نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
چرا امام زمان ( عليه السلام ) را صاحب الزمان مي گويند در صورتي كه
صاحب اصلي زمان خداست ؟
جواب:
صاحب الزمان يعني كسي كه صاحب اختيار و داراي ولايت از طرف خدا در اين
زمان است و منافات ندارد خداوند كه خود صاحب اختيار و وليّ حقيقي تمام
موجودات است به افرادي سرپرستي و صاحب اختيار بودن و ولايت بدهد و امام
زمان ( عليه السلام ) در اين زمان داراي چنين سرپرستي و ولايت از جانب
خداوند است .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
چرا امام زمان ( عليه السلام ) شريك قرآن خوانده شده است ؟
جواب:
احتمالاً اينكه آن حضرت به اين وصف ياد شده نظر به حديث ثقلين دارد و
چون امام زمان ( عليه السلام ) در اين زمان امام معصوم و از عترت
پيامبر و مبين و همسنگ و عدل قرآن است در اين جمله زيارت شريك القرآن
خوانده شده است . حديثي از رسول اكرم ( ص ) در كتب شيعه و اهل سنّت نقل
شده است كه آن حضرت فرمود : « انّي تارك فيكم الثقلين كتاب اللَّه و
عترتي اهل بيتي ما ان تمسكتم بهما لن تفلوا لم تقيرتا حتي يورا علّي
الحوض ؛ من در ميان شما دو چيز گرانبها بجا مي گذارم كتاب خداوند و
عترتم اهل بيتم را » . اگر به آن دو تمسك كنيد هرگز گمراه نمي شويد . و
آن دو هرگز از هم جدا نمي شوند تا اينكه در كنار حوض كوثر به من ملحق
شوند .
اين حديث شريف عدل بودن و قرين بودن اهل بيت با قرآن را مي رساند كه
همان معناي شريك بودن است زيرا كه هدايت كامل و نجات از ضلالت در تمسّك
به هر دو است و با تمسك به هر دو و بهره گيري از هدايت هر دو مي توان
به رستگاري و سعادت كامل دست يافت .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
معني كلمه ي « بقيةاللَّه » چيست ؟
جواب:
« بقيةاللَّه » يعني باقي گذارده ي خدا ( كسي كه خداوند او را باقي
گذاشته است براي اينكه واسطه ي بين خدا و خلق و حجت از جانب خدا باشد
) .
در كتاب كمال الدين از امام باقر ( عليه السلام ) نقل شده است : « اوّل
ما ينطق به القائم ( عليه السلام ) حين خرج هذه الآيه بقية اللَّه خر
لكم ان كنتم مؤمنين ثم يقول انا بقيةاللَّه و حجته . . . ؛ نخستين
سخني كه مهدي ( عليه السلام ) پس از قيام خود مي گويد اين آيه است »
بقيةاللَّه . . . « سپس مي گويد من « بقيةاللَّه » و حجت او هستيم . .
. « .
« بقيةاللَّه » يعني موجودي كه از طرف خداوند براي بشر باقي مانده و
يا يك ركعت و خير و سعادت او گردد .
و از آنجا كه مهدي موعود ( عليه السلام ) آخرين پيشوا است كه خداوند او
را براي اصلاح كلّي جهان و ايجاد حكومت عدل جهاني ذخيره كرده و باقي
گذاشته است از وي به لقب « بقيةاللَّه » تعبير مي شود .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
« يا عين اللَّه في خلقه » درباره امام زمان ( عليه السلام ) چه معني
دارد ؟
جواب:
آيات آيه قرآن و احاديث پيامبر و امامان ( عليهم السلام ) استفاده مي
شود كه وجود مقدّس امام بر اعمال انسانها نظارت دارد . اعمال آنان را
مي بيند و كارهاي آنان به حضورش عرضه مي شود . بدين جهت به حضرت ولي
عصر ( عليه السلام ) « عين اله » گفته مي شود . يعني ديدگاه پروردگار
جهان .
