وبلاگicon
وبلاگکد ماوس

نوای معطر الهی
نظريه‏هاى جبرى دلايل جبرگرايان 1 - علم ازلى خداوند از ميان گروه‏هاى كلامى جبرگرا، نظريه اشاعره و كسب مهمترين آنهاست. امروزه نيز برخى متكلمان از جنبه نظرى به اين عقيده گرايش دارند. اگر چه
قالب وبلاگ
درباره ي سايت


اگر قدری شنوا باشیم نوای معطر الهی را می شنویم........................... سایتی مذهبی -داستانی-علمی-نرم افزاری...................................... با نظرات خود ما را یاری دهید.................................................
موضوعات سايت
چهارده معصوم
مطالب وفایل های مذهبی
داستان و ادبیاتی
خبری از زندگی
تفسیری از قرآن
خبری برای آن دنیا
قرآن
معرفی کتاب
پیامبران
سوره ها
کتاب خانه:
سفر مجازی
نرم افزار موبایل
ادیان
گالری تصاویر
مطالب علمی از دنیای علم وهنر
زندگانی بزرگان علم وادب ایران وجهان
المپیاد
رایانه وموبایل
فیلم
نويسندگان
احمد ارسالی: 3
مطالب تصادفي
سوره قرآن
سوره قرآن
دانشنامه عاشورا
دانشنامه عاشورا
اوقات شرعی
اوقات شرعی
امکانات وب




در اين وبلاگ
در كل اينترنت



RSS


POWERED BY
rozblog.COM
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت نوای معطر الهی خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







