وبلاگicon
وبلاگکد ماوس

نوای معطر الهی
درخشان‌ترین جای دنیا کجاست؟روشنایی اغلب اجرام آسمانی به قدری زیاد است که اخترشناسان، از روشنایی خیره کننده خورشید به عنوان یک استاندارد کیهانی استفاده می‌کنند. اما روشن ترین جسم کیهانی چند بار درخشان
قالب وبلاگ
درباره ي سايت


اگر قدری شنوا باشیم نوای معطر الهی را می شنویم........................... سایتی مذهبی -داستانی-علمی-نرم افزاری...................................... با نظرات خود ما را یاری دهید.................................................
موضوعات سايت
چهارده معصوم
مطالب وفایل های مذهبی
داستان و ادبیاتی
خبری از زندگی
تفسیری از قرآن
خبری برای آن دنیا
قرآن
معرفی کتاب
پیامبران
سوره ها
کتاب خانه:
سفر مجازی
نرم افزار موبایل
ادیان
گالری تصاویر
مطالب علمی از دنیای علم وهنر
زندگانی بزرگان علم وادب ایران وجهان
المپیاد
رایانه وموبایل
فیلم
نويسندگان
احمد ارسالی: 3
مطالب تصادفي
سوره قرآن
سوره قرآن
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
اوقات شرعی
اوقات شرعی
امکانات وب




در اين وبلاگ
در كل اينترنت



RSS


POWERED BY
rozblog.COM
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت نوای معطر الهی خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







تصوير
آخرین ارسال های تالار گفتمان

درخشان‌ترین جای دنیا کجاست؟

روشنایی اغلب اجرام آسمانی به قدری زیاد است که اخترشناسان، از روشنایی خیره کننده خورشید به عنوان یک استاندارد کیهانی استفاده می‌کنند. اما روشن ترین جسم کیهانی چند بار درخشان تر از خورشید است؟ 

خبرآنلاین: واحدهایی که ما در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنیم بسیار کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند روشنایی کیهان را توصیف کنند. به همین دلیل اخترشناسان از خورشید استفاده می‌کنند و از درخشندگی خیره‌کننده آن که معادل 4 ضرب‌در 10 به توان 26 وات است (400 میلیون میلیارد میلیارد وات!)، به عنوان یک استاندارد کیهانی استفاده می‌کنند.

به گزارش نیوساینتیست، خورشید از نظر روشنایی یک ستاره بالای متوسط به شمار می‌رود. با این وجود، ستارگانی هستند که از نظر روشنایی با فاصله زیادی خورشید را شکست می‌دهند. درخشان‌ترین نمونه از این ستارگان که با چشم غیرمسلح نیز به راحتی قابل مشاهده است، ستاره اپسیلون-جبار است؛ ستاره میانی کمربند صورت فلکی جبار. این ابرستاره آبی‌رنگ 1300 سال نوری از زمین فاصله دارد و بیش از 400هزار بار درخشان‌تر از خورشید است. در فواصل دورتر کهکشان، باز هم ستارگان درخشان‌تری وجود دارند. از آن جمله می‌توان به ستاره اتا در صورت فلکی شاه تخته اشاره کرد، ستاره ناپایداری که 5 میلیون بار درخشان‌تر از خورشید است.

در جولای 2010 / تیر 1389، اخترشناسان ستاره رکوردشکن جدیدی را کشف کردند: ستاره‌ای به نام R136a1 در ابر ماژلانی بزرگ که تقریبا به درخشندگی 9 میلیون خورشید است. این جرم عجیب در کمال شگفتی جرمی 250 برابر جرم خورشید دارد که باعث حیرت اخترشناسان شده است. این ستاره به عنوان ستاره‌ای که از ترکیبات شیمیایی موجود در کهکشان راه شیری و همسایگان آن ساخته شده، سنگین‌تر از چیزی است که اخترشناسان تصور می‌کردند. برخی از اخترشناسان این سوال را مطرح کرده‌اند که شاید این ستاره از منبع خالصی از هیدروژن و هلیوم ساخته شده که به نحوی از نخستین روزهای عالم دست‌نخورده باقی مانده است؛ یا شاید هم اشتباهی در نظریات اخترشناسان در خصوص ساختار ستارگان وجود دارد؟

برخی از ستارگان پرجرم وجود دارند که با نور بیشتری می‌سوزند، اما این اتفاق تنها برای چند هفته کوتاه رخ می‌دهد و به قیمت زندگی ستاره تمام می‌شود. ابرنواختری به نام SN 2005ap واقع در کهکشانی با فاصله 4.7 میلیارد سال نوری از زمین، رکورد درخشان‌ترین انفجار ستاره‌ای دنیا را با درخشندگی 100 میلیارد برابر روشنایی خورشید به خود اختصاص داده است.

انفجارهای پرتو گاما حتی از ابرنواخترها نیز انرژی بیشتری ساطع می‌کنند. آنها این کار را به جای چند هفته، تنها در مدت چند ثانیه انجام می‌دهند. یک انفجار پرتو گاما می‌تواند باعث شود که مقیاس خورشیدی اخترشناسان نیز به یک مقیاس بی‌مصرف تبدیل شود: روشنایی چنین انفجاری بالغ بر 10 به توان 18 برابر روشنایی خورشید است، یعنی نوری معادل یک میلیارد میلیارد خورشید!