البته ساير ائمه ( عليهم السلام ) هم « عين اله » هستند . هر امامي در
زمان خويش شاهد اعمال پيروانش بوده است . و وجود اين مقام ( اين آگاهي
گسترده ) براي امام استفاده ندارد قرآن كريم درباره حضرت عيسي ( عليه
السلام ) مي فرمايد : « انبتكم بما تأكلون و ماتدّخرون في بيوتكم ؛ به
آنچه مي خوريد و در خانه هاي خود ذخيره مي كنيد » . به {P - سوره آل
عمران ، آيه 49 . P}
شما خبر مي دهم و اين نشان دهنده مقام شهود پيامبران و پيشوايان الهي
است . بر اين اساس امام زمان ( عليه السلام ) « عين اله » شاهد بر باطن
و ظاهر اعمال ما مي باشد .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
لقب شريف مهدي به چه معناست ؟
جواب:
يكي از القاب امام زمان ( عليه السلام ) مهدي است . و احتمالاً اين لقب
به خاطر اين است كه همواره آن گرامي از هدايتهاي ويژه خداوند برخوردار
است و به نظر مي رسد كه ايشان به ارتباط ملكوتي آن حضرت با جهان غيب
است . و اين لقب در حديث حضرت رسول ( ص ) است كه فرموند : مهدي موعود
از اهل بيت من مي باشد و خدا اسباب قيامش را در يك شب فراهم مي سازد .
و اين كه فرمودند : مهدي موعود از عترت من و اولاد فاطمه مي باشد -
بنابراين - ( حجة بن الحسن المهدي ) يعني كه فرزند امام حسن عسكري است
و داراي لقب مهدي مي باشد در روايتي كه از امام باقر ( عليه السلام
) نقل شده است حضرت فرمودند : « انّما سُمّي المهدي مهدياً لانه يهدي
الي امر خفي . . . ؛ او به اين علّت مهدي ناميده شده است كه همواره
به امور پنهان و مخفي هدايت مي شود » .
و اين امر مخفي ممكن است همان زمان ظهور آن حضرت باشد كه مخفي و پنهان
قرار داده شده است .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
ذكر نام حضرت مهدي ( عج ) ؟
جواب:
از امام رضا ( عليه السلام ) درباره حضرت قائم ( عج ) سؤال شد . در پاسخ
فرمودند : لايري جسمه ولايسمي باسمه:حضرت ديده نمي شود و نام وي برده
نمي شود .
و از امام حسن عسكري ( عليه السلام ) است كه مي فرمايد : انكم لاترون
شخصه ولايحل لكم ذكره باسمه : شما شخص او را نمي بينيد و براي شما جايز
نيست كه نام او را ذكر كنيد .
و جمله ايست در توقيع حضرت حجت ( عج ) كه مي فرمايند : ملعون ملعون من
سماني في محفل من الناس ؛ ملعون است ، ملعون است كسي كه مرا در محفلي
از محافل مردم ( عامه ) نام ببرد » . كه شايد منظور محافضل دشمنان حضرت
بوده است .
شايد ، نهي از حرمت ياد نام حضرت در بين عموم مردم ، به خاطر خوف و
تقيه بوده . كه البته امروز خوفي وجود ندارد . مرحوم فيض كاشاني در
وافي ، چهار روايت از كافي در باب نهي از ذكر نام حضرت آورده است ، در
روايت دوم آن آمده : ان دللتهم علي الاسم اذاعوه و ان عرّفتهم المكان
دلوا عليه ؛ اگر اسم را به آنان بگوييد ، فاش مي كنند و اگر مكان حضرت
را به آنان بشناسانيد ، به آن راهنمايي مي شوند .
اين مطلب ظهور دارد در مسأله تقيه و حفظ جان آن حضرت از شرّ دشمنان .