تصوير
آخرین ارسال های تالار گفتمان


نظريه‏هاى جبرى
دلايل جبرگرايان
1 - علم ازلى خداوند
از ميان گروه‏هاى كلامى جبرگرا، نظريه اشاعره و كسب مهمترين آنهاست. امروزه نيز برخى متكلمان از جنبه نظرى به اين عقيده گرايش دارند. اگر چه متكلمان اشعرى چه پيشينيان و چه نواشعرى‏ها از نسبت دادن نظريه جبر به خود دورى مى‏جويند و خود را به دليل تحفظ بر توحيد افعالى، اهل توحيد مى‏شمارند. ليكن روشن است كه دلايل و مؤيدهاى آنان چيزى جز جبر محض را نتيجه نمى‏دهد و تلاش آنان در توجيه نظريه خود به عنوان نظريه‏اى غيرجبرى، بيشتر مباحث لفظى و تشريفاتى است.
اساسى‏ترين بهانه اشاعره در عقيده جبر و كسب، علم ازلى بارى است. مى‏گويند لازمه علم بارى با وصف ازليت، آن است كه آنچه خداوند صدور آن را از بندگان با همه خصوصياتش مى‏داند به اقتضاى آن علم واجب‏الصدور و آنچه كه عدم صدور آن را مى‏داند ممتنع‏الصدور باشد و جز اين، به دليل لزوم انقلاب در علم الهى استحاله خواهد داشت.
علم ازلى بارى به خودش، عين حقيقت همان علم و نيز عين علم به موجودات و معلولات است و معلول، نزد علت محيط، حاضر است. پس واجب و ممتنع در نظر حق، عين علم حق به ذات خود خواهد بود و اين مطلب البته با سلب صفات زائد بر ذات بهتر فهميده مى‏شود؛ يعنى همان چيزى كه اشعرى‏ها به آن دست نيافتند. نتيجه آن مى‏شود كه «هست» همان واجب به علم الهى و «نيست» همان ممتنع به علم الهى خواهد بود.
صدرالمتأهلين (ره) مى‏نويسد:
«قد مضى...ان العلم التام بالعلة التامة او بجهة كونها علة يقتضى العلم التام بمعلولها»2
(در مبحث علم كلامى) گذشت كه علم تام بارى به علت تامّه يا به جهت علت بودنش (علم ذات حق به خود و يا به جهت وجه علت بودنش) مقتضى علم تام به موجودات و معلولات است.»
و در جاى ديگر مى‏نويسد: فالعلم الذاتى الواجبى بذاته الذى هو نفس ذاته يقتضى العلم الواجبى بتلك الموجودات الذى لابدان يكون عين تلك الموجودات.»3
«پس علم واجب تعالى بذات خود كه آن (علم) عين ذات اوست، مقتضى علم واجب تعالى به موجودات است كه به ناچار
عين همين موجودات خواهد بود.»
روشن است كه مسئله علم ازلى حق به ويژه از جنبه فلسفى آن آن‏گونه كه صدرالمتأهلين (ره) طرح كرده و علم الهى را علمى فعلى و ايجابى (علمى كه معلوم از علم الهى ناشى مى‏شود نه علم از معلوم) معرفى نموده بهانه و وسيله خوبى براى توجيه جبرى حوادث و پديده‏ها و افعال انسان است. مسئله علم الهى و نسبت آن با پديده‏هاى هستى، سطوح گوناگونى دارد. سطح نازل آن تا حدى آسان‏ياب بوده و در عرف مردم عادى نيز گاهى به چنين دلايلى تمسّك مى‏شود. ليكن اين مسئله در سطوح عميق‏تر و پيچيده‏ترى نيز طرح شده است و به تدريج قواعد فلسفى بر اساس آن تمهيد گرديده است. حكيم الهى امام خمينى(ره) نظر آنان را
چنين تصوير مى‏كند:
«... ان علمه تعالى بالنظام الاتم مبدأ له فانه تعالى فاعل بالعناية و التجلى فنفس تعلق مه مبدأ لمعلوماته
و هى تابعة لعلمه لاالعكس.»4
«حقيقت اين است كه علم حق تعالى به نظام اتم مبدأ آن نظام است. زيرا فاعليت حق تعالى فاعليت به عنايت و تجلى است. بنابراين خود تعلق علم الهى (به موجودات) مبدأ معلومات حق تعالى است و معلومات تابع علم الهى‏اند و عكس اين صورت صحيح نخواهد بود.»
فخر رازى كه مسلك جبرى دارد، پس از طرح اين بحث و استناد اعمال آدمى به علم ازلى و ضرورتى كه از آن بدست مى‏آيد، با اشاره به قاعده فلسفى و ضرورت برآمده از آن مى‏گويد:
«لو اجتمع جملة العقلاء لم يقدروا على ان يوردوا على هذاالوجه حرفاً الابالتزام مذهب هشام و هو انه لايعلم الاشياء قبل وقوعها»5
«اگر تمام خردمندان گرد هم آيند تا بر اين قاعده (قاعده وجوب) ايرادى بگيرند، نخواهند توانست؛ مگر با پايبندى به مبنا و مذهب هشام كه مى‏گويد: خداوند قبل از تحقق اشياء به آنها علم ندارد؟!»
مايه بسى شگفتى از كسانى چون فخر رازى است، نه از آنرو كه وى امام المشككين لقب گرفته بلكه از آن جهت كه با اعتماد به دلايل نظريه خود، مذهب اماميه را با عنوان «مذهب هشام» عقيده‏اى معرفى نموده كه ويژگى آن نفى علم خداوند به اشياء و حوادث قبل از تحقق و وقوع آنهاست و اين نسبت، اشتباه آشكار و نارواست.

