نام مركز پاسخ دهنده: پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي تبريزي
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: اعتقاد به غيبت حضرت مهدي (ع)
سوال:
هل يجب الاعتقاد بغيبة الإمام المهدي (عليه السلام) ؟
جواب:
نعم، يجب الاعتقاد بذلك، فمن لم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية،
واللّه العالم.
----------------------------------------------------------------------
نام مركز پاسخ دهنده: تبيان
موضوع اصلي: امام زمان (ع)
موضوع فرعي: اعتقاد به مصلح جهاني در بين ملل ديگر
سوال:
اعتقاد به وجود مصلح جهاني , مخصوص مسلمانان است يا اينكه ملل ديگر نيز
به آن عقيده دارند ؟ و در هر صورت خصوصيات مصلح موعود در احاديث اسلامي
چيست ؟ .
جواب:
اعـتـقـاد بـه وجود مصلح جهاني , هر چند يك عقيده اصيل اسلامي است كه
ريشه قرآني دارد , و احـاديـث اسلامي متواتري درباره آن وارد شده است
ولي در عين حال , ملل ديگر نيز مطابق آنچه در كتابهاي آنان وارد شده
است به آن معتقدند . حـتـي روي مـحـاسـبـات اجـتـمـاعي بايد ماديها نيز
به چنين انقلاب و تكامل همه جانبه عقيده داشته باشند , زيرا تكامل يك
بعدي ( مادي ) نمي تواند يك تكامل صحيح و ثمر بخش باشد . ملل ديگر دنيا
نيز به وجود مصلح بزرگ جهان , و تكامل همه جانبه جامعه انساني عقيده
دارند كه پـس از خزان مرگبار فساد , كه در آن بساط طراوت و خرمي از
گيتي برچيده مي شود , و چهره شاداب و پر فروغ آن , زرد و افسرده مي
گردد ; مجددا نسيم جان بخش بهار مي وزد , ابر گهربار مي بارد , آفتاب
در نهايت اعتدال مي تابد , خاك سيه , منبع گل و گياه مي شود و صحرا و
دشت , جامه سبز مي پوشد . به نظر همه ملل جهان , ظلمت غم افزاي شب ,
پهنه گيتي را تا مدتي مي پوشاند . ولـي پـنـجه نيرومند خورشيد , گريبان
افق را شكافته و چهره خورشيد , خود را نشان مي دهد , و اشعه طلائي خود
را در سراسر جهان پخش مي كند . ايـن اصل , اختصاص به عالم طبيعت و جهان
گياهان ندارد , بلكه جهان آفرينش برچنين اساسي آفريده شده است . مـثل
پايان شب سيه سپيد است روشنگر يك اصل كلي و ناموس جهاني است و آشكارا
مي رساند كـه پـس از هـر ويراني , آبادي , و پس از هرنابساماني , نظم و
سامان , و پس از هر اختناق و فشار , حريت و آزادي , وجودخواهد داشت , و
اين اصل را تجارب تاريخي تاييد و تثبيت مي كند . روي اين اصل , بايد
وجود امام زمان و مصلح جهاني , منادي عدالت , دادگري ,مساوات , برابري
, پـاكـي و پـيراستگي را در بخشي از زمان پس از تسلط جور و ستم برجوامع
بشري , نتيجه ناموس عمومي تكامل دانست , نه چيزي مغاير آن . مـسـالـه
مصلح جهاني , چيزي نيست كه به جهان شيعه اختصاص داشته باشد و تنها اين
گروه از ملل جهان در انتظار چنين قيامي بسر برند , بلكه اين مطلب سخني
است كه جمله ملل عالم بر آن اتفاق نظر دارند . الـبته آگاهي دقيق از
خصوصيات مصلح موعود , جز از طريق كتابهاي آسماني و احاديث راستين
اسلامي امكان پذير نيست . ولـي اثـبـات اصل وجود و ظهور يك مصلح در
بخشي اززمان كه در اصطلاح به آن آخرالزمان مي گويند , از طريق عقل و
سائر محاسبات اجتماعي كاملا امكان پذير است . عقل بر وجود تكامل همه
جانبه , چنين استدلال مي كند . جامعه بشري , از نخستين لحظه پيدايش هر
روز گامي به پيش نهاده و در صنايع وعلوم و شئون زندگي - از مسكن , غذا
, و پوشاك - پيشرفت چشمگيري نصيب وي شده است . جـامـعـه انـساني زير