خلاصه اين كه علت واقعي و حقيقتي و نبردن نام حضرت قائم ( عج ) براي ما
معلوم نيست ، به همين جهت بر ما لازم است كه به ظواهر روايات عمل كنيم
و از نوشتن و بردن نام حضرت كه همان نام پيامبر اسلام ( ص ) است ،
خودداري كنيم .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
منظور از اين جمله كه « السلام عليك يا حجةاللَّه التي لاتخفي »
چيست ؟
جواب:
در اين جمله كه « السلام عليك يا حجةاللَّه التي لاتخفي » ممكن است
مقصود اين باشد كه امام زمان ( عليه السلام ) حجّت خداست و حجّت بودن
او به خاطر ادّله قاطعي كه بر وجود او و امامت او است روشن است و
پوشيده نمي باشد . مانند آفتابي است گرچه در زير ابر غايب باشد .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
چرا امام زمان ( عليه السلام ) را صاحب الزمان مي گويند در صورتي كه
صاحب اصلي زمان خداست ؟
جواب:
صاحب الزمان يعني كسي كه صاحب اختيار و داراي ولايت از طرف خدا در اين
زمان است و منافات ندارد خداوند كه خود صاحب اختيار و وليّ حقيقي تمام
موجودات است به افرادي سرپرستي و صاحب اختيار بودن و ولايت بدهد و امام
زمان ( عليه السلام ) در اين زمان داراي چنين سرپرستي و ولايت از جانب
خداوند است .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
چرا امام زمان ( عليه السلام ) شريك قرآن خوانده شده است ؟
جواب:
احتمالاً اينكه آن حضرت به اين وصف ياد شده نظر به حديث ثقلين دارد و
چون امام زمان ( عليه السلام ) در اين زمان امام معصوم و از عترت
پيامبر و مبين و همسنگ و عدل قرآن است در اين جمله زيارت شريك القرآن
خوانده شده است . حديثي از رسول اكرم ( ص ) در كتب شيعه و اهل سنّت
نقل شده است كه آن حضرت فرمود : « انّي تارك فيكم الثقلين كتاب
اللَّه و عترتي اهل بيتي ما ان تمسكتم بهما لن تفلوا لم تقيرتا حتي
يورا علّي الحوض ؛ من در ميان شما دو چيز گرانبها بجا مي گذارم كتاب
خداوند و عترتم اهل بيتم را » . اگر به آن دو تمسك كنيد هرگز گمراه
نمي شويد . و آن دو هرگز از هم جدا نمي شوند تا اينكه در كنار حوض
كوثر به من ملحق شوند .
اين حديث شريف عدل بودن و قرين بودن اهل بيت با قرآن را مي رساند كه
همان معناي شريك بودن است زيرا كه هدايت كامل و نجات از ضلالت در تمسّك
به هر دو است و با تمسك به هر دو و بهره گيري از هدايت هر دو مي توان
به رستگاري و سعادت كامل دست يافت .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
معني كلمه ي « بقيةاللَّه » چيست ؟
جواب:
« بقيةاللَّه » يعني باقي گذارده ي خدا ( كسي كه خداوند او را باقي
گذاشته است براي اينكه واسطه ي بين خدا و خلق و حجت از جانب خدا باشد
) .
در كتاب كمال الدين از امام باقر ( عليه السلام ) نقل شده است : «
اوّل ما ينطق به القائم ( عليه السلام ) حين خرج هذه الآيه بقية
اللَّه خر لكم ان كنتم مؤمنين ثم يقول انا بقيةاللَّه و حجته . . .
؛ نخستين سخني كه مهدي ( عليه السلام ) پس از قيام خود مي گويد اين
آيه است « بقيةاللَّه . . . » سپس مي گويد من « بقيةاللَّه »
و حجت او هستيم . . . » .
« بقيةاللَّه » يعني موجودي كه از طرف خداوند براي بشر باقي مانده
و يا يك ركعت و خير و سعادت او گردد .