اگر چه چنین انفجارهایی به طرز ناخوشایندی کوتاه هستند، درخشان‌ترین نورهای پایدار کیهان متعق به اختروش‌ها (کوازارها) هستند؛ سیاه‌چاله پرجرمی که از منبع عظیمی از ستارگان و گاز تغذیه می‌کنند. مواد محکوم به فنا هم‌زمان با فرو رفتن به درون سیاه‌چاله به شدت برانگیخته می‌شوند، در نتیجه نوری درخشان‌تر از 30هزار میلیارد برابر خورشید از خود ساطع می‌کنند.
زمان آخرین مطلب این کاربر: 2ساعت و 34دقيقه قبل
آخرین مطلب این کاربر
يکشنبه 22/12/1389-13:49
[ نظر به این مطلب ]
رات : 622 ) 
نجوم
کشف سیاه چاله ای شبیه به "چشم سایرون"
نظرات این مطلب : 0
دانشمندان ناسا با استفاده از اطلاعات چندین تلسکوپ، تصویری ترکیبی را تهیه کردند که نشان می دهد یک سیاه چاله عظیم شبیه به "چشم سایرون" فیلم و رمان ارباب حلقه ها است.
به گزارش خبرگزاری مهر، هابیتها و ارکها می توانند تنها در یک داستان تخیلی مثل "ارباب حلقه ها" نوشته "جی. آر. آر. تالکین" وجود داشته باشند اما ساختار یک سیاه چاله واقعی به گونه ای است که آن را شبیه به "چشم سایرون" کرده است. 
این سیاه چاله عظیم در قلب یک کهکشان مارپیچ به نام NGC 4151 در فاصله 43 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. 
دانشمندان ناسا با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط تلسکوپ فضایی پرتوهای ایکس چاندار، تلسکوپ "جاکوبس کاپتین" در جزایر قناری و تلسکوپ VLA در نیوزمکزیکو موفق شدند تصویری از این سیاه چاله عظیم تهیه کنند که نشان می دهد این جرم آسمانی ظاهری شبیه به "چشم سایرون" دارد. 
در این تصویر، رنگهای آبی در طیف پرتوهای ایکس (تلسکوپ چاندار)، رنگ زرد در نور مرئی (تلسکوپ جاکوبس کاپتین)، رنگ قرمز در طیف امواج رادیویی (تلسکوپ VLA) گرفته شده اند. 
براساس گزارش اسپیس، کهکشان NGC 4151 یکی از نزدیکترین کهکشانهایی است که محتوی یک سیاه چاله فعال است. 
سیاه چاله ای شبیه به چشم سایرون در ارباب حلقه ها 
چشم سایرون 




تصویری جدید از چهره مهربان خورشید
نظرات این مطلب : 0
عکاس نجومی با استفاده از فیلتری که تنها به پرتوهای ناشی از گاز هیدروژن اجازه عبور را می دهد موفق به ثبت تصویری مهربان و غیر خشن از چهره خورشید شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، عکاس نجومی به نام "آلن فریدمن" خورشید را با چهره ای جدید که تا به حال دیده نشده است در قالب عکسی متفاوت به نمایش گذاشته است. 
تصاویری که از خورشید به ثبت می رسند معمولا مملو از شعله های تند و تیز و درخشان هستند اما در تصویر فریدمن، سطح خورشید به اندازه ای صاف و نرم به تصویر کشیده شده است که می توان به راحتی و بدون ترس از قدرت بالای خورشید، آن را لمس کرد. 
  این فرد برای ثبت چنین چهره مهربانی از خورشید از فیلتر عکاسی استفاده کرده است که تنها اجازه ورود طیف نوری بسیار محدودی را به داخل دوربین صادر می کند و این طیف نوری نیز به پرتوهایی تعلق دارد که از هیدروژن به وجود می آیند. وی همچنین برای افزایش کنتراست تصویر صفحه خورشیدی را وارونه نمایش داده است. 
توده بخاری که در سمت چپ خورشید دیده می شود در اصل بقایای موادی هستند که از شعله خورشیدی به جا مانده اند. با دیدن خورشید در فاصله ای به این نزدیکی می توان برای چند لحظه فراموش کرد ستاره بزرگ سامانه خورشیدی که زمین در برابر آن نقطه ای ناچیز به شمار می رود، به چه اندازه غول پیکر و عظیم است. 
زمان آخرین مطلب این کاربر: 20ساعت و 48دقيقه قبل
آخرین مطلب این کاربر
شنبه 21/12/1389-11:48
[ نظر به این مطلب ]
( تعداد مطالب : 41 ) ( تعداد نظرات : 1 ) 
نجوم
هر آنچه در مورد تلویزیون های سه بعدی (3D TV) باید بدانید
نظرات این مطلبتصویر جدید "کاسینی" از مشهورترین قمرهای "زحل"
نظرات این مطلب : 0
یکی از جدید ترین تصاویری که کاوشگر کاسینی از سیاره زحل و قمرهای آن به ثبت رسانده است، نشانگر طیف وسیع قمرهای حلقه دار این سیاره است.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این تصویر جدید قمر تایتان دیده می شود و می توان دید که عنوان دومین قمر بزرگ سامانه خورشیدی واقعا برازنده این قمر است تایتان با وسعتی بیش از پنج هزار و 149 کیلومتر از سیاره عطارد بزرگتر است و تنها قمر سامانه خورشیدی به شمار می رود که از اتمسفر متراکم و ضخیمی برخوردار است. 
دو قمر دیگر نیز در این تصویر دیده می شوند، انسلادوس با وسعتی برابر 503 کیلومتر در سمت راست تصویر و به صورت ضد نور در پس صفحه درخشان زحلی دیده می شود. قمر پاندورا نیز که تنها 80 کیلومتر وسعت دارد در چپ تصویر و خارج از حلقه F سیاره زحل دیده می شود. درخشش این قمر کوچک در این تصویر دو برابر شده است و با این همه باز هم به سختی می توان آن را مشاهده کرد، حتی می توان به راحتی آن را با ذره ای غبار بر روی نمایشگر رایانه به اشتباه گرفت. 
  