 از جنبه ديگر، يكى از ريشه‏هاى خطا آن است كه تصور شده است فرض اختيار به منزله نوعى تغيير در علم الهى است و تغيير با تماميت و كمال ذات واجب‏الوجود ناسازگار است از اين رو راهى جز ضرورت و جبر نمى‏ماند.
علامه مرتضى مطهرى (ره) در تصوير استدلال آنان به علم الهى چنين مى‏نويسد:
«چنين فرض شده كه علم الهى مستقل از نظام سببى و مسببى جهان بوقوع يا عدم وقوع حوادث تعلق گرفته است و چون بايد علم با معلوم مطابقت كند - بايد نظام سببى و مسببى جهان (هم در بخش طبيعت و هم افعال انسان) كنترل گردد تا آنچه در علم ازلى الهى گذشته است با آنچه واقع مى‏شود مطابقت نمايد.»6
برخى از آيات قرآن كه با ماده علم و يا اراده و مشيت الهى يا نوعى تعميم مورد استناد جبرگرايان قرار مى‏گيرند به شرح ذيل است:
«و عنده مفاتح الغيب التى لايعلمها الا هو و يعلم ما فى البر و البحر و ما تسقط من ورقة... الا فى كتاب مبين.» (انعام/ 59)
«كليدهاى غيب، تنها نزد اوست؛ وجز او، كسى آنها را نمى‏داند. او آنچه را در خشكى و درياست مى‏داند؛ هيچ برگى (از درختى) نمى‏افتد، مگر اينكه از آن آگاه است؛ و نه هيچ دانه‏اى در تاريكى‏هاى زمين و نه هيچ‏تر و خشكى وجود دارد، جز اينكه در كتابى آشكار ]= در كتاب علم خدا[ ثبت است.»
«ما اصاب من مصيبة فى الارض و لا فى انفسكم الا فى كتاب من قبل ان نبرأها.» (حديد/ 22)
«هيچ مصيبتى (ناخواسته) در زمين و نه در وجود شما روى نمى‏دهد مگر اينكه همه آنها قبل از آنكه زمين را
بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است؛»
«تعلم ما فى نفسى و لااعلم ما فى نفسك انك انت علاّم الغيوب.» (مائده/ 116)
«تو از آنچه در روح و جان من است، آگاهى؛ و من از آنچه در ذات (پاك) توست، آگاه نيستم! بيقين تو از تمام اسرار و پنهانيها باخبرى.»
«و هواللَّه فى السموات و فى الارض يعلم سرّكم و جهركم و يعلم ماتكسبون.» (انعام/ 3)
«اوست خداوند در آسمانها و در زمين؛ پنهان و آشكار شما را مى‏داند؛ و از آنچه (انجام مى‏دهيد و) به دست مى‏آوريد، باخبر است.»
«الا يعلم من خلق و هواللطيف الخبير.» (ملك/ 14)
«آيا آن كسى كه موجودات را آفريده از حال آنان آگاه نيست؟! در حالى كه او (از اسرار دقيق) باخبر و آگاه است!»
«و ما منا الا له مقام معلوم.» (صافات/ 164)
«و هيچ يك از ما نيست جز آنكه مقام معلومى دارد؛»
«و ان من شى الا عندنا خزائنه و ماننزله الا بقدر معلوم.» (حجر/ 21)
«و خزائن همه چيز، تنها نزد ماست؛ ولى ما جز به اندازه معين آن را نازل نمى‏كنيم!»
«و لقد خلقناالانسان و نعلم ماتوسوس به نفسه.» (ق/ 16)
«ما انسان را آفريديم و وسوسه‏هاى نفس او را مى‏دانيم.»