و از آنجا كه مهدي موعود ( عليه السلام ) آخرين پيشوا است كه خداوند
او را براي اصلاح كلّي جهان و ايجاد حكومت عدل جهاني ذخيره كرده و باقي
گذاشته است از وي به لقب « بقيةاللَّه » تعبير مي شود .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
« يا عين اللَّه في خلقه » درباره امام زمان ( عليه السلام ) چه
معني دارد ؟
جواب:
آيات آيه قرآن و احاديث پيامبر و امامان ( عليهم السلام ) استفاده مي
شود كه وجود مقدّس امام بر اعمال انسانها نظارت دارد . اعمال آنان را
مي بيند و كارهاي آنان به حضورش عرضه مي شود . بدين جهت به حضرت ولي
عصر ( عليه السلام ) « عين اله » گفته مي شود . يعني ديدگاه
پروردگار جهان .
البته ساير ائمه ( عليهم السلام ) هم « عين اله » هستند . هر
امامي در زمان خويش شاهد اعمال پيروانش بوده است . و وجود اين مقام (
اين آگاهي گسترده ) براي امام استفاده ندارد قرآن كريم درباره حضرت
عيسي ( عليه السلام ) مي فرمايد : « انبتكم بما تأكلون و ماتدّخرون
في بيوتكم ؛ به آنچه مي خوريد و در خانه هاي خود ذخيره مي كنيد » .
به {P - سوره آل عمران ، آيه 49 . P}
شما خبر مي دهم و اين نشان دهنده مقام شهود پيامبران و پيشوايان الهي
است . بر اين اساس امام زمان ( عليه السلام ) « عين اله » شاهد
بر باطن و ظاهر اعمال ما مي باشد .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
ذكر نام حضرت مهدي ( عج ) ؟
جواب:
از امام رضا ( عليه السلام ) درباره حضرت قائم ( عج ) سؤال شد . در
پاسخ فرمودند : لايري جسمه ولايسمي باسمه : حضرت ديده نمي شود و نام
وي برده نمي شود .
و از امام حسن عسكري ( عليه السلام ) است كه مي فرمايد : انكم لاترون
شخصه ولايحل لكم ذكره باسمه : شما شخص او را نمي بينيد و براي شما
جايز نيست كه نام او را ذكر كنيد .
و جمله ايست در توقيع حضرت حجت ( عج ) كه مي فرمايند : ملعون ملعون
من سماني في محفل من الناس ؛ ملعون است ، ملعون است كسي كه مرا در
محفلي از محافل مردم ( عامه ) نام ببرد » . كه شايد منظور محافضل
دشمنان حضرت بوده است .
شايد ، نهي از حرمت ياد نام حضرت در بين عموم مردم ، به خاطر خوف و
تقيه بوده . كه البته امروز خوفي وجود ندارد . مرحوم فيض كاشاني در
وافي ، چهار روايت از كافي در باب نهي از ذكر نام حضرت آورده است ،
در روايت دوم آن آمده : ان دللتهم علي الاسم اذاعوه و ان عرّفتهم
المكان دلوا عليه ؛ اگر اسم را به آنان بگوييد ، فاش مي كنند و اگر
مكان حضرت را به آنان بشناسانيد ، به آن راهنمايي مي شوند .
اين مطلب ظهور دارد در مسأله تقيه و حفظ جان آن حضرت از شرّ دشمنان .
خلاصه اين كه علت واقعي و حقيقتي و نبردن نام حضرت قائم ( عج ) براي
ما معلوم نيست ، به همين جهت بر ما لازم است كه به ظواهر روايات عمل
كنيم و از نوشتن و بردن نام حضرت كه همان نام پيامبر اسلام ( ص ) است
، خودداري كنيم .
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: موسسه در راه حق
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: القاب حضرت (ع)
سوال:
ذكر نام حضرت مهدي ( عج ) ؟
جواب:
از امام رضا ( عليه السلام ) درباره حضرت قائم ( عج ) سؤال شد . در
پاسخ فرمودند : لايري جسمه ولايسمي باسمه : حضرت ديده نمي شود و نام
وي برده نمي شود .