   
قمرهای تایتان، انسلادوس و پاندورا 
کوچکی پاندورا در برابر بیش از 60 قمری که در همسایگی زحل زندگی می کنند، هیچ به حساب می آید، زیرا قمرهایی در اطراف زحل وجود دارند که ابعاد آنها کوچکتر از هشت کیلومتر است اما باز هم می توان آنها را با کمک تلسکوپهای قدرتمند مشاهده کرد. 
بر اساس گزارش ان بی سی، کاسینی در حدود چند سال پیش قمرواره ای را کشف کرد که در پشت حلقه های زحل پنهان شده بود و ابعاد آن تنها یک سوم یک مایل بود، این پدیده نه تنها تاییدی بر گستردگی طیفهای اقماری زحل به شمار می رود، بلکه قدرت بالای رصد کاسینی را نیز به نمایش می گذارد. 
زمان آخرین مطلب این کاربر: 20ساعت و 48دقيقه قبل
آخرین مطلب این کاربر
پنج شنبه 19/12/1389-13:22
[ نظر به این مطلب ]
shilda ( تعداد مطالب : 3294 ) ( تعداد نظرات : 622 ) 
نجوم
رویاهای هاوکینگ و بازآلدرین برای آینده بشر
نظرات این مطلب : 0
فیزیکدان و فضانوردی بسیار مشهور با یکدیگر ائتلاف کرده اند تا رویای بزرگی که برای نجات نوع بشر در ذهن دارند را عملی کرده و آینده فضایی انسانها را برنامه ریزی کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مشهورترین فیزیک اخترشناسان جهان با یکی از اولین انسانهایی که بر روی ماه قدم گذاشته است، تیمی تشکیل داده تا با کمک یکدیگر بتوانند برای آینده فضایی انسانها برنامه ریزی کنند. 
استفان هاوکینگ فیزیک اخترشناس مشهور و باز آلدرین، فردی که در سال 1969 به دومین انسانی تبدیل شد که توانست بر روی خاک ماه قدم بگذارد، توانایی های خود را بر روی هم گذاشته اند تا آینده بهتری را برای نوع بشر در فضا رقم بزنند. جزئیات این ائتلاف هنوز نامشخص است اما این زوج آرزوهای بزرگی در سر دارند، آرزوهایی که کمترین آنها نجات نسل بشر از رویدادهای کشنده ای است که در آینده رخ خواهند داد. 
  
   
آلدرین و هاوکینگ در بیانیه ای مشترک اعلام کردند به دنبال به دست آوردن و تعریف کردن دیدگاه یکپارچه فضایی هستند که منجر به توسعه حضور انسان در فضا شده و بقای گونه های زیستی را تضمین خواهد کرد. در این بیانیه همچنین آمده است تعریف و ترویج چنین دیدگاهی به انسانها کمک خواهد کرد امور خود را بر روی زمین بهتر ساماندهی کنند و در نهایت امکان ایجاد مجتمع های مسکونی انسانی را در میان سامانه خورشیدی فراهم خواهد آورد. 
آلدرین که در سال 1969 هدایت اتاقک فرود آپولو 11 را به عهده داشت و درست پس از نیل آرمسترانگ قدم بر روی خاک ماه گذاشت، در زمان بازنشستگی هم خود را از برنامه ها و فعالیتهای فضایی کنار نکشیده و مشغولیتهای خود را حفظ کرده است. وی به عنوان یک پشتیبان کلامی شناخته می شود و با اعلام نظریات خود از رویدادها مختلف برای مثال دیدگاه باراک اوباما از برنامه های اکتشافات فضایی، پشتیبانی کرده و یا با آنها مخالفت می کند. 
  
   
هاوکینگ نیز بر خلاف بیماری دشواری که به آن مبتلا است، همچنان به عنوان یکی از برجسته ترین اخترفیزیکدانان جهان شناخته می شود، یکی از علائق ویژه وی در زمینه جایگاه انسان در جهان است و اینکه آیا بشر در جهان تنها است یا نه؟ 
وی سال گذشته با حضور در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد نسل بشر نباید برای برقراری تماس با بیگانگان فضایی از خود اشتیاقی نشان دهد زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها موجوداتی خوش برخورد باشند و با انسانها رفتاری دوستانه داشته باشند. 
بر اساس گزارش ان بی سی، ملاقات اخیر این دو تاثیر زیادی بر روی آلدرین داشته است، وی پس از این ملاقات گفت: من همواره استفان هاوکینگ و تاثیر مطالعات او را بر درک انسان از جهانی که در آن زندگی می کند، می ستودم و ملاقات سه ساعته ما یکی از جالب ترین و غیر عادی ترین ملاقاتهای دنیا بود. 
زمان آخرین مطلب این کاربر: 20ساعت و 48دقيقه قبل
آخرین مطلب این کاربر
پنج شنبه 19/12/1389-13:14
[ نظر به این مطلب ]
shilda ( تعداد مطالب : 3294 ) ( تعداد نظرات : 622 ) 
نجوم
10 راه‌حل برای مهار فاجعه کیهانی
نظرات این مطلب : 0
انسانها در آماده سازی شرایط برای وقایع ناخوشایند بسیار کم استعداد هستند، حال تصور کنید این شرایط ناخوشایند به واسطه نزدیک شدن گلوله چند میلیارد تنی با سرعتی بسیار بالا به وجود آید، شرایطی که تعدادی از دانشمندان راه حلهایی نسبتا عملی را برای آن اندیشیده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مطمئنا چنین رویدادی به این زودی ها رخ نخواهد داد، اما شاید دوست داشته باشید بدانید آیا اخترواره ای زمین را تهدید می کند یا نه؟ و یا اینکه چند اخترواره به صورت منظم در اطراف زمین در حال پرسه زدن هستند؟ 
  