نرم افزار حاوی :صراط


«كليدهاى غيب، تنها نزد اوست؛ وجز او، كسى آنها را نمى‏داند. او آنچه را در خشكى و درياست مى‏داند؛ هيچ برگى (از درختى) نمى‏افتد، مگر اينكه از آن آگاه است؛ و نه هيچ دانه‏اى در تاريكى‏هاى زمين و نه هيچ‏تر و خشكى وجود دارد، جز اينكه در كتابى آشكار ]= در كتاب علم خدا[ ثبت است.»
«ما اصاب من مصيبة فى الارض و لا فى انفسكم الا فى كتاب من قبل ان نبرأها.» (حديد/ 22)
«هيچ مصيبتى (ناخواسته) در زمين و نه در وجود شما روى نمى‏دهد مگر اينكه همه آنها قبل از آنكه زمين را
بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است؛»
«تعلم ما فى نفسى و لااعلم ما فى نفسك انك انت علاّم الغيوب.» (مائده/ 116)
«تو از آنچه در روح و جان من است، آگاهى؛ و من از آنچه در ذات (پاك) توست، آگاه نيستم! بيقين تو از تمام اسرار و پنهانيها باخبرى.»
«و هواللَّه فى السموات و فى الارض يعلم سرّكم و جهركم و يعلم ماتكسبون.» (انعام/ 3)
«اوست خداوند در آسمانها و در زمين؛ پنهان و آشكار شما را مى‏داند؛ و از آنچه (انجام مى‏دهيد و) به دست مى‏آوريد، باخبر است.»
«الا يعلم من خلق و هواللطيف الخبير.» (ملك/ 14)
«آيا آن كسى كه موجودات را آفريده از حال آنان آگاه نيست؟! در حالى كه او (از اسرار دقيق) باخبر و آگاه است!»
«و ما منا الا له مقام معلوم.» (صافات/ 164)
«و هيچ يك از ما نيست جز آنكه مقام معلومى دارد؛»
«و ان من شى الا عندنا خزائنه و ماننزله الا بقدر معلوم.» (حجر/ 21)
«و خزائن همه چيز، تنها نزد ماست؛ ولى ما جز به اندازه معين آن را نازل نمى‏كنيم!»
«و لقد خلقناالانسان و نعلم ماتوسوس به نفسه.» (ق/ 16)
«ما انسان را آفريديم و وسوسه‏هاى نفس او را مى‏دانيم.»


نرم افزار حاوی :صراط


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

درباره : مطالب وفایل های مذهبی , مذهبی ,

نمایش این کد فقط در ادامه مطلب برای قرار کد مورد نظر به ویرایش قالب مراجعه کنید
مطالب مرتبط
اگر کسی ادعا کند با دلایل عقلی وجود خدا را رد می کند باید چه جوابی به او داد؟
اربعین
سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(2)
سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(1)
امامت ، از اصول مذهب(سوال وجواب)
ائمه و پيشوايان اسلام
امامت در باطن اعمال
فرق ميان نبى و امام
امامت در بيان معارف الهيّه
قصه هاى زندگى فاطمه عليها السلام
داستانهاى ما
داستان های زیبا2
داستان های زیبای 2
داستان های زیبا 1
نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی
زندگانی حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله
قسم یا غیبت
عزّت و ذلّت در كربلا
جلوه هاى قرآن در كربلا
حركت امام حسين بر اساس قرآن
مصايب حضرت زينب (س ) در سرزمين كربلا و مصايب زينب (س ) در شب عاشورا ومصايب زينب (س ) در روز عاشورا
حضرت زینب(س) تا اربعین حسینی و.حضرت زینب(س) وامام حسین(ع)
فضایل حضرت زینب(س)
تولد و کودکی حضرت زینب(س)
فصل چهارم :حضرت عباس(ع) با رويدادها
فصل سوّم : ويژگيهاى روحى حضرت عباس(ع)
فصل دوّم :حضرت عباس (ع ) و ديدگاهها
چهل حديث گهربار منتخب از امام حسین(ع)
فصل هشتم :حضرت عباس (ع)بر كرانه علقمه
فصل ششم :حضرت عباس(ع) با نهضت حسينى
فصل پنجم :حضرت عباس(ع) كابوس هولناك معاویه
اصحاب فيل
اصحاب كهف
اصحاب اخدود
اصحاب سبت
اصحاب رس
قارون
تيه
انفاق در حال ركوع
جنگ موته