پوشش چنين تحولات عميق , در شئون زندگي و امور مادي ,تكامل چشم گيري
پيدا كرده و مشكلاتي را حل كرده است . ولي آيا تكامل از يك نظر ويك
جنبه مادي را مي توان تكامل ناميد ؟ يا اين كه چنين جهشي - به دلـيـل
تـك بـعـدي بودن - به قيمت نابودي جامعه تمام مي شود ؟تكامل صحيح يك
موجود , يك جاندار , و يك جامعه , اين است كه جهش در تمام ابعادوجود
آن پديد آيد نه در يك جهت . نوزادي كه ديده به جهان مي گشايد و كم كم
راه تكامل را مي پيمايد , بايد تمام اعضاء آن به نسبت خـاصـي رشـد كند
, اما اگر تنهايك عضو رشد كند و اعضاء ديگر او به همان حالت نخستين
باقي بمانند , قطعا نتيجه معكوس خواهد داشت . از اين جهت , تكامل صنعتي
و تكنيكي و ديگر مظاهر ماديگري را بايد طليعه تكامل روحي و معنوي
جـامـعـه دانـسـت , و چـنين نظر داد كه به موازات اين تكامل , بايد
جهشي در معنويات و در راه گـسترش فضائل و وارستگي از آلودگيها رخ دهد ,
و جامعه انساني به تمام معني يك جامعه ايده آل گردد . ايـن مـنـطق , مي
تواند منطق يك فرد مادي و دور از خدا نيز باشد , و او نيز به همان
نتيجه اي كه الـهـيـون و اربـاب مذاهب و ملل جهان - از طريق كتابهاي
آسماني و احاديث متواتر - رسيده اند , برسد , مشروط بر اين كه توجه
داشته باشد كه تبعيض در تكامل و تنها جهش در امور مادي , تكامل صحيح و
مفيدي نيست . و تا تكامل همه جانبه ,يك فرد و يا يك اجتماع را فرا
نگيرد , هيچ جامعه اي سعادتمند نخواهد شد . اگـر مـادي , از ايـن
طـريـق به وجود مصلح جهاني معتقد مي گردد , پيروان مذاهب وكتابهاي
آسماني قبل از ماديون بايد به وجود چنين مصلحي معتقد باشد . زيـرا
عـلاوه بـر عـقـل و خـرد , كتابهاي آسماني آنان , بر وجود چنين جهش و
انقلاب عميقي در كليه شون زندگي تصريح مي كنند . در كـتابهاي ايران
باستان و تورات و انجيل - با وجود تحريفاتي كه در آنها رخ داده و
دستبردهائي كه به آنها زده اند - مساله مصلح جهاني , به روشني مطرح است
. ما براي اختصار , از نقل همه آنها خودداري مي نمائيم . عـلاقـمـنـدان
مي توانند به كتابهاي ارزنده اي كه پيرامون امام زمان عليه السلام
نوشته شده است مراجعه فرمايند . هم اكنون چند فراز از زبور داود نقل
مي كنيم . مصلح جهاني در زبورروشن ترين آيه اي كه وجود چنين جهش همه
جانبه را ثابت مي كند , اين آيه است : و لقد كتبنا في الزبور من بعد
الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون (1) . صريح آيه اين است : ما در
زبور داود نوشتيم كه حكومت زمين به دست افراد صالح خواهد افتاد .
وقـتـي بـه زبـور داود مـراجعه مي كنيم , مي بينيم در زبور چنين نوشته
است : در مزمور اول از مزامير حضرت داود پيغمبر , خداوند به وي تسلي مي
دهد كه ازكثرت شريران واهمه نداشته باش , زيرا سرانجام همه آنها نابود
خواهند شد . خـود را مـشـوش مساز , كه البته باعث گناه خواهد شد زيرا
كه شريران منقطع خواهندشد و اما منتظران خداوند وارث زمين خواهند بود .
حـلـيـمـان وارث زمين خواهند شد و از فراواني سلامتي متلذذ خواهند
گرديد 000صالحون را خداوند تاييد مي كند . خداوند روزهاي صالحان را مي
داند و ميراث ايشان ابدي خواهد بود . آناني كه از وي بركت يابند وارث
زمين گردند و آناني كه ملعون وي اند منقطع خواهند شد 000 صالحان وارث
زمين خواهند بود و در آن تاابد سكونت خواهند نمود 000 . عاقبت , شريران
منقطع خواهند شد و نجات صالحان از آن خداوند است 000 . 000 منتظر
خداوند باش و طريق او را نگاه دار تا تورا به وراثت زمين برافرازد .