نقاط رنگی نمایانگر صخره های کیهانی ریز و درشتی هستند که در سامانه خورشیدی سرگردانند 
شاید دیدن این تصویر کمی ترسناک باشد اما نباید چندان درباره نقاط رنگارنگی که هر یک اخترواره های اطراف زمین را نشان می دهند نگران بود زیرا هر یک از این نقطه ها هزاران برابر بزرگتر از خود اخترواره ها یا ستاره های دنباله داری هستند که نشان می دهند و تغییر الگوی سه بعدی مدار آنها به الگویی دو بعدی، منجر به آشفته تر شدن و بیشتر به نظر آمدن تعداد این اجرام کیهانی شده است. 
با این همه قطعا اجرام نزدیک به زمین فراوانی وجود دارند و این مشکل باید کاملا جدی گرفته شود. شاید هراس آور ترین نکته درباره این پدیده این باشد که ناسا تا کنون توانسته تنها یک درصد از این سنگهای آسمانی را ردیابی کند و برای یافتن تمامی آنها به سرمایه و انرژی بیشتری نیاز دارد. 
از سویی دیگر در صورتی که یکی از این اجرام که هنوز شناسایی نشده اند، بخواهند به زمین نزدیک شوند، شاید راه حلهایی برای کنترل کردن، نابود کردن و یا منحرف کردن آنها وجود داشته باشد. در واقع شاید 10 شیوه عملی برای مهار کردن اخترواره هایی که زمین را تهدید می کنند وجود داشته باشد. 
به تازگی محققان اعلام کرده اند که انسان خود را در دوره ای از انقراض عمومی گرفتار کرده است که طی چند صد سال تا چند صد هزار سال آینده می تواند به نقطه اوج خود رسیده و تعداد فراوانی از گونه های زیستی را به نابودی بکشاند. از بین رفتن زیستگاه ها، تغییرات آب و هوایی و آلودگی های زیست محیطی از جمله عوامل آغاز این دوره انقراض اعلام شده اند، اما در صورتی که شهابسنگی عظیم و ناشناخته در حال حرکت به سوی زمین باشد، در کسری از ثانیه می تواند همه چیز را به نابودی بکشاند. 
با این همه احتمال اینکه استفاده از 10 شیوه مهار اخترواره ها بتواند وقوع چنین پدیده فاجعه باری را به تاخیر انداخته و یا متوقف کند، وجود دارد. 
بمباران اتمی 
بمباران اتمی به نظر شیوه مناسبی برای مقابله با نابودی زمین می آید، به گفته برخی از اخترشناسان در صورتی که طبیعت بخواهد انسانها را وارد بازی خطرناکی کند، بهتر است انسانها نیز سلاح های بزرگ و مخرب خود را بیرون آورده و به مقابله برخیزند. 
ایده اصلی ارسال بسته ای اتمی برای تخریب اخترواره ای است که در حال نزدیک شدن به زمین است، البته چنین بمبی بیشتر به منظور منحرف کردن اخترواره خواهد بود تا تخریب آن. به این شکل یک صخره بزرگ کیهانی می تواند به ذرات ریز و درشتی تبدیل شود که تمامی آنها می توانند برای تخریب بخشهایی از زمین کارساز باشند. 
  
   
در این صورت شاید تشعشعات شدید ناشی از انفجار اتمی بتواند این ذرات را نیز از زمین دور کند، چنین انرژی می تواند بخشهایی از سطح اخترواره را تبخیر کرده و منجر به فوران مواد موجود بر روی سطح به سوی فضای خارج شود که این فوران نیروی محرک برای منحرف کردن مسیر اخترواره خواهد بود. ناسا در طرح خود وظیفه انتقال چنین بمب اتمی را به عهده یک فضاپیمای بدون سرنشین گذاشته است. 
برخورد با اخترواره 
برخی از دانشمندان با نظریه استفاده از بمب اتمی مخالفند و معتقدند با وارد کردن انرژی می توان چنین بحرانی را پشت سر گذاشت. این روند به شلیک یک توپ بولینگ با استفاده از یک سلاح بزرگ شباهت دارد، یعنی یکی از فضاپیماهای ناسا با اخترواره برخورد کرده و مسیر آن را کمی منحرف کند. 
  
   
برخورد با سرعتی برابر 1.6 کیلومتر بر ساعت می تواند برای انحراف 273 هزار و 500 کیلومتری اخترواره کافی باشد، البته در صورتی که 20 سال پیش از زمان تعیین شده برای برخورد اخترواره با زمین، این کار صورت گیرد. 
رنگ آمیزی 
شاید رنگ آمیزی یک اخترواره زمانی که خطر نابودی عمومی زمین را تهدید می کند مضحک به نظر بیاید، اما در صورتی که پدیده ای به نام مکانیکهای مداری خورشیدی را بشناسید، این کار به نظر کاملا حیاتی خواهد آمد. 
همانطور که در روزهای آفتابی پوشیدن لباسهای سفید رنگ می تواند درجه میزان بیشتری از تشعشعات خورشیدی را بازتاب دهد، رنگ آمیزی بخشی از اخترواره به رنگ سفید نیز می تواند منجر به کشیده شدن بیشتر جرم کیهانی به سوی خورشید شده و در نتیجه اخترواره از مسیر خود منحرف خواهد شد. این رنگ می تواند هر ماده ای باشد، هر ماده ای که بتواند تشعشعات خورشیدی را جذب یا دفع کند و از این رو حتی می توان از گچ یا غبارهایی به رنگ روشن استفاده کرد. 
رام کردن اخترواره 
شیوه رنگ آمیزی خوشایند همه نیست، اما استفاده از بادهای قدرتمند خورشیدی علیه یک اخترواره در حال نزدیک شدن به زمین می تواند بسیار کاربردی باشد. 
برای مثال می توان فضاپیمایی را برای اتصال بادبان خورشیدی عظیمی به سوی اخترواره تهدید کننده ارسال کرد. چنین بادبانهایی در صورت افراشته شدن می توانند تشعشعات خورشیدی را بازتاب داده و به آرامی جرم کیهانی را از مسیرش به سوی زمین منحرف کنند، در برخی از نقشه های مطرح شده، می توان بادبانها را قابل تنظیم ساخت تا میزان درجه انحراف جرم کیهانی در اختیار انسان باشد. 
  
   
بسیاری از متخصصان درباره متصل کردن ابزاری به یک جرم کیهانی مانند اخترواره تردید دارند، اما آن را راه حلی هوشمندانه می دانند. 
به دام انداختن اخترواره 
اسیر کردن یک اخترواره درون دامی از تور کمی غیر قابل تصور به نظر می آید، اما ناسا با الهام از این ایده راه حل کاربردی را ارائه کرده است. دانشمندان ناسا در فکر توری از فیبرهای کربنی هستند که در نزدیکی زمین برپا شود، توری با وزن 249 کیلوگرم می تواند خطر برخورد اخترواره ای شناسایی شده مانند آپوفیز را کاهش داده و مسیر حرکت آن را منحرف کند. این تور می تواند مانند بادبانهای خورشیدی میزان تشعشعات خورشیدی که توسط اخترواره جذب و سپس ساطع می شوند را افزایش دهد. 
آپوفیز تا سال 2029 برای زمین خطرساز نخواهد بود و در صورتی که در این سال زمین را تهدید نکند، دوباره در سال 2036 سر و کله اش پیدا خواهد شد. محققان معتقدند 18 سال اسارت در میان این تور کربنی می تواند خطر آپوفیز را برای همیشه از زمین حذف کند. 
نشانه گیری آینه ای 
آینه ها در افسانه های باستانی برای نابودی بسیاری از موجودات مرگبار کارساز بوده اند، پس شاید بتوانند از پس اخترواره ها هم بر بیاید. متمرکز کردن آینه ها بر روی اخترواره می تواند اثراتی مشابه انفجار یک بمب اتم داشته باشد. 
  
   
با این کار می توان پرتوهای خورشیدی را بر روی جرم کیهانی متمرکز کرده و با تبخیر کردن بخشهایی از اخترواره باعث ایجاد فوران ماده بر روی سطح آن شد، فورانی که در نهایت منجر به انحراف جرم کیهانی از مسیر اصلی اش خواهد شد. استفاده از چند آینه به جای یک تک آینه می تواند شدت اثربخشی این شیوه را افزایش دهد. 
مهار اخترواره با راکت 
یکی از ممکن ترین شیوه های مهار خطری که زمین را تهدید می کند استفاده از راکتهایی است که انسان در حال حاضر از تکنولوژی کافی برای ساخت آن برخوردار است. محققان طرح فرود فضاپیمایی را بر روی اخترواره ارائه کرده اند که پس از فرود سطح اخترواره را حفاری کرده و درون این حفره ها راکتهای شیمیایی شلیک کنند. 
به این شکل شدت انفجار راکتها و همچنین مواد شیمیایی درون آنها می تواند جرم تهدید کننده را به شکلی یکنواخت از زمین دور کرده و از بروز فاجعه ای بزرگ بر روی سیاره آبی زمین جلوگیری کند. 
انحراف گرانشی 
تمامی اجرام موجود در کائنات تحت تاثیر کشش گرانشی قرار دارند، اخترواره ها و فضاپیماها نیز شامل این قانون هستند. شاید گرانش یکی از ضعیف ترین نیروهای موجود در جهان باشد اما یکی از کاربردی ترین آنها است، زیرا تنها چیزی که برای استفاده از این نیرو مورد نیاز است مقداری جرم است و از این رو به راحتی می توان از آن برای منحرف کردن اخترواره ها استفاده کرد. 
  
   
به این شکل تنها کافی است فضاپیمای روباتیکی را از نزدیکی اخترواره با سرعتی بالا عبور دهیم و به واسطه کشش گرانشی خفیفی مسیر آن را منحرف کنیم. 
حمله روباتهای گرسنه 
ارسال گروهانی از روباتهای گرسنه به سوی اخترواره یکی از برنامه های پروژه Aka MADMAN ناسا است که طی آن روباتهای اتمی به سطح اخترواره ارسال می شود تا به محض فرود بر روی سطح این جرم کیهانی، جویدن یا حفاری کردن بر روی آن را آغاز کنند. 
  
   
ذرات حاصل از جویده شدن سنگها با سرعتی بالا و با استفاده از الکترومغناطیس به فضای خارج پرتاب خواهند شد. با این همه اجرای چنین طرحی نیازمند سالها مطالعه و بررسی خواهد بود. 
  
   
پیش بینی برخورد 
در صورتی که حتی یکی از 9 شیوه عنوان شده برای مهار خطر ناشی از برخورد اخترواره ها شیوه ای عملی به حساب بیاید، مادامی که نتوان زمان دقیق برخورد اخترواره ای را با زمین تعیین کرد، نمی توان کاری از پیش برد و تنها باید در انتظار لحظه آخر نشست از این رو توانایی در پیش بینی این زمان حیاتی اولین قدمی است که انسان برای عملی ساختن این شیوه های حفظ زمین به آن نیازمند است 
زمان آخرین مطلب این کاربر: 20ساعت و 48دقيقه قبل
آخرین مطلب این کاربر
سه شنبه 17/12/1389-13:56
[ نظر به این مطلب ]
shilda ( تعداد مطالب : 3294 ) ( تعداد نظرات : 622 ) 
نجوم
حیات بیگانه کشف شد
نظرات این مطلب : 0
ادعای جدید دانشمند ناسا نشان می دهد انسان در جهان تنها نیست و شاید حیات بیگانه در جهان نسبت به حیات موجود بر روی زمین معمولتر از آن چیزی باشد که در گذشته تصور می رفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، "ریچارد هوور" یکی از زیست اخترشناسان مرکز پروازهای فضایی مارشال برای 10 سال به دور افتاده ترین مناطق زمین در آنتراکتیکا، سیبری و آلاسکا سفر کرده و به جمع آوری و مطالعه بر روی شهاب سنگهایی پرداخته که در این مناطق بکر موجود بوده اند. 
وی در یکی از نادرترین نمونه های شهابسنگی که به CI1 شهرت دارند، توانسته نمونه های فسیلی از حیات باکتریایی را کشف کند که بقایای ارگانیزمهایی به شمار می روند که زمانی زنده بوده اند، "هوور" معتقد است شاید این یافته نشانه ای باشد بر اینکه انسان در جهان تنها نیست. 
  