تاریخ : پنجشنبه 17 مرداد 1392 نویسنده : جمعی از نویسندگان l بازدید : 149

ارسال نظر
کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته
» اگر کسی ادعا کند با دلایل عقلی وجود خدا را رد می کند باید چه جوابی به او داد؟ »» سه شنبه 08 آذر 1401
» گریتینگ »» شنبه 14 اردیبهشت 1398
» کتاب یک چمدان خاطره »» چهارشنبه 28 فروردین 1398
» ۵ ترفند ساده برای تمیز کردن سینک ظرفشویی »» دوشنبه 07 آبان 1397
» ضرورت طراحی سایت حرفه ای »» شنبه 07 مرداد 1396
» مزایا و معایب طراحی سایت پارالاکس »» دوشنبه 26 تیر 1396
» اربعین »» شنبه 29 آبان 1395
» درازگودال ماریانا »» شنبه 29 آبان 1395
» آدانسونیا یا بائوباب »» شنبه 29 آبان 1395
» یون--سدیم »» شنبه 29 آبان 1395
» محمد بن موسی خوارزمی »» شنبه 29 آبان 1395
» دانلود Internet Download Manager 6.26 – نرم افزار دانلود منیجر IDM »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود انیمیشن 6 ابر قهرمان دوبله فارسی با کیفیت عالیbig hero 6 2014 »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود انیمیشن زندگی پنهان حیوانات The Secret Life of Pets 2016 با دوبله فارسی و لینک مستقیم »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود فیلم بارکد با کیفیت اورجینال و لینک مستقیم »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» فیلم بادیگارد با کیفیت 1080p و لینک مستقیم-nava1.rzb.ir »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» دانلود انیمیشن رودنسیا و دندون شازده خانم با دوبله فارسی و کیفیت Rodencia and the Princess’ Tooth -HD »» پنجشنبه 06 آبان 1395
» 10 تاثیر مضر مواد مخدر بر بدن »» جمعه 22 آبان 1394
» وظایف قوه قضائیه چیست؟ درباره ی قوه ی قضاییه »» جمعه 22 آبان 1394
» درباره ی شرکت پست »» جمعه 22 آبان 1394
» انواع تقویم( -تقویم قمری-تقویم قمری شمسی-تقویم شمسی-تقویم جولیوسی-تقویم گرگوری--تقویم خورشیدی خیام:) »» جمعه 22 آبان 1394
» ویژگی رفتاری زنبور ها-زنبورها »» جمعه 22 آبان 1394
» موضوع تاثیر رسانه بر روی زندگی مردم »» جمعه 22 آبان 1394
» سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(2) »» جمعه 08 آبان 1394
» سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(1) »» جمعه 08 آبان 1394
» امامت ، از اصول مذهب(سوال وجواب) »» جمعه 08 آبان 1394
» ائمه و پيشوايان اسلام »» جمعه 08 آبان 1394
» امامت در باطن اعمال »» جمعه 08 آبان 1394
» فرق ميان نبى و امام »» جمعه 08 آبان 1394
» امامت در بيان معارف الهيّه »» جمعه 08 آبان 1394
» قصه هاى زندگى فاطمه عليها السلام »» دوشنبه 03 فروردین 1394
» داستانهاى ما »» جمعه 29 اسفند 1393
» داستان های زیبا2 »» پنجشنبه 28 اسفند 1393
» داستان های زیبای 2 »» چهارشنبه 27 اسفند 1393
» داستان های زیبا 1 »» چهارشنبه 27 اسفند 1393
» آمینو اسیدها »» سه شنبه 26 اسفند 1393
» موضوع حالات جوانی »» یکشنبه 24 اسفند 1393
» خلاصه حالات آخرين پيامبر و اشرف مخلوقات و فضایل »» جمعه 03 بهمن 1393
» نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی »» جمعه 03 بهمن 1393
» زندگانی حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله »» جمعه 03 بهمن 1393
آمار کاربران

عضو شويد


فراموشی رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
سخنی از بهشت
آیه قرآن
آیه قرآن
ذکر روزهای هفته
ذکر روزهای هفته
جنگ دفاع مقدس
جنگ دفاع مقدس
وصیت شهدا
وصیت شهدا
مهدویت امام زمان (عج)
مهدویت امام زمان (عج)
مطالب محبوب
سخنی از صدق وصفا بازدید : 467
ديان و مذاهب هند بازدید : 459
فیض کا شانی بازدید : 447
امام علی (ع) بازدید : 437
اربعین بازدید : 427
امام شناسی بازدید : 419
آداب سخن گفتن بازدید : 413
) دعاى گنج العرش بازدید : 407
نظر سنجي
چند صلوات برای ظهور امام زمان می فرستید؟
کدامین مطالب را می پسندید؟
نظرتان در مورد سایت چیست؟

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به نوای معطر الهی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

نوای معطر الهی