در مـزمـور (45) كـه از پيامبر خاتم (ص ) سخن گفته است , در پايان مي
گويد : بعوض پدرانت پـسرانت خواهند بود و ايشان را بر تمامي جهان
سروران خواهم ساخت نام تو را در همه دهرها ذكر خـواهـم كـرد پـس
قـومها تو را احمد خوانند و نيز درمزمور (96) مي گويد : قومها را با
نصاب داوري خـواهد نمود آسمان شادي كند وزمين مسرور گردد , دريا و
پريان غرش نمايند , صحرا و هـر چه در آن است به وجدآيد , آنگاه تمام
درختان جنگل تر خواهد نمود به حضور خداوند زيرا كه مي آيد ,زيرا كه
براي داوري جهان مي آيد . همچنين در مزمور (97) مي گويد : آسمانها
عدالت او را اعلام مي كنند و جميع قومهاجلال او را مي بينند ,
پرستندگان بتهاي تراشيده خجل مي شوند . شكر خدا را كه دست تحريف ,
موفق به حذف اين قسمت از متن زبور نگرديده است . شكي نيست كه در طول
تاريخ , حكومت هاي صالحي روي كار آمده اند . امـا تـاكـنـون ديـده
نـشـده اسـت كه حكومتي صالح بر سراسر جهان فرمانروائي كند , و جهان را
زيرپوشش صلاح , عفاف , تقوي , و پرهيزگاري قرار دهد . از ايـن جـهت
بايد پيروان زبورو قرآن در انتظار چنين حكومت صالحي كه بر تمام جهان
حكومت كند باشند . در احـاديث اسلامي از اين مصلح جهاني به مهدي ,
صاحب العصر و الزمان و 000 تعبيرشده است و در كمتر موضوعي از موضوعات
به اندازه حضرت مهدي (ع ) حديث و روايت وارد شده است . اين احاديث ,
خصوصيات امام عليه السلام را به خوبي روشن كرده وراه هر نوع عوام فريبي
را براي مدعيان دروغين مهدويت بسته است . و بـا تـوجـه بـه ايـن
روايـات و احـاديـث كـه مـحدثان اسلامي اعم از سني و شيعه نقل كرده اند
, مشت دروغگوياني مانند مهدي سوداني , غلام احمد قادياني , و علي محمد
باب , كاملا بازمي شود . ايـنـك فـهـرست رواياتي كه مشخصات منجي موعود
در آنها وارد شده است , با ذكر ارقام و تعداد احاديث آنها . 1 -
رواياتي كه از ظهور او بشارت مي دهد . 657 عدد2 - او از اهل بيت
پيامبر است . 389 عدد3 - او از فرزندان علي (ع ) است . 214 عدد4 - او
از فرزندان فاطمه (س ) است . 192 عدد5 - او نهمين فرزند حضرت حسين بن
علي است . 148 عدد6 - او از فرزندان امام زين العابدين عليه السلام
است . 185 عدد7 - او از فرزندان امام حسن عسكري صلوات اللّه عليه است
. 146 عدد8 - اجداد امام حسن عسكري را بيان كرده است . 147 عدد9 -
جهان را از عدالت پر مي كند . 132 عدد10 - غيبت او طولاني است . 91
عدد11 - عمر طولاني دارد . 318 عدد12 - دين اسلام به وسيله او عالمگير
مي شود . 47 عدد13 - امام دوازدهم آخر الائمه است . 136 عدد14 -
رواياتي كه حاكي از ولادت او مي باشد . 214 عـددمـجـمـوع ايـن
احـاديـث و روايات , در كتابهاي اصيل اسلامي نقل شده و موضوع را به
صورت يك امر قطعي و واضح درآورده است (2) .
----------------------------------------------------------------------
امتیاز : |
|
نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0 |
|
درباره :
مطالب وفایل های مذهبی ,
مذهبی ,
پرسمان ,
نمایش این کد فقط در ادامه مطلب برای قرار کد مورد نظر به ویرایش قالب مراجعه کنید
برچسب ها :
موضوع فرعي: اعتقاد به غيبت حضرت مهدي (ع) وموضوع فرعي: اعتقاد به مصلح جهاني در بين ملل ديگر ,
مذهبی "دینی"اعتقادی"پرسمان"پرسمان دینی"چهار ده معصوم"امام زمان" ,
مطالب مرتبط
اگر کسی ادعا کند با دلایل عقلی وجود خدا را رد می کند باید چه جوابی به او داد؟
اربعین
سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(2)
سيّد محمدحسن طباطبائي ميرجهاني(1)
امامت ، از اصول مذهب(سوال وجواب)
ائمه و پيشوايان اسلام
امامت در باطن اعمال
فرق ميان نبى و امام
امامت در بيان معارف الهيّه
قصه هاى زندگى فاطمه عليها السلام
داستانهاى ما
داستان های زیبا2
داستان های زیبای 2
داستان های زیبا 1
نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی
زندگانی حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله
قسم یا غیبت
عزّت و ذلّت در كربلا
جلوه هاى قرآن در كربلا
حركت امام حسين بر اساس قرآن
مصايب حضرت زينب (س ) در سرزمين كربلا و مصايب زينب (س ) در شب عاشورا ومصايب زينب (س ) در روز عاشورا
حضرت زینب(س) تا اربعین حسینی و.حضرت زینب(س) وامام حسین(ع)
فضایل حضرت زینب(س)
تولد و کودکی حضرت زینب(س)
فصل چهارم :حضرت عباس(ع) با رويدادها
فصل سوّم : ويژگيهاى روحى حضرت عباس(ع)
فصل دوّم :حضرت عباس (ع ) و ديدگاهها
چهل حديث گهربار منتخب از امام حسین(ع)
فصل هشتم :حضرت عباس (ع)بر كرانه علقمه
فصل ششم :حضرت عباس(ع) با نهضت حسينى
فصل پنجم :حضرت عباس(ع) كابوس هولناك معاویه
اصحاب فيل
اصحاب كهف
اصحاب اخدود
اصحاب سبت
اصحاب رس
قارون
تيه
انفاق در حال ركوع
جنگ موته