   
"هوور" با تجزیه ذرات شهابسنگ در محیطی کاملا استریل با استفاده از ابزار پیشرفته به مطالعه بر روی سطوح شکستگی پرداخت. دو نمونه پیشرفته از میکروسکوپهای الکترونی ابزارهایی بودند که به وی امکان دادند سطح شکست سنگهای کیهانی را به دقت مطالعه کرده و بقایای فسیلی آن را بررسی کند. 
وی دریافت نمونه فسیلی کشف شده چندان با نمونه باکتری هایی که بر روی زمین یافت می شوند، متفاوت نیستند. بیشتر فسیلهای یافته شده شبیه باکتری های زمینی هستند اما تعدادی نمونه کاملا ناشناخته نیز در میان آنها دیده می شود. 
  
   
بسیاری از دانشمندان نتیجه این تحقیقات را شگفت انگیز و به دور از انتظار توصیف کرده اند. با این همه در حال حاضر از 100 متخصص و پنج هزار دانشمند دعوت شده تا به بررسی نتایج به دست آمده از مطالعات هوور پرداخته و نظرات نهایی خود را اعلام کنند. 
بر اساس گزارش فاکس نیوز، "ست شوستاک" اخترشناس ارشد موسسه SETI، موسسه ای که تمرکز و نیروی خود را برای یافتن حیات بیگانه متمرکز کرده است، می گوید برای پذیرفتن چنین ادعایی تردیدهای فراوانی وجود دارد اما شاید بتوان قبل از انتشار نظر دانشمندان و متخصصان درباره یافته های هوور، از این کشف به عنوان نشانه ای بالقوه از وجود حیات بیگانه نام برد. 
زمان آخرین مطلب این کاربر: 20ساعت و 48دقيقه قبل
آخرین مطلب این کاربر
دوشنبه 16/12/1389-14:9
[ نظر به این مطلب ]
shilda ( تعداد مطالب : 3294 ) ( تعداد نظرات : 622 ) 
نجوم
بازسازی تاریخ تشکیل منظومه شمسی
نظرات این مطلب : 0
گروهی از دانشمندان ناسا با استفاده از ترکیبات یک شهاب سنگ قدیمی موفق شدند تاریخ تشکیل سیارات منظومه شمسی در 4.75 میلیارد سال قبل را بازسازی کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، "کپسول زمان" در 8 فوریه 1969 به زمین رسید. زمانی که در ایالت "کی هواهوا" در مکزیک، نور یک جرم آسمانی که تاریکی شب را روشن می کرد به زمین سقوط کرد. 
این جرم آسمانی شهاب سنگ "آلنده" بود. آلنده سنگی بسیار بزرگ و غنی از کربن است. این شهاب سنگ محتوی ردپایی از قدیمی ترین اجرام منظومه شمسی است که CAI (توده های غنی از کلیسم- آلومینیم) نام دارند. 
توده های CAI که به قطر یک میلیمتر تا یک سانتیمتر هستند به احتمال بسیار زیاد در یک فاز آغازین از تکامل منظومه شمسی تشکیل شده و در معرض تماس با گازهای حلقه سیاره ساز قرار گرفته اند. اعتقاد بر این است که این توده ها غنی از سبکترین ایزوتوپهای اکسیژن هستند و در حقیقت ترکیبات اکسیژن دار گاز حلقه سیاره ساز را در خود نگه داشته اند. 
اکنون گروهی از دانشمندان لابراتوار ملی لارنس لایورمور، مرکز فضایی جانسون ناسا و دانشگاههای برکلی و شیکاگو با تجزیه این فسیلهای فضایی که به بزرگی یک دانه ذرت هستند موفق شدند تاریخ 4.57 میلیارد سال قبل را که در آن یک حلقه سیاره ساز منظومه شمسی امروز ما را ساخت، بازسازی کنند. 
  