و از امام حسن عسكري ( عليه السلام ) است كه مي فرمايد : انكم لاترون
شخصه ولايحل لكم ذكره باسمه : شما شخص او را نمي بينيد و براي شما
جايز نيست كه نام او را ذكر كنيد .
و جمله ايست در توقيع حضرت حجت ( عج ) كه مي فرمايند : ملعون ملعون
من سماني في محفل من الناس ؛ ملعون است ، ملعون است كسي كه مرا در
محفلي از محافل مردم ( عامه ) نام ببرد » . كه شايد منظور محافضل
دشمنان حضرت بوده است .
شايد ، نهي از حرمت ياد نام حضرت در بين عموم مردم ، به خاطر خوف و
تقيه بوده . كه البته امروز خوفي وجود ندارد . مرحوم فيض كاشاني در
وافي ، چهار روايت از كافي در باب نهي از ذكر نام حضرت آورده است ،
در روايت دوم آن آمده : ان دللتهم علي الاسم اذاعوه و ان عرّفتهم
المكان دلوا عليه ؛ اگر اسم را به آنان بگوييد ، فاش مي كنند و اگر
مكان حضرت را به آنان بشناسانيد ، به آن راهنمايي مي شوند .
اين مطلب ظهور دارد در مسأله تقيه و حفظ جان آن حضرت از شرّ دشمنان .
خلاصه اين كه علت واقعي و حقيقتي و نبردن نام حضرت قائم ( عج ) براي
ما معلوم نيست ، به همين جهت بر ما لازم است كه به ظواهر روايات عمل
كنيم و از نوشتن و بردن نام حضرت كه همان نام پيامبر اسلام ( ص ) است
، خودداري كنيم .
----------------------------------------------------------------------
امتیاز : |
|
نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0 |
|
درباره :
مطالب وفایل های مذهبی ,
مذهبی ,
پرسمان ,
نمایش این کد فقط در ادامه مطلب برای قرار کد مورد نظر به ویرایش قالب مراجعه کنید
برچسب ها :
چندین سوال در باره ی القاب امام زمان ,
مذهبی "دینی"اعتقادی"پرسمان"پرسمان دینی"چهار ده معصوم"امام زمان" ,
مطالب مرتبط
اربعین
سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(2)
سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(1)
امامت ، از اصول مذهب(سوال وجواب)
ائمه و پيشوايان اسلام
امامت در باطن اعمال
فرق ميان نبى و امام
امامت در بيان معارف الهيّه
قصه هاى زندگى فاطمه عليها السلام
داستانهاى ما
داستان های زیبا2
داستان های زیبای 2
داستان های زیبا 1
نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی
زندگانی حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله
قسم یا غیبت
عزّت و ذلّت در كربلا
جلوه هاى قرآن در كربلا
حركت امام حسين بر اساس قرآن
مصايب حضرت زينب (س ) در سرزمين كربلا و مصايب زينب (س ) در شب عاشورا ومصايب زينب (س ) در روز عاشورا
حضرت زینب(س) تا اربعین حسینی و.حضرت زینب(س) وامام حسین(ع)
فضایل حضرت زینب(س)
تولد و کودکی حضرت زینب(س)
فصل چهارم :حضرت عباس(ع) با رويدادها
فصل سوّم : ويژگيهاى روحى حضرت عباس(ع)
فصل دوّم :حضرت عباس (ع ) و ديدگاهها
چهل حديث گهربار منتخب از امام حسین(ع)
فصل هشتم :حضرت عباس (ع)بر كرانه علقمه
فصل ششم :حضرت عباس(ع) با نهضت حسينى
فصل پنجم :حضرت عباس(ع) كابوس هولناك معاویه
اصحاب فيل
اصحاب كهف
اصحاب اخدود
اصحاب سبت
اصحاب رس
قارون
تيه
انفاق در حال ركوع
جنگ موته
سيرت و آثار امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف )