگارت صبر كن، كه چون سرور مردم [امام زمان(عج)] قيام كند، پيروان باطل را از قبر بيرون آورده و انتقام دوستان مظلوم ما را از آن ها بگيرد. در آن زمان است كه مي گويند: "چه كسي ما را از گورمان بيرون آورد؟" اين است آن روزي كه خداوند وعده داده و فرستادگان خداوند راست گفتند".[3] حتي اين مسئله در زيارت هاي مختلف نير مشاهده مي شود. در زيارت جامعة كبيره كه شيخ صدوق ره در كتاب "من لا يحضره الفقيه" آن را به سند خود از موسي بن عبدالله نخعي از امام علي النقي(ع)، روايت كرده است، در فقره اي از زيارت مزبور مي خوانيم كه: "... و يحشرفي زمرتكم و يكدّ في رجعتكم و يملّك في دوليتكم...؛ يعني خداوند مرا از آنان قرار دهد كه از آثار شما (اهلبيت عصمت(ع)) پيروي مي كند، و از راه شما مي رود، و با هدايت شما هدايت مي يابد، و در جمعيّت شما برانگيخته مي گردد، و در رجعت با شما به دنيا بازگشت مي كند، و در دولت شما به رياست و دولت مي رسد و در راحتي شما به شرافت نائل مي گردد، و در روزگار (دولت شما) قدرت به هم مي رساند، و فردا چشمش با ديدن شما روشن مي شود". نيز در زيارت وداع فرمود : "مكّنني في دولتكم و أحيانا في رجعتكم؛ يعني خداوند مرا در دولت شما(آل محمد(ص)) قدرت دهد، و به هنگام بازگشت شما به دنيا زنده كند". حتي در كتاب تهذيب شيخ طوسي اين روايت هم از شيخ صدوق نقل شده است و نيز در زيارت أربعين كه از امام صادق(ع) روايت شده آمده است: "من گواهي مي دهم كه مؤمن به شما هستم و به احكام دين خود و پايان اعمالم يقين به رجعت شما دارم".1[4] لذا در روايتي از كتاب منتخب البصائر به سند خود از محمد بن مسلم روايت مي كند كه از حمران بن امين... شنيدم كه مي گفت: از امام صادق(ع) شنيدم كه مي فرمود: نخستين كسي كه قبرش شكافته يم شده و زنده مي شود و به دنيا بر مي گردد، حسين بن علي(ع) است.[5] شبيه به اين روايت، روايتي است كه حمران بن امين از امام باقر(ع) نقل كرده است كه فرمود: اوّل كسي كه در رجعت به دنيا بر مي گردد، امام حسين(ع) است، آنحضرت چندان سلطنت مي كند كه از پيري ابروانش روي ديدگانش را مي گيرد.2[6] و نيز در روايت ديگري حمادبن عيسي از بكير بن اعين به سند خود از امام باقر(ع) روايت مي كند كه فرمود: پيغمبر اكرم(ص) و حضرت علي(ع) (براي سلطنت) به دنيا رجعت مي كنند.[7] در روايت ديگري امام صادق(ع) فرمود: "آري والله خداوند از زمان آدم تا پيامبر خاتم(ص) هر پيغمبري را كه مبعوث گردانيد، دوباره به دنيا بر مي گرداند، تا در ركاب حضرت علي(ع) جهاد كنند". اتفاقاً در تفسير عياشي اين روايت به سند ديگر هم از فيض بن ابي شيبه نقل شده است.[8] اين ها رواياتي است كه به صورت كلّي از ائمه معصومين(ع) وارد شده است و ما از جزئيات حكومت آن ها و اين كه دقيقاً در كدام ديار حكومت كنند بي اطّلاعيم. از اين به بعد نامه هاي خود را به آدرس مستقيم، قم - دفتر تبليغات اسلامي حوزة علميه- واحد پاسخ به سؤالات ارسال فرمائيد. [1] علامه مجلسي ره، بحارالانوار، ج 52، ص 332. [2] همان، حديث 58. [3] يس (36) آية 52. [4] علامه مجلسي ره، ترجمه جلد سيزدهم بحارالانوار (مهدي موعود) باب 34، ص 1186 - 1237 با اقتباس و تلخيص و آيت الله ابراهيم اميني، دادگستر جهان،ص 240 ـ 245. [5] ترجمة بحارالانوار، ج 13، ص 1186 (چاپ دارالكتب الاسلامي). [6] همان، ص 1190. [7] همان، ص 1187.[8] همان، ص 1189. ---------------------------------------------------------------------- ادامه مطلب
تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 104