   
نتایج این تحقیقات که در مجله ساینس منتشر شده اند شاهدی بر یک اودیسه تمام نشدنی، سفری از مرکز به حومه ساختار حلقه مانند گاز و گرد و غبار و بازگشت از این سفر است. 
"جاستین سایمون" و همکارانش برای بازسازی این تاریخ از یک طیف سنج جدید برای سنجش جرم یونهای ثانوی استفاده کردند. 
این دستگاه که طیف سنج NanoSIMS نام دارد قادر است توزیع و گسترش ایزوتوپهای اکسیژن را با وضوح تصویر حدود 2 میکرون نشان دهد. 
در حلقه سیاره ساز اولیه، توزیع اکسیژن به صورت ایزوتوپهای یک شکل نبود بلکه در مرکز این حلقه، اکسیژن 16 به مقدار زیادی وجود داشت درحالی که در مناطق حومه این اکسیژن ناپدید شده بود. 
این دانشمندان با اندازه گیری حضور نسبی ایزوتوپهای اکسیژن 16 و اکسیژن 17 در بخشهای مختلف یک CAI توانستند بفهمند که این بخشها چه وقت و از چه مناطقی از حلقه (مرکز یا حومه) عبور کرده اند. 
این پژوهشگران کشف کردند که تمرکز اکسیژن 16 به تدریج از مرکز هسته CAI به سمت لایه های خارجی کاهش یافته است. این نشان می دهد که این توده ها در مناطق مرکزی حلقه سیاره ساز منظومه شمسی که غنی از اکسیژن 16 بوده اند تشکیل شده و بعد به سمت حومه این حلقه حرکت کرده اند. 
تا اینجا، دانشمندان ناسا موفق شدند تنها نیمی از تاریخ منظومه شمسی را بازسازی کنند. به طوریکه پس از این مرحله، طیف سنج NanoSIMS در مقابل چشمان حیرت زده دانشمندان نشان داد که در اولین لایه معدنی خارج از هسته CAI، سطح اکسیژن 16 مجدداً افزایش یافت. 
این افزایش سطح بدان معنی است که به محض اینکه CAI به مرزهای حلقه سیاره ساز رسیده تغییر مسیر داده و دوباره به سمت مرکز حلقه حرکت کرده است. 
این یک سفر بی نهایت جالب برای دانشمندان است به خصوص که این توده ها بسیار قدیمی هستند و قدمت آنها به 10 تا 15 میلیون سال قبل از اینکه اجرام مدرن منظومه شمسی از جمله سیارات شروع به شکل گیری کنند می رسد. 
زمان آخرین مطلب این کاربر: 20ساعت و 48دقيقه قبل
آخرین مطلب این کاربر
دوشنبه 16/12/1389-14:5
[ نظر به این مطلب ]
shilda ( تعداد مطالب : 3294 ) ( تعداد نظرات : 622 ) 
نجوم
تصویر غروب دو خورشید در آسمان چینی‌ها
نظرات این مطلب : 0
در پی شایعات اینترنتی که درباره مشاهده دو خورشید در آسمان منتشر شده بود، چینی ها شاهد غروب خورشید شگفت انگیزی بودند که در آن دو خورشید در آسمان دیده شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، چندین هفته پس از انتشار و تکذیب شایعه ای درباره انفجار ستاره ای در نزدیکی زمین که منجر به ظهور خورشیدی دیگر در آسمان زمین می شد، چینی ها روز گذشته شاهد دو خورشید در آسمان کشورشان بودند. این دو خورشید، یکی کدرتر و نارنجی تر و دیگری زردتر و بالاتر از دیگری، در تصاویر غیر شفاف تصویربردار آماتور چینی دیده می شوند. 
جیم کالر محقق دانشگاه ایلینویز فردی بود که توانست هیجان ناشی از مشاهده این تصاویر بر روی اینترنت را فرونشاند. وی اعلام کرد دو خورشیدی که در آسمان دیده شده اند در واقع تاثیر شکست نوری بوده است، اما در عین حال وی معتقد است آنچه در چین رخ داده پدیده ای بسیار نادر است که دانشمندان نتوانسته اند به صورت کامل آن را توضیح دهند. 
کالر می گوید احتمال اینکه تصاویر، مدلی رایانه ای باشند بسیار کم است و احتمال می دهم ایجاد حبابی در اتمسفر زمین منجر به وقوع این پدیده کمیاب شده باشد، پدیده ای که به سراب شهرت دارد. سراب زمانی رخ می دهد که ذرات موجود در اتمسفر زمین نور را شکسته و یا خم می کنند، این پدیده بیشتر در نزدیکی خط افق رخ می دهد و در عین حال سرابها معمولا به صورت عمودی در بالا و یا پایین منبع نوری قرار دارند، نه در کنار آن از این رو احتمال می رود بخشی ضخیم از اتمسفر در برابر خورشید حرکت کرده و این تصویر را به وجود آورده است. 
  
   
آخرین اطلاعاتی که از مشاهده دو تصویر افقی از ماه یا خورشید به ثبت رسیده به سال 1993 باز می گردد زمانی که اخترشناسی فنلاندی تمامی اطلاعات مربوط به این پدیده را در کتابی جمع آوری کرد. 
اخترشناسان دانشگاه ویسکونزین نیز معتقدند به دلیل اینکه هیچ اثر بازتابی ناشی از لنز دوربین در این تصویر دیده نمی شود، و تصاویر دو خورشید متناسب با حرکت دوربین تغییر موقعیت پیدا می کنند، می توان اطمینان داشت که این دو تصویر خطای دید یا خطای ابزار تصویربرداری نیست. 
بر اساس گزارش ان بی سی، پدیده های متعدد خورشیدی وجود دارند که دانشمندان قادر به توضیح آنها هستند، ستونهای خورشیدی، سراب غروب خورشید، هاله های خورشیدی، اما این پدیده یکی از ناشناخته ترین آنها است که به گفته کالر بسیار گیج کننده است. 
زمان آخرین مطلب این کاربر: 20ساعت و 48دقيقه قبل
آخرین مطلب این کاربر
دوشنبه 16/12/1389-14:3
[ نظر به این مطلب ]




امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب علمی از دنیای علم وهنر , مطالب علمی ,