آية 37 - ظرف غذا وطعام بهشتي حضرت فاطمه س در نزد حضرت مهدي متن آيه فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَـذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ إنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَاب ترجمه آيه پس پرودگارش او را به صورت نيكويى پذيرفت ، و به طرز نيكويى نشو و نما داد ، و زكريا را كفيلِ [ رشد و تربيت معنوى ] او قرار داد . هر زمان كه زكريا در محراب [ عبادت ] بر او وارد مي شد ، رزق ويژه اى نزدش مي يافت . [ روزى در كمال شگفتى ] گفت : اى مريم ! اين رزق ويژه براى تو از كجاست ؟ ! گفت : از سوى خداست ، يقيناً خدا هر كس را بخواهد ، رزق بى حساب مي دهد متن حديث ( الإمام الباقر عليه السلام ) " إن فاطمة عليها السلام ضمنت لعلي عليه السلام عمل البيت والعجين والخبز وقم البيت وضمن لها علي عليه السلام ما كان خلف الباب ، من نقل الحطب ، وأن يجيء بالطعام ، فقال لها يوما : يا فاطمة هل عندك شئ ؟ قالت : لا والذي عظم حقك ما كان عندنا منذ ثلاثة أيام شئ نقريك به . قال : أفلا أخبرتني ؟ قال : كان رسول الله صلى الله عليه وآله نهاني أن أسئلك شيئا فقال : لا تسألي ابن عمك شيئا إن جاءك بشئ عفوا وإلا فلا تسئليه . قال : فخرج الإمام عليه السلام فلقي رجلا فاستقرض منه دينارا ، ثم أقبل به وقد أمسى فلقي مقداد بن الأسود ، فقال للمقداد : ما أخرجك في هذه الساعة ؟ قال : الجوع ، والذي عظم حقك يا أمير المؤمنين . - قال : قلت لأبي جعفر : ورسول الله صلى الله عليه وآله حي ؟ قال : ورسول الله صلى الله عليه وآله حي ، فهو أخرجني فقد استقرضت دينارا وسأوثرك به ، فدفعه إليه . فأقبل فوجد رسول الله صلى الله عليه وآله جالسا وفاطمة تصلي وبينهما شئ مغطى ، فلما فرغت أحضرت ذلك الشيء فإذا جفنة من خبز ولحم ، قال : يا فاطمة أنى لك هذا ؟ قالت : " هو من عند الله إن الله يرزق من يشاء بغير حساب " فقال رسول الله صلى الله عليه وآله ؟ ألا أحدثك بمثلك ومثلها ؟ قال : بلى ، قال : مثل زكريا إذا دخل على مريم المحراب فوجد عندها رزقا ، قال : يا مريم أنى لك هذا ؟ قالت : هو من عند الله ، إن الله يرزق من يشاء بغير حساب فأكلوا منها شهرا وهي الجفنة التي يأكل منها القائم عليه السلام وهي عندنا " ترجمه حديث سيف ، از نجم ، از امام باقر ( ع ) روايت كرده كه فرمود : فاطمه ( س ) امور خانه از قبيل خمير كردن ، نان پختن ونظافت را عهده دار شد وعلي ( ع ) كارهاى خارج از خانه را از قبيل جمع آورى هيزم وآوردن مواد غذائى . روزى علي ( ع ) به فاطمه ( س ) گفت : چيزى دارى ؟ گفت سه روز است كه چيزى موجود نيست ، علي ( ع ) فرمود : چرا نگفتى ؟ فاطمه ( س ) فرمود : رسول خدا ( ص ) فرموده است كه از تو چيزى نخواهم . امام از منزل خارج شد واز كسى پولى قرض گرفت ، به سوى خانه برگشت ، در راه مقداد را ملاقات كرد از او پرسيد : چه چيز باعث شده كه در اين ساعت از روز از خانه خارج شده اى ؟ گفت : گرسنگى . راوى مى گويد : به امام باقر عرض كردم : اين جريان در زمان حيات رسول خدا بوده ؟ فرمود : آرى . على فرمود : من هم به همين علت بيرون آمده ام ، پولى قرض گرفته ام وآن را به تو مىدهم وبه او داد . على به خانه بر گشت ديد رسول خدا ( ص ) نشسته وفاطمه ( س ) مشغول نماز است وظرفى كه روى آن پوشيده شده در جلوى آنان قرار دارد فاطمه پس از نماز ظرف را جلو آورد ديد ظرفى است كه نان وگوشت در آن وجود دارد مصادر حديث المصادر : * : العياشي : ج 1 ص 171 ح 41 - عن سيف ، عن نجم ، عن أبي جعفر عليه السلام : - * : أمالي الصدوق : على ما في تأويل الآيات ، ولم نجده فيه . * : تأويل الآيات : ج 1 ص 110 ح 16 - عن العياشي ، مختصرا . * : الصافي : ج 1 ص 332 - عن العياشي ، وليس فيه الجملة الاعتراضية من الراوي . * : البرهان : ج 1 ص 282 ح 9 عن العياشي ، بتفاوت يسير . * : البحار : ج 14 ص 197 ب 16 ح 4 - عن العياشي ، بتفاوت ، وفيه " . . . ثلاث إلا شئ آثرتك به " . وفي : ج 43 ص 31 ب 3 ح 38 - عن العياشي . * مرآة العقول : ج 5 ص 347 ( هامش ) آخره ، عن العياشي . * : نور الثقلين : ج 1 ص 333 ح 117 - عن العياشي ، بتفاوت يسير ادامه مطلب
تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 114
مطالب گذشته
» سخنی از صدق وصفا »» جمعه 08 شهریور 1392
» اگر کسی ادعا کند با دلایل عقلی وجود خدا را رد می کند باید چه جوابی به او داد؟ »» سه شنبه 08 آذر 1401 » گریتینگ »» شنبه 14 اردیبهشت 1398 » کتاب یک چمدان خاطره »» چهارشنبه 28 فروردین 1398 » ۵ ترفند ساده برای تمیز کردن سینک ظرفشویی »» دوشنبه 07 آبان 1397 » ضرورت طراحی سایت حرفه ای »» شنبه 07 مرداد 1396 » مزایا و معایب طراحی سایت پارالاکس »» دوشنبه 26 تیر 1396 » اربعین »» شنبه 29 آبان 1395 » درازگودال ماریانا »» شنبه 29 آبان 1395 » آدانسونیا یا بائوباب »» شنبه 29 آبان 1395 » یون--سدیم »» شنبه 29 آبان 1395 » محمد بن موسی خوارزمی »» شنبه 29 آبان 1395 » دانلود Internet Download Manager 6.26 – نرم افزار دانلود منیجر IDM »» پنجشنبه 06 آبان 1395 » دانلود انیمیشن 6 ابر قهرمان دوبله فارسی با کیفیت عالیbig hero 6 2014 »» پنجشنبه 06 آبان 1395 » دانلود انیمیشن زندگی پنهان حیوانات The Secret Life of Pets 2016 با دوبله فارسی و لینک مستقیم »» پنجشنبه 06 آبان 1395 » دانلود فیلم بارکد با کیفیت اورجینال و لینک مستقیم »» پنجشنبه 06 آبان 1395 » فیلم بادیگارد با کیفیت 1080p و لینک مستقیم-nava1.rzb.ir »» پنجشنبه 06 آبان 1395 » دانلود انیمیشن رودنسیا و دندون شازده خانم با دوبله فارسی و کیفیت Rodencia and the Princess’ Tooth -HD »» پنجشنبه 06 آبان 1395 » 10 تاثیر مضر مواد مخدر بر بدن »» جمعه 22 آبان 1394 » وظایف قوه قضائیه چیست؟ درباره ی قوه ی قضاییه »» جمعه 22 آبان 1394 » درباره ی شرکت پست »» جمعه 22 آبان 1394 » انواع تقویم( -تقویم قمری-تقویم قمری شمسی-تقویم شمسی-تقویم جولیوسی-تقویم گرگوری--تقویم خورشیدی خیام:) »» جمعه 22 آبان 1394 » ویژگی رفتاری زنبور ها-زنبورها »» جمعه 22 آبان 1394 » موضوع تاثیر رسانه بر روی زندگی مردم »» جمعه 22 آبان 1394 » سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(2) »» جمعه 08 آبان 1394 » سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(1) »» جمعه 08 آبان 1394 » امامت ، از اصول مذهب(سوال وجواب) »» جمعه 08 آبان 1394 » ائمه و پيشوايان اسلام »» جمعه 08 آبان 1394 » امامت در باطن اعمال »» جمعه 08 آبان 1394 » فرق ميان نبى و امام »» جمعه 08 آبان 1394 » امامت در بيان معارف الهيّه »» جمعه 08 آبان 1394 » قصه هاى زندگى فاطمه عليها السلام »» دوشنبه 03 فروردین 1394 » داستانهاى ما »» جمعه 29 اسفند 1393 » داستان های زیبا2 »» پنجشنبه 28 اسفند 1393 » داستان های زیبای 2 »» چهارشنبه 27 اسفند 1393 » داستان های زیبا 1 »» چهارشنبه 27 اسفند 1393 » آمینو اسیدها »» سه شنبه 26 اسفند 1393 » موضوع حالات جوانی »» یکشنبه 24 اسفند 1393 » خلاصه حالات آخرين پيامبر و اشرف مخلوقات و فضایل »» جمعه 03 بهمن 1393 » نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی »» جمعه 03 بهمن 1393 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ طراحی مجدد و ترجمه از : Ghaleb-Weblog.Ir ] [ طراح اولیه قالب ] |