نمایش این کد فقط در ادامه مطلب برای قرار کد مورد نظر به ویرایش قالب مراجعه کنید
مطالب مرتبط
درازگودال ماریانا
آدانسونیا یا بائوباب
یون--سدیم
10 تاثیر مضر مواد مخدر بر بدن
وظایف قوه قضائیه چیست؟ درباره ی قوه ی قضاییه
درباره ی شرکت پست
انواع تقویم( -تقویم قمری-تقویم قمری شمسی-تقویم شمسی-تقویم جولیوسی-تقویم گرگوری--تقویم خورشیدی خیام:)
ویژگی رفتاری زنبور ها-زنبورها
موضوع تاثیر رسانه بر روی زندگی مردم
آمینو اسیدها
موضوع حالات جوانی
ورزش وکنکور و موفقیت تحصیلی
زلزله
الکل و فرآورده های آن در فقه اسلامی
بانک جامع اطالاعات پزشکی
بانک جامع اطلاعات دارویی
موضوع فرعي: مثلث برمودا
کاربرد هندسه
هندسه ساختار های خود متشابه
فضای ان‌بعدی
فراکتال های هندسی
توپولوژی:
مصرف ليموترش به همراه چاي مفيد است
كرفس
روماتيسم مفصلي
قنوات
آشیانه سازی در پرندگان
ليمو ترش
ليمو بخوريد به صد دليل
قورباغه
لوبيا Kidney bean
كپكي كه سبب كشف پني سيلين شد
لايه اوزون
دانستني هايي درباره ي قندي كه شيرين است اما چاق نمي كند.
نرم تنان:
هندسه
هندسه عملی[ویرایش]
نسبت طلایی یا عدد فی
آشنایی با انواع شیرین کننده‏ ها در صنایع غذایی
مثبت بودن و منفی بودن گروه خونی

تاریخ : چهارشنبه 04 دی 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 161

ارسال نظر
کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته
» اگر کسی ادعا کند با دلایل عقلی وجود خدا را رد می کند باید چه جوابی به او داد؟ »» سه شنبه 08 آذر 1401
» گریتینگ »» شنبه 14 اردیبهشت 1398
» کتاب یک چمدان خاطره »» چهارشنبه 28 فروردین 1398
» ۵ ترفند ساده برای تمیز کردن سینک ظرفشویی »» دوشنبه 07 آبان 1397
» ضرورت طراحی سایت حرفه ای »» شنبه 07 مرداد 1396
» مزایا و معایب طراحی سایت پارالاکس »» دوشنبه 26 تیر 1396
» اربعین »» شنبه 29 آبان 1395
» درازگودال ماریانا »» شنبه 29 آبان 1395
» آدانسونیا یا بائوباب »» شنبه 29 آبان 1395
» یون--سدیم »» شنبه 29 آبان 1395
» محمد بن موسی خوارزمی »» شنبه 29 آبان 1395
» دانلود Internet Download Manager 6.26 – نرم افزار دانلود منیجر IDM »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود انیمیشن 6 ابر قهرمان دوبله فارسی با کیفیت عالیbig hero 6 2014 »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود انیمیشن زندگی پنهان حیوانات The Secret Life of Pets 2016 با دوبله فارسی و لینک مستقیم »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود فیلم بارکد با کیفیت اورجینال و لینک مستقیم »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» فیلم بادیگارد با کیفیت 1080p و لینک مستقیم-nava1.rzb.ir »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود انیمیشن رودنسیا و دندون شازده خانم با دوبله فارسی و کیفیت Rodencia and the Princess’ Tooth -HD »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» 10 تاثیر مضر مواد مخدر بر بدن »» جمعه 22 آبان 1394
» وظایف قوه قضائیه چیست؟ درباره ی قوه ی قضاییه »» جمعه 22 آبان 1394
» درباره ی شرکت پست »» جمعه 22 آبان 1394
» انواع تقویم( -تقویم قمری-تقویم قمری شمسی-تقویم شمسی-تقویم جولیوسی-تقویم گرگوری--تقویم خورشیدی خیام:) »» جمعه 22 آبان 1394
» ویژگی رفتاری زنبور ها-زنبورها »» جمعه 22 آبان 1394
» موضوع تاثیر رسانه بر روی زندگی مردم »» جمعه 22 آبان 1394
» سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(2) »» جمعه 08 آبان 1394
» سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(1) »» جمعه 08 آبان 1394
» امامت ، از اصول مذهب(سوال وجواب) »» جمعه 08 آبان 1394
» ائمه و پيشوايان اسلام »» جمعه 08 آبان 1394
» امامت در باطن اعمال »» جمعه 08 آبان 1394
» فرق ميان نبى و امام »» جمعه 08 آبان 1394
» امامت در بيان معارف الهيّه »» جمعه 08 آبان 1394
» قصه هاى زندگى فاطمه عليها السلام »» دوشنبه 03 فروردین 1394
» داستانهاى ما »» جمعه 29 اسفند 1393
» داستان های زیبا2 »» پنجشنبه 28 اسفند 1393
» داستان های زیبای 2 »» چهارشنبه 27 اسفند 1393
» داستان های زیبا 1 »» چهارشنبه 27 اسفند 1393
» آمینو اسیدها »» سه شنبه 26 اسفند 1393
» موضوع حالات جوانی »» یکشنبه 24 اسفند 1393
» خلاصه حالات آخرين پيامبر و اشرف مخلوقات و فضایل »» جمعه 03 بهمن 1393
» نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی »» جمعه 03 بهمن 1393
» زندگانی حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله »» جمعه 03 بهمن 1393
آمار کاربران

عضو شويد


فراموشی رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
سخنی از بهشت
آیه قرآن
آیه قرآن
ذکر روزهای هفته
ذکر روزهای هفته
جنگ دفاع مقدس
جنگ دفاع مقدس
وصیت شهدا
وصیت شهدا
مهدویت امام زمان (عج)
مهدویت امام زمان (عج)
مطالب محبوب
سخنی از صدق وصفا بازدید : 467
ديان و مذاهب هند بازدید : 459
فیض کا شانی بازدید : 447
امام علی (ع) بازدید : 437
اربعین بازدید : 427
امام شناسی بازدید : 419
آداب سخن گفتن بازدید : 413
) دعاى گنج العرش بازدید : 407
نظر سنجي
چند صلوات برای ظهور امام زمان می فرستید؟
کدامین مطالب را می پسندید؟
نظرتان در مورد سایت چیست؟

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به نوای معطر الهی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

نوای معطر